سقائیان‌نژاد: با رویکرد مسجد محوری به آرمان شهر اسلامی دست می یابیم

استان ها: شهردار اصفهان درجمع مسئولان دفاتر 14 گانه رسیدگی به امور مساجد، رویکرد مسجد محوری را عاملی در جهت رسیدن به آرمان شهر اسلامی دانست.<BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، مرتضی سقائیان‌نژاد در جمع مسئولان دفاتر چهارده گانه رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر نقش سازنده و اثر گذار روحانیت در مدیریت منطقه‌ای، گفت: روحانیت باید در تقسیم‌بندی جدید، نقش خود را گسترده‌تر از گذشته ایفا کنند.

شهردار اصفهان با اشاره به تقسیم‌بندی شهر اصفهان به 14 منطقه، تصریح کرد: شهرداران مناطق موظف هستند به طور هفتگی در مساجد منطقه خود حضور پیدا کرده و برنامه‌های خود را اعلام و مشکلات محله را مورد بررسی قرار دهند.

وی بیان کرد: مدیریت‌های محلی باید به طور منطقه ای بودجه دریافت کنند که در حال حاضر این بودجه وجود ندارد و تمام بودجه شهرداری‌ها توسط مردم تامین می‌شود.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: در اکثر کشورها، 15 درصد مالیات جمع‌آوری شده از هر شهر متعلق به همان شهر است و باید در خود شهر خرج شود که این موضوع در ایران اجرا نمی‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: همواره در طول تاریخ و پس از پیروزی مشروطیت در ایران شاهد رشد و قوت انجمن‌های شهری بودیم که مسائل شهری را بر عهده داشتند.

وی کمک شهرداری را به مساجد همانند نمک روی آش توصیف و بیان کرد: باید زیر ساخت‌های لازم برای ارتقاء جایگاه مسجد فراهم شود.

سقائیان‌نژاد گفت: روحانیت نباید مزدبگیر دولت باشد تا بتواند با آزاد اندیشی خود برای اعتلای فرهنگ اسلامی تلاش کند.

وی حرکت مجموعه شهرداری اصفهان را برای رسیدن به آرمان شهر اسلامی مثبت توصیف کرد و افزود: برای رسیدن به آرمان شهر اسلامی باید حرکتی مبتنی بر مسجد محوری را در دستور کار داشته باشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به بودجه اختصاصی به مساجد شهر اصفهان، اذعان کرد: شهرداری اصفهان بودجه 25 میلیارد ریالی را برای کمک به مساجد در نظر گرفته است که باید به طور صحیح و کارشناسی شده‌ای بین مساجد تقسیم شود.

وی با اشاره به فعالیت 450 کانون زیر نظر شهرداری در مساجد شهر اصفهان گفت: برای فعالیت این کانون‌ها نیز بودجه 25 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اختصاص یک صفحه از روزنامه اصفهان زیبا به مسائل مرکز رسیدگی به امور مساجد شهر اصفهان، تاکید کرد: باید از پتانسیل‌های موجود به درستی استفاده کرد.

وی با تاکید بر برطرف شدن مشکلات مرکز رسیدگی به امور مساجد شهر اصفهان در تجهیز دفاتر 14 گانه رسیدگی به امور مساجد ظرف مدت یک هفته، افزود: رسیدگی به امور مساجد باید از طریق مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد و شهرداری اصفهان انجام شود تا از موازی کاری‌ها جلوگیری شود.

شهردار اصفهان با اشاره به ماهیت بحث اتحاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: بحث اتحاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر انتقال تفکر حوزه به دانشگاه و منتقل شدن تفکر سیستمیک دانشگاه در حوزه مطرح شد.

شهردار اصفهان با تاکید بر فرهنگی بودن انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: محور این حرکت انقلاب فرهنگی ایران اسلام و روحانیت بود.

وی بیان کرد: اسلام بدون روحانیت خواسته غرب است که نتیجه‌ای چیزی جزء به انزوا بردن اسلام ناب محمدی (ص) و روحانیت در بر نخواهد داشت.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: مبحث روحانیت به عنوان محوریت اساسی و اصلی است که با توجه به جایگاه رفیع روحانیت باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع طلاب قم افزود: مقام معظم رهبری در جمع طلاب قم بر چندین موضوع اساسی در جایگاه روحانیت تاکید داشتند و مسئولان باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سقائیان‌نژاد، دیدگاه مدیریت شهری اصفهان را دیدگاه فرهنگی عنوان و اظهار کرد: اگر نفس فرهنگی در سطح شهر جاری نباشد دیگر شهر اصفهان دارای جایگاه کنونی نخواهد بود.

وی با اشاره به توصیف مقام معظم رهبری در فعالیت‌های فرهنگی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "باید امور فرهنگی را باغبانی کرد" که در عمل هم متوجه می‌شویم که برای داشتن محصول مناسب باید تمامی مراحل زراعتی که بر روی یک درخت انجام می‌شود در مسائل فرهنگی نیز لحاظ شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری اصفهان، سقائیان نژاد تصریح کرد: نگاه مسئولان به وظایف شهرداری‌ها نگاه گذشته نیست، چرا که دیگر شهرداری‌ها وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها و تمیز کردن شهر را بر عهده ندارند و عمده فعالیت شهرداری‌ها فعالیت‌های فرهنگی است، هر چند ما معتقد هستیم این وظایف نیز فرهنگی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 370 وظیفه بر عهده شهرداری‌ها قرار دارد که بیشتر این وظایف فرهنگی هستند.

پایان پیام/

کد خبر 270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha