روحانيون بايد در آموزش و پرورش نيروهاي اثرگذار فرهنگي تربيت کنند

اجتماعي: رييس ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش تربيت نيروهاي توانا و اثرگذار در عرصه فرهنگي را وظيفه حساس روحانيون در آموزش و پرورش دانست.

 


به گزارش خبرگزاري شبستان، حجت‌الاسلام علي ذوعلم، رييس ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش، امروز در پنجمين هم‌انديشي دبيران کميته‌هاي ستادي وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه گفت: ما امروز در يک مصاف فرهنگي جهاني قرار داريم. از آغاز انقلاب اسلامي تاکنون کساني که با مباني فکري اسلام و نگاه توحيدي موافق نيستند با حرکت و نگاه اسلام حقيقي مقابله مي‌کنند و هر روز هجوم خود را افزايش مي‌دهند و مانع حرکت فکري و انقلابي مي‌شوند.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بيان اينکه ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش به دبيرخانه همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش محدود نيست، تصريح کرد: تا امروز زمينه‌سازي‌هاي مناسبي براي همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفته است اما تا نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد، به همين جهت بايد تمام نهادها وابسته به آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه مانند انجمن اولياء و مربيان، معاونت ابتدايي، معاونت حوزه علميه گزارش کار خود را پيرامون ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش ارايه کنند.

وي با بيان اينکه دبيرخانه ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش بودجه خاصي ندارد، افزود: در حوزه قرار بود بودجه خاصي براي ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش اختصاص يابد که اين امر با مانع برخورد کرد و نيازمند بازنگري است.

رييس ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اينکه آموزش و پرورش يک مرکز اصلي و بسيار مهم تلقي مي‌شود، اذعان کرد: آموزش و پرورش در رديف دستگاه‌هاي فرهنگي محسوب نمي‌شود و نگاه همه به اين نهاد آموزشي است.

حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: آموزش و پرورش يک مرکز بسيار مهم فرهنگي است که مسايل آن آشکار نيست. اگر در صدا و سيما برنامه‌اي از تلويزيون پخش شود، مشکلات آن به راحتي ديده مي‌شود اما يک برنامه و محتوا در آموزش و پرورش به راحتي اشکال خود را نشان نمي‌دهد و آثار آن مشهود نيست.

وي تأکيد کرد: بحث برون‌رفت و محصول آموزش و پرورش خيلي ظريف است و نمي‌توان به راحتي در مورد آن قضاوت کرد. ما در آموزش و پرورش بايد تأثيرگذاري فرهنگي داشته باشيم.

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: شايد در جايي مسجد وجود نداشته باشد اما مدرسه در همه جاي کشور وجود دارد و اين شبکه آموزش و پرورش مي‌تواند به عنوان شبکه وسيع در ارايه راهکارهاي تعليم و تربيت و اجرا کردن آنها مؤثر باشد.

وي با اشاره به ارتقاء توانمندي، توانايي‌ها و تأثيرگذاري ائمه جماعت اظهار کرد: در حيطه همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش 22 عنوان برنامه اعلام شد. در برخي استان‌ها پيرامون اين 22 عنوان برنامه طرح‌هاي خوبي ارايه و در مدارس زيادي با استفاده از توانمندي‌هاي روحانيون و ائمه جماعت طرح‌ها و برنامه‌هاي خوبي اجرا شد.

رييس ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: حوزه و روحانيت در شبکه فرهنگي آموزش و پرورش وظيفه حساسي دارد و بايد نيروهايي تربيت کند که توانايي اثرگذاري فرهنگي داشته باشند و در برنامه‌هاي تربيتي خود بر مهارت‌افزايي دبيران و مربيان برنامه‌هاي پرورشي توجه کند.

وي با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري پيرامون جايگاه فرهنگي حوزه‌هاي علميه و روحانيون تأکيد کرد: حوزه بايد اين فرصت را غنيمت بشمارد. اگر حوزه‌هاي علميه نيمي از توانمندي‌هاي فکري و ظرفيت‌هاي خود را در آموزش و پرورش سرمايه‌گذاري کنند، بسيار اثربخش است.

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: آموزش و پرورش در عمل به تحول بنيادين راهي جز استفاده از حوزه‌هاي علميه ندارد زيرا آموزش و پرورش جمهوري اسلامي اولين وظيفه خود را جهت‌گيري، تقويت و تربيت ديني مي‌داند که اين امر در حوزه‌هاي علميه يافت مي‌شود.

رييس ستاد همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در نگرش علوم تعليم و تربيت رگه‌هاي غيرتوحيدي ديده مي‌شود که بايد حوزه آنها را اصلاح کند و در اين زمينه بايد احساس مسئوليت کند اما احساس وظيفه آنچنان که بايد در حوزه علميه شکل نگرفته است.

حجت‌الاسلام ذوعلم اظهار کرد: همکاري‌هاي حوزه و آموزش و پرورش يک همکاري فرهنگي و تربيتي است و بايد در جهت ارتقاء توانمندي بصيرت و ارزش‌هاي اخلاقي در جامعه باشد و به ارتباط اداري و بين دستگاهي محدود نباشد.

گفتني است، پنجمين هم‌انديشي دبيران کميته‌هاي ستادي وزارت آموزش و پرورش و حوزه علميه امروز، پنجم آبان در سالن فرهنگيان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.


پايان پيام/

کد خبر 307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha