جای علوم انسانی در مراکز استعدادهای درخشان خالی است

اجتماعی: معاون وزیر آموزش و پرورش از خالی بودن جای علوم انسانی در مراکز استعدادهای درخشان انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، امروز در گردهمایی سالانه مدیران مراکز آموزشی و نمایندگی سمپاد استان‌ها گفت: آموزش و پرورش دستگاه تولیدی است نه مصرفی و از طرف دیگر یک اصل حاکمیتی است که حاکمیتی بودن آن مشارکت و دخالت مردم را در این امر نفی‌ نمی‌کند.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت رییس‌جمهور یک چهره فرهنگی است که با یک نگاه عمیق به توسعه و پیوست‌های فرهنگی همراه با نگاه بومی به ظرفیت‌ها در حال تصویب کردن سند ملی آموزش و پرورش است.

سحرخیز افزود: سند ملی آموزش و پرورش مبنای تحولی بنیادین در آموزش و پرورش است که مجلس شورای اسلامی نیز در نشست‌های اختصاصی خود در کمیسیون فرهنگی بحث تحول در آموزش و پرورش را مورد توجه خود قرار داده است.

وی ادامه داد: مراکز استعدادهای درخشان مراکزی هستند که استعدادهای برتر و ممتاز با ویژگی‌های خاص خلاقیتی و هوشی در آن جمع می‌شوند و این مراکز با شناسایی و هدایت دانش‌‌آموزان تعریف انسان خلاق و تیزهوش را عملیاتی می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، نخبگان و ذخایر ارزشمندی هستند که در گذشته در هر هزاره، یک نفر از آنها به ظهور می‌رسید اما امروز هر یک از دانش‌آموزان، نخبه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز جوانان خلاق ایرانی در عرصه دانش علی‌رغم محدودیت‌ها و موانع تخریبی و فرهنگی در نوک جبهه جهاد علمی هستند، افزود: توجه به استعدادهای دانش‌آموزان تیزهوش نباید فقط در حیطه شناختی محدود باشد بلکه باید به تمام ابعاد شخصیتی و استعدادی دانش‌آموزان توجه شود.

سحرخیز با اشاره به اینکه علوم انسانی نسبت به سایر علوم تجربی و پزشکی مغفول مانده است، اظهار کرد: نگاه ما به علوم انسانی باید منطبق بر نگاه تربیتی و اسلامی باشد اما در حال حاضر علوم انسانی با این نگاه در تعارض است و نگاه دانشمندان غربی در جامعه‌شناسی، ادبیات، فلسفه و زیست‌شناسی مستتر است که این نگاه مبتنی بر نگاه لیبرالیسم است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به نقش روحانیون و حوزه علمیه در تحول علوم انسانی اذعان کرد: ما داشته‌های خود را فرا گرفته‌ایم و نسبت به علوم فرهنگ غرب حالت تسخیرشدگی را پذیرفته‌ایم. حوزه‌های علمیه می‌توانند، پرچم‌دار تحول در علوم انسانی باشند و تعریف دکترین در علوم انسانی را ارایه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در استعدادهای درخشان جای علوم انسانی خالی است و همه نیروها در جهت علوم تجربی و ریاضی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نقش معلم در تربیت دانش‌آموزان ادامه داد: معلم فقط نقش آموزش کتاب را ایفا نمی‌کند بلکه آموزش کتاب بخشی از کار معلم محسوب می‌شود و نقش معلم فراتر از یک بعد آموزش است.

سحرخیز با اشاره به شکل‌گیری مدارس قرآنی در مراکز استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: بستر قرآنی باید در مدارس استعدادهای درخشان نیز فراهم شود و از مربیان توانا در امر تربیت در مدارس استفاده شود. در گزینش مدرسی و مدیران باید توجه کنیم تا مدیرانی توانمند و متعهد به انقلاب اسلامی و ارزش‌های فرهنگی امر تعلیم و تربیت را به عهده بگیرند.

وی با اشاره به طرح مدارس هوشمند در کشور گفت: مدارس استعدادهای درخشان نیز هوشمند می‌شوند اما هوشمند شدن به معنای زینت اتاق‌ها به اینترنت نیست بلکه هوشمند شدن یعنی مشارکت معلم و دانش‌آموز در تولید محتوا، یعنی فناوری جزء لاینفک مدرسه و کلاس است.

وی از اجرایی شدن طرح شهاب در مدارس استعدادهای درخشان خبر داد و افزود: این طرح به صورت پایلوت در برخی از مناطق اجرا می‌شود و هدف آن هدایت استعدادهای برتر است که این طرح با نخبه‌پروری متفاوت است. استعدادهای برتر فقط در زمینه استعدادهای درسی نیست بلکه در تمام زمینه‌ها یک فرد می‌تواند، برتر باشد اما باید زمینه شکوفایی استعدادهای برتر وی را فراهم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جای قرآن و نماز در استعدادهای درخشان جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: از روحانیون عالم، فرهیخته، جوان‌دوست، جذاب و شاگرد رهبر در مراکز آموزشی استعدادهای درخشان باید استفاده شود و ساعتی برای نماز در نظر گرفته شود تا تمام دانش‌آموزان در این فریضه شرکت کنند. در حقیقت همه چیز در دوپینگ علمی خلاصه نمی‌شود بلکه قرآن و نماز نیز باید جای خود را در این مدارس بیابد.

گفتنی است، گردهمایی سالانه مدیران مراکز آموزشی و نمایندگی سمپاد استان‌ها ،امروز ،یکم آبان در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha