جشنواره "وقف، صدقه جاری" برگزار می‌شود

اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری جشنواره وقف، صدقه جاری با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف با استفاده از ابزارهای فرهنگی خبر داد.<BR> <BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: وقف یکی از احکام الهی و سنت و سیره اهل بیت (ع) است. حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) از نخستین واقفان در دین اسلام بودند و در روایات بسیاری از وقف به عنوان کامل‌ترین صدقه نام برده شده است.

وی با بیان اینکه ثواب صدقه آنی است اما وقف مدیریت مالی بعد از مرگ را دربر می‌گیرد و همیشه ساری و جاری است، تصریح کرد: با دقت در تاریخ ایران متوجه می‌شویم که بزرگ‌ترین ضربه در دوره پهلوی و رضاخان به وقف وارد شده است و بعد از انقلاب اسلامی نیز در جهت ترویج فرهنگ وقف کار مؤثری صورت نگرفت.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی با فتوای شجاعانه امام خمینی (ره) اسناد اموال که از طریق اصلاحات ارضی در اختیار مردم قرار گرفته بود، باطل شد و بسیاری از مردم اموال وقفی را بازگردانند و از این طریق بخشی از اموال وقفی دوباره زنده شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی بسیاری از مراکز علمی، پژوهشی و خدمات با توجه به آداب وقف تأسیس شده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مردم هنوز با فرهنگ وقف آشنایی ندارند و به همین دلیل برنامه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه ترویج وقف در جامعه است تا از این طریق مردم با تعریف و جایگاه وقف آشنا شوند.

حجت‌الاسلام شرفخانی از برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری "وقف، چشمه جاری" خبر داد و افزود: این جشنواره تنها امسال برگزار نمی‌شود و در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت. از اهداف این جشنواره تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف با استفاده از ابزارهای فرهنگی در میان تمام اقشار جامعه است. در حقیقت ابزارهای فرهنگی و هنری از بزرگ‌ترین و بهترین وسایل فرهنگی و تبلیغی در ترویج فرهنگ وقف محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش مسابقات فرهنگی و هنری، آموزش و نشست‌ها و همایش نمایشگاهی برگزار می‌شود، ادامه داد: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را از امروز تا 16 آبان به دبیرخانه جشنواره در استان ها ارسال کنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بخش فرهنگی شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه و شعر است، افزود: بخش هنری این جشنواره در رشته های تجسمی، عکاسی، فیلم‌نامه و فیلم کوتاه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش آثار مکتوب میزان جذابیت برای عموم مردم و شیوایی مطالب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در بخش پوستر، طراحی، نقاشی و کاریکاتور نیز علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه فعال در استان ارسال کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: آثار رسیده به دبیرخانه بعد از داوری در سطح استانی انتخاب می‌شوند و از آثار برگزیده در این مرحله تجلیل می‌شود و سپس آثار برگزیده شده به دبیرخانه مرکزی منتقل می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مرحله کشوری جشنواره فرهنگی هنری وقف چشمه جاری در اسفند در تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش‌های نشست‌ها و دوره‌های آموزشی جشنواره فرهنگی هنری وقف نشست‌هایی با هماهنگی حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، بیان کرد: بخش آموزش این جشنواره برای مخاطبان در درون سازمان و بیرون سازمان برگزار می‌شود و از اساتید، دانشجویان و فرهنگیان فعال در این عرصه نیز استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: در بخش نمایشگاهی نیز نمایشگاهی از اسناد وقفی استان‌ها، آثار هنری و فرهنگی در زمینه وقف و معرفی موقوفات در هر استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون امام‌زادگان به عنوان قطب‌های فرهنگی در جامعه اظهار کرد: در بخش عمران و آبادانی امام‌زادگان وبقاع متبرکه نگاه به امام‌زادگان به عنوان قطب‌های فرهنگی مدنظر قرار گرفته است. در بخش نرم‌افزاری نیز دفترچه‌ای از وضعیت موجود امام‌زادگان و وضعیت گذشته امام‌زادگان تدوین شده که نشان‌دهنده میزان پیشرفت و توسعه در این اماکن متبرکه است.

حجت‌الاسلام شرفخانی ادامه داد: محافل قرآنی و طرح تابستانی نشاط معنوی از جمله برنامه‌‌هایی بود که در دهه کرامت در اماکن متبرکه برگزار شد که در کنار این برنامه‌ها، کلاس‌های آموزشی برای جوانان و نوجوانان نیز در امام‌زادگان برگزار شد و آثار و برکات زیادی را در بر داشت.

وی از برگزاری جشن "ولایت علوی، اکمال دین نبوی" در دهه ولایت خبر داد و تصریح کرد: از عید قربان تا عید غدیر مراسم جشن ولایت در تمام اماکن متبرکه در سراسر کشور برگزار می‌شود که شامل مراسم خطبه‌خوانی، سخنرانی، مداحی و مسابقه است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از چاپ یک میلیون جلد کتاب خطبه غدیر خبر داد و عنوان کرد: این کتب در دهه ولایت در امام‌زادگان توزیع می‌شود که در انتهای این کتاب مسابقه خطبه غدیر در نظر گرفته شد. 70 نفر از برگزیدگان در این مسابقه به همراه خانواده به عتبات عالیات مشرف می‌شوند و در مجموع برای هزار و 100 نفر از برگزیدگان در این مسابقه جوایزی در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی "ولایت و نیایش"، "ولایت و اطاعت"، "ولایت و ایثار"، "ولایت و بسیج"، "ولایت و معرفت" و "ولایت و وقف" را از جمله اسامی روزهای دهه ولایت خواند و افزود: برای تجلیل از مقام شهدا در ایام دهه ولایت، قبور شهدا در امام‌زادگان غبارروبی می‌شود.

گفتنی است، نشست خبری معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، دهم آبان برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha