کانون‌های مساجد بهترین مجری برای تحقق منویات رهبری هستند

مسجدو کانون های مساجد:مدیر مرکز تخصصی نماز در تحلیل پیام رهبری به اجلاس نوزدهم نماز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بهترین مجری برای تحقق منویات رهبری دانست.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی نماز در قم پیام رهبر فرزانه انقلاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز را جامع‌ترین پیام در حوزه مساجد دانست به خبرنگار شبستان گفت: در واقع مقام معظم رهبری با صدور این پیام تکلیف همه مراکز مسئول در حوزه مساجد را روشن کردند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های مساجد بهترین مجری برای تحقق منویات رهبری است، اظهار کرد: محورهای اصلی پیام رهبری در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به این نکته اشاره کرده‌اند که مسجد علاوه بر کارکرد عبادی، پایگاه سیاست نیز هست، از همین رو رهبر فرزانه انقلاب مسجد را محل نشاط، زندگی و مظهر آمیختگی دین و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه دانسته اند.

مدیر مرکز تخصصی نماز بر لزوم ترسیم فضای عبادت و سیاست در مساجد تأکید کرد و افزود: تشیع مذهبی اجتماعی است، از این رو مقام معظم رهبری با تکیه بر این مهم خواستار برقراری پیوند و پیوستگی بین مسجد و مردم، مسجد و محله و مسجد و مسئولان شدند.

وی با استناد به بخش‌هایی از پیام رهبری روحانی را پزشک جامعه دانست و اظهار کرد: احداث بهترین بیمارستان‌ها بدون پزشک سودی ندارد. مسجد نیز بدون روحانی آگاه به مسایل روز هم مفهوم ندارد.

حجت‌الاسلام کفیل به مسئولیت‌ها و تعهدات اخلاقی یک پزشک اشاره و تصریح کرد: همان‌گونه که پزشک پیگیر کار بیمار است روحانی مسجد نیز باید پیگیر کار مردم و به دنبال دلجویی از آنان باشد و تنها در این صورت است که پیوند بین مسجد و مردم برقرار می شود.

وی دغدغه پزشک نسبت به بیمار خود را از دیگر مسئولیت‌های پزشک معرفی کرد و گفت: روحانی مسجد نیز می‌بایست مانند رسول خدا (ص) نسبت به درد و رنج‌های جامعه دغدغه داشته باشد.

مدیر مرکز تخصصی نماز با بیان این مطلب که پزشک پایه و اساس بیمارستان است، گفت: روحانی مساجد باید به این موضوع آگاه باشد که پایه و اساس مسجد است و حضور پررنگ وی ضامن پررنگ‌تر شدن حضور مردم در مسجد می‌شود.

وی یادآور شد: یک روحانی مسجد باید مسجد را خانه دوم خود بداند همان‌گونه که یک پزشک بیمارستان را خانه دوم خود می‌داند.

حجت‌الاسلام کفیل به تأکید رهبری مبنی بر محوری کردن مساجد در هر محل اشاره و تصریح کرد: در این راستا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند هر سال به شناسایی دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه بپردازند و پس از جمع‌آوری اطلاعات از این افراد در مسجد تجلیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب با درایت خاص از مسئولان خواستند تا پیوند ازدواج جوانان با مسجد رقم بخورد، به این معنا که مسئولان مسجد به شناسایی زوج‌های جوان بپردازند و با اهدای هدایایی زمینه پیوند این قشر را با مسجد فراهم کنند.

وی یادآور شد: مرکز تخصصی نماز پس از صدور پیام رهبری به بررسی وضعیت اقامه نماز در جامعه پرداخت. در این بررسی دریافتیم که تعداد زیادی کاهل‌الصلوه در جامعه وجود دارد.

حجت‌الاسلام کفیل مسجد را بهترین مکان برای رفع معضل کاهل‌الصلوتی در جامعه دانست و افزود: اگر ما بتوانیم این افراد را به مسجد پیوند دهیم به طور غیرمستقیم آنان را به اقامه نماز درست دعوت کرده‌ایم.

وی به نگرانی و ابراز تأسف رهبری از کمبود مساجد در کشور اشاره و اذعان کرد: خواسته رهبری این است که در هر محله یک مسجد احداث شود و مسجد محل پیوند مجموعه‌های دیگر محل قرار گیرد.

مدیر مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه در نظام اسلامی باید مسجد محور اصلی امور قرار گیرد، گفت: اولین اقدام پیامبر در شکل‌ِگیری حکومت اسلامی ساخت مسجد قبا بود اما متأسفانه در حال حاضر شهرک‌های تازه تأسیس کشور فاقد مسجد هستند.

پایان پیام/
 

کد خبر 415

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha