نیروی متخصص اولین مؤلفه تحول بنیادین در آموزش و پرورش است

اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش وجود نیروی متخصص در آموزش و پرورش را مهم‌ترین مؤلفه تحول بنیادین در این وزارتخانه دانست.


 

به گزارش خبرگزاری شبستان، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز در گردهمایی سالانه مدیران مراکز آموزشی و نمایندگی سمپاد (استعدادهای درخشان) استان‌ها گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش یک واقعیت انکارناپذیر است که بر اساس اضطرار است نه انتخاب. ما به جایی رسیده‌ایم که باید قدم‌های محکم‌تری برداریم. اولین ویژگی تحول بنیادین حفظ جایگاه آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش پیرو سیاست‌های مقام معظم رهبری هستیم و معلم در این تحول نقش بنیادین و محوری را ایفا می‌کند. در حقیقت معلم باید به دنبال ارتقای دانش‌آموز و پیشرفت وی باشد تا بتواند در تحول بنیادین محور قرار گیرد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک مجموعه است که هر نقطه از آن زیبایی‌های خاص خود را دارد که هر کدام از این قسمت‌ها نیازمند حمایت و کمک هستند. آموزش و پرورش با روند موجود باید بتواند در جهت رضایت رهبری و مردم در تحول بنیادین گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در تحول بنیادین یک مؤلفه مورد توجه قرار ندارد، بلکه برای اجرایی شدن این تحول باید مؤلفه‌های گوناگونی مورد توجه و حمایت قرار گیرد. وجود نیروی متخصص حرف اول و آخر آموزش و پرورش است و تمام مؤلفه‌های دیگر در حاشیه قرار می‌گیرد و این نیرو نقش اصلی را در تحول بنیادین ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: توجه ویژه به جایگاه معلم در سخنرانی آسان است اما در اجرا مشکلات عدیده‌ای دارد زیرا کار معلم ،کاری بسیار دشوار است که تربیت کردن جزء اصلی وظایف معلمان به شمار می‌رود و به همین جهت معلمان نیازمند توجه جدی هستند.

حاجی‌بابایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون قم اذعان کرد: علما باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را در تعلیم و تربیت پیدا کند. آموزش و پرورش باید نظام زیبای تعلیم و تربیت را به همه نشان دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا مدارس را قرآنی نکنیم از همه چیز عقب هستیم، افزود: هر بیچارگی در خانواده‌ها از نبود قرآن است و هر افتخاری در کشور و خانواده از توجه به قرآن حاصل می‌شود. احیای معاونت پرورشی یعنی احیای قرآن.

حاجی‌بابایی با اشاره به فعالیت 10 هزار مدرسه قرآنی در کشور تأکید کرد: حرف من برای تأسیس 50 هزار مدرسه قرآنی است و این 10 هزار مدرسه فاز اول مدارس قرآنی هستند و سمپاد باید در راه تأسیس و پیشرفت مدارس قرآنی پیش‌قدم باشند.

وی ادامه داد: ما از سازمان سمپاد 280 مدرسه قرآنی می‌خواهیم که نمود آن در حلقه زدن دانش‌آموزان در نمازخانه و انعکاس صوت زیبای قرآن در مدرسه است. توجه دانش‌آموزان به قرآن کار تعلیم و تربیت را آسان می‌کند. دانش‌آموزان قرآنی راحت‌تر فکر می‌کنند و در پیشرفت درسی موفق هستند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مشکل امروز ما در آموزش و پرورش فیزیک و ریاضی نیست، مشکل ما خوب فکر کردن دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه سمپاد نقش کلیدی در توسعه قرآنی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: سمپاد مورد عنایت ویژه رهبری است زیرا این سازمان مجری پرورش نخبگان در آموزش و پرورش است که باید روش‌های بین‌المللی را در انتخاب افراد تیزهوش و پرورش آنها مورد توجه قرار دهند.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: مدارس سمپاد باید زیبایی‌های مدارس قرآنی را در کشور به نمایش بگذارند. قرآن برای مدارس ما اکسیژن است و باید سعی کنیم در کنار هوشمندکردن مدارس، قرآنی کردن این مراکز نیز مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش ورزش در پیشرفت درسی دانش‌آموزان گفت: ورزش باید در مدارس سمپاد مورد توجه مضاعف قرار گیرد. قرآن و ورزش دو چیز جدا از هم نیستند و باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

گفتنی است، گردهمایی سالانه مدیران مراکز آموزشی و نمایندگی سمپاد (استعدادهای درخشان) استان‌ها امروز ،دوم آبان در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha