ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان حج تفاهمنامه همکاري امضا کردند

اجتماعي: ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان حج و زيارت در راستاي اجراي برنامه‌هاي مقابله باسوء مصرف موادمخدر درسفرهاي زيارتي تفاهم نامه امضاکردند.

به گزارش خبرگزاري شبستان، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان حج و زيارت در راستاي اجراي برنامه‌هاي آموزشي،درماني، مقابله با سوء مصرف و حمل و نگهداري از انواع موادمخدر و روان ‌گردان ‌ها مصرحه در قانون در جريان سفرهاي زيارتي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود تفاهم نامه همکاري مشترک امضا کردند.

اين تفاهم‌نامه همکاري ميان ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان حج و زيارت، همزمان با برگزاري مراسم بدرقه حجاج به امضاء طه طاهري، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و علي ليالي رياست سازمان حج و زيارت رسيد.

براساس اين گزارش، ستاد مبارزه با موادمخدر، بر پايه اين تفاهم، عهده‌دار بهره‌گيري از ظرفيت موجود در همه دستگاه‌هاي عضو ستاد پيرامون تامين نيازهاي نرم‌افزاري و آموزش مورد نياز به حجاج و زايرين عمره و عتبات عاليات و پرسنل و کارگزاران و دست‌اندرکاران خدمت‌رساني در حوزه سفرهاي زيارتي شد.

همچنين اين ستاد بهره‌گيري از ظرفيت اجرايي موجود در همه دستگاه‌هاي درماني عضو ستاد (وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد) در جهت هماهنگي و عملياتي کردن نيازهاي تست سلامت و درمان بيماري‌هاي احتمالي ناشي از سوء مصرف موادمخدر توسط برخي از حجاج و زايرين عمره و عتبات عاليات با لحاظ کردن و پيگيري کردن اولويت‌هاي خاص با همکاري سازمان حج و هيات پزشکي حج را نيز بر عهده گرفت.

اين گزارش حاکيست، هماهنگي لازم براي جلوگيري از حمل و نگهداري مواد مخدر و روان گردان ها با بهره‌گيري از ظرفيت موجود در همه دستگاه‌هاي عضو همچون ناجا، سپاه، گمرک و دادسراي عمومي و انقلاب و اجراي طرح‌هاي ويژه و موسمي کنترل حجاج، عمره‌ گزاران و زايرين عتبات در مرزهاي خروجي کشور و نظارت لازم در جهت جلوگيري از ارتکاب جرائم مرتبط در اين سفرها با اولويت‌گذاري اقدامات پيشگيرانه از تعهدات ديگر ستاد است.

سازمان حج و زيارت نيز براساس اين تفاهم، عهده‌دار ارايه آموزش‌هاي مورد نياز به گروه‌هاي هدف (حجاج، زايرين، پرسنل و کارگزاران) به منظور هماهنگي‌سازي و ايجاد وحدت رويه و بهره گيري از امکانات هيات پزشکي و ايجاد بستر لازم پيرامون تست سلامت و معرفي حجاج و زايرين بيمار جهت درمان‌هاي قبل از سفر و تمهيدات لازم درماني در حين سفر حجاج و زايرين مبتلا به بيماري‌هاي احتمالي ناشي از سوء مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها، تجهيز نيازهاي فني و تخصصي مورد نياز ورودي و خروجي کشور حسب درخواست و با هماهنگي ستاد و پيش‌بيني اعتبارات پشتيباني از عمليات کنترلي و مراقبتي و آموزش در حوزه ماموريت شد.

بنا بر گزارش روابط عمومي ستادمبارزه با مواد مخدر، براساس اين تفاهم‌نامه، ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان حج و زيارت متعهد مي‌شوند طي دوره پنج ساله با بهره‌گيري از تمامي ظرفيت‌ها، همکاري‌هاي مذکور را انجام دهند تا با توسعه جو معنوي حاکم بر حج، از بروز اختلالات و مشکلات ناشي از مسافرت احتمالي معتادان به سرزمين وحي جلوگيري کنند و همچنين با استفاده از فرصت ايجاد شده عده‌اي قليل از زايران حرم امن الهي که به بليه شوم مواد مخدر اعتياد دارند، به سمت درمان هدايت شوند.

گفتني است، اين تفاهم‌نامه همکاري، با حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، استاندار تهران، رياست سازمان هواپيمايي کشوري، مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و مقامات قضايي و انتظامي در ترمينال پنج فرودگاه بين‌المللي مهرآباد به امضا مسئولان اين دو سازمان رسيد.

پايان پيام/
 

کد خبر 167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha