هدف جشنواره فارابي ارائه دستاوردهاي بومي علوم انساني اسلامي است

فرهنگي:وزير علوم گفت:امروز فهم ترجمه اي از علوم انساني و برخورد منفعلانه در برابر انديشه غرب مانعي بر سر توليد علوم انساني بومي شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در چهارمين جشنواره فارابي گفت: خوشحالم که چهارمين جشنواره فارابي زماني برگزار مي شود که مسئله علوم انساني با عنايت ويژه رهبري به کانون توجه مراکز علمي کشور بدل شده است.

وي در ادامه گفت: موضوع علوم انساني به تمامي علوم ديگر تقدم دارد چراکه انسان به عنوان موجودي خاکي و در عين حال افلاکي در مناسباتي پيچيده تعريف مي شود.

دانشجو هم چنين به خدمات متقابل ايران و اسلام اشاره کرد و افزود: علوم انساني در ايران رسالت تقابل با علوم انساني مادي غرب را برعهد داشته است. آن چه در غرب نيز به دست آمده نه حاصل انديشه که حاصل شرايط تاريخي خاصي بوده است.

وزير علوم در ادامه به ظهور انقلاب اسلامي اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامي در زمان فقدان هويت و معنا در حوزه انديشه و فرهنگ, تحولي عظيم را به وجود آورد و از اين روست که عمده ترين هدف جشنواره فارابي ارائه دستاوردهاي بومي علوم انساني اسلامي است.

بخش ديگرسخنان دانشجو به ارائه راهبردهاي تازه وزارت علوم در سياست گذاري علمي کشور اختصاص يافت که وي در اين بخش گفت: وزارت علوم 5 انديشه محوري را بر اساس منويات رهبري انقلاب تنظيم کرده است که اولين آن "بومي سازي علوم انساني" است.

تلاش براي بومي سازي علوم انساني

 

وي افزود: براي بومي سازي علوم انساني تلاش مي کنيم تا بسترهاي مناسب فراهم شود. امروز فهم ترجمه اي از علوم انساني و برخورد منفعلانه در برابر انديشه غرب مانعي بر سر توليد علوم انساني بومي شده است.

"تقويت ميان رشته اي ها" ديگر راهبرد مطرح شده از سوي دانشجو بود که وي در اين زمينه گفت: تقويت ميان رشته اي ها به درک معاني تازه از مفاهيم همسان در الگويي واحد مي انجامد که اين، افق هاي تازه اي را در برابر علوم انساني مي گشايد.

دکتر دانشجو از "کاربردي شدن نتايج علوم انساني" به عنوان سومين انديشه محوري ياد کرد و تاکيد کرد: نقصان موجود در ساختار پيشين دانشگاهي کشور در اين زمينه را برطرف مي کنيم تا شکاف ميان پژوهش و سياست گذاري پر شود.

"سرمايه گذاري دولتي و حمايت از بخش خصوصي" و هم چنين "ترسيم نقشه جامع علوم انساني" از ديگر راهبردهاي وزارت علوم است که وزير علوم به آن ها پرداخت و افزود: با ترسيم نقشه جامع علوم انساني در کشور، موقعيت هر رشته و رابطه نظريات با نيازهاي واقعي جامعه مشخص خواهد شد.

پايان پيام/

کد خبر 172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha