آیت الله خاتمی: توطئه دشمنان توهم نیست

استان ها: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه توطئه دشمنان توهم نیست، گفت: کسانی که توطئه را توهم می پندارند در خواب به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله سیداحمد خاتمی شب گذشته (10آبان) در همایش فرهنگی آموزشی ائمه جماعات مساجد کشور که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه نگاه ما به امام جماعت مسجد نگاه مدیریتی است، گفت: در مسجد نهادهای مختلفی از جمله بسیج، کانون های فرهنگی هنری و هیئت امناء وجود دارد که ساماندهی این مجموعه نیازمند یک فرماندهی واحد است که معتقدیم امام جماعت باید به عنوان مدیر مسجد این امور را پیگیری کند.

خاتمی با بیان اینکه امام جماعت نباید تنها خود را پیش نماز بداند، اظهار داشت: امام جماعت باید به عنوان یک مدیر از ظرفیت ها ی موجود در مسجد در راستای نشر و گسترش دین استفاده کند که این مسئولیت نیازمند برگزاری چنین همایشاتی است.

وی گفت: در این همایش ها باید به امامان جماعت وقت داده شود تا نظرات، پیشنهادات و تجربه های موفق خود را برای استفاده دیگران ارائه کنند.

امام جمعه تهران ادامه داد: ائمه جماعت نباید کار خود را در حاشیه ببینند و اگر امام جماعتی تنها به اقامه نماز بسنده کند در این صورت نمی تواند مدیریت مسجد را بر عهده بگیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتظارات از ائمه جماعات را موضوع بصیرت افزایی برشمرد و خاطر نشان کرد: این یک انتظار به حقی است به خصوص در زمان فتنه و در جوی که حق و باطل با هم در آمیخته و باطل لباس حق را به تن کرده است که باید در این زمان، ائمه جماعات علمداران بصیرت در جامعه باشند.

خاتمی با بیان اینکه ائمه جماعات از مصادیق بارز علمداران بصیرت به شمار می روند، افزود: به تعبیر امام علی (ع) علمداران دین چه در فضای حاکمیت باطل و چه در فضای فتنه دارای سه وظیفه هستند و کسانی می توانند از عهده این مسئولیت برآیند که دارای بصیرت، صبوری و قدرت شناخت مواضع حق را داشته باشند.

وی خدا شناسی، نبوت و امامت، نعمت و وظیفه شناسی را از مصادیق بصیرت برشمرد و عنوان کرد: در موضوع بصیرت از همه این موارد مهم تر، بصیرت در بعد دشمن شناسی است و این همان است که حضرت علی (ع) می فرماید من چشم فتنه را در آوردم و هیچ کس مثل من نمی توانست با فتنه خوارج مقابله کند.

وی تصریح کرد: اگر این عنصر نباشد گاهی یک خطیب و امام جماعت خود را ناخودآگاه در میدان دشمن می بیند به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در طی 17 ماه گذشته تاکیدات فراوانی در این زمینه داشتند چرا که زیان های فراوان بی بصیرتی را در حوادث پس از انتخابات مشاهده کردیم.

خاتمی با بیان اینکه در این فتنه کسانی که در میدان دشمن بودند و نیز کسانی که موضع آشکاری نداشتند، مشخص شدند، تصریح کرد: این شکل فتنه در حال از بین رفتن است و نفس های آخر خود را می کشد اما نباید هیچ گاه از کید دشمن در امان بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اشکال مختلف فتنه در راه است و فتنه ای که پشت سر گذاشته شد، باید آئینه عبرت برای رویا رویی با فتنه های دیگر باشد.

امام جمعه تهران با تاکید بر اینکه انتظارات عالمان دین، حضور در عرصه روشنگری است، خاطرنشان کرد: در روایات مختلف تعابیری که از عالمان دین آمده است این است که عالمان دین چراغ فروزان خداوند در روی زمین هستند.

وی ابراز داشت: وقتی بدعت ها به میدان می آیند عالم دین باید با اظهار علم خود روشنگری کند که اگر در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا نکند از رحمت الهی به دور خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر این حدیث که علمای شیعه مرزبان هستند، اشاره کرد و گفت: این حدیث می گوید باید مرزبانی کرد و جدا از آن باید حوزه مرزبانی را هم شناخت تا متوجه شد دین در کجا به خطر افتاده است.

خاتمی با بیان اینکه امروز دشمن به مقابله با تمام دین بر خواسته و در پی فرو ریختن کاخ اعتقادات سالم است، خاطرنشان کرد: دشمنان وقتی گرایش مردم را به حوزه مباحث عرفانی مشاهده کردند عرفان های، بدلی را به صحنه آوردند و با ایجاد فرقه های انحرافی نظیر بهائیت که به دروغ خود را در سایت های جهانی شیعه فرض کردند و و هابیت نیز خود را تجسم اهل سنت معرفی می کند در حالی که این طور نیست و بسیاری از علمای اهل سنت در ایران رفتار آنها را رفتار اسلامی نمی دانند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین خاطرنشان کرد: باید دشمن را باور داشت و اگر مرزبان، این باور در وجودش نباشد دشمن را به خانه راه می دهد که در این راستا، مرزبانان دین باید شیوه مرزبانی را یاد بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه دشمن شناسی باور این مطلب که دشمن وجود دارد؛ یک ضرورت است، افزود: امروز که نظام اسلامی و دینی شکل گرفته است، باید بدانیم که بیگانگان نمی توانند این موضوع را تحمل کنند و در این راستا دشمنی های خود را در زمان های مختلف بروز خواهند داد.

امام جمعه تهران عنوان کرد: کسانی که توطئه را توهم می پندارند در خواب به سر می برند که این همان خواست دشمن است و اگر امروز مسئله انرژی هسته تمام شود بهانه جدیدی را به وجود می آورند.

خاتمی با بیان اینکه فتنه سال 78 زمینه ساز فتنه سال 88 بود، گفت: عجیب این است که دست اندرکاران فتنه سال 78 مسبب فتنه 88 شدند که آن روز می گفتند، این مسئله توهم است اما دیدیم که دشمن در سال گذشته خیز بلندی برای براندازی برداشت.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که در 8 ماهه پس از انتخابات به وقوع پیوست توطئه براندازای بود که درایت مقام معظم رهبری و همراهی مردم دشمنی های پیچیده را خنثی کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی به صراحت می گفتند که این حوادث هشت ماهه به مراتب از سال های جنگ سخت تر بود که به لطف خدا آخرین میخ بر تابوت جریان فتنه در حماسه 9 دی زده شد و آن روز، روز مرگ فتنه و آغاز توطئه های جدید استکبار بود.

وی گفت: دشمنان بعد از حماسه 9دی شروع به تحریم های همه جانبه کردند چرا که دیدند از طریق کودتا مخملی نمی توانند کاری از پیش ببرند.

وی ابراز داشت: نباید هیچگاه توطئه دشمنان را توهم دید که رهبر معظم انقلاب نیز جواب این شبه را دادند و فرمودند؛ نباید کم کاری ها را به حساب توطئه گذاشت اما این بدان معنا نیست که از توطئه دشمنان غافل شویم.

خاتمی در ادامه تصریح کرد: باید در هر زمان دید که دشمن چه شعار و چه هدفی را دنبال می کند که رهبر معظم انقلاب در سفر 10 روزه خود به استان قم پرده از چند توطئه دشمن بر داشتند.

امام جمعه تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این سفر به چند نکته مهم اشاره کردند، اظهار داشت: رهبری فرمودند که دشمن در پی اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای سیاست است و این موضوع سابقه صد ساله دارد که وقتی میرزای شیرازی آن فتوای معروف را در تحریم استقاده از تنباکو اعلام کرد دشمن تاثیر گذاری روحانیت را مشاهده کرد و از همان زمان به دنبال اسلام بدون روحانیت بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: علی رغم تمام تخریب ها از سوی دشمنان قدرت روحانیت همچنان باقی است و دشمنان نیز از این امر نگران هستند.

وی گفت: تئوری اسلام منهای روحانیت در دوران قبل از انقلاب اوج گرفت که با پیروزی انقلاب اسلامی با شکست مواجه شد و در این سال ها نیز برخی ها در حال احیای آن هستند تا تاثیر گذاری روحانیت را کاهش دهند.

خاتمی با بیان اینکه جریان سکولاریسم دو تیغه دارد که در تقابل با یکدیگر اند اما درمجموع یک قیچی را تشکیل و یک هدف را دنبال می کنند، بیان کرد: یک طرف جریان روشنفکری بیمار است که از علمدارن سکولاریسم می باشند که بخشی در داخل و بخشی نیز در خارج از کشور به صراحت به هتاکی می پردازند.

وی تیغه دیگر این قیچی را جریان تهجد دانست و گفت: این عده کسانی اند که با تشکیل جریانی با انقلاب و ولایت فقیه مخالفت و تلاش می کنند که حوزه ها و متدینین را به وادی بی طرفی بکشانند و بعد اطلاعات یک طرفه را به آنها تزریق و آنها را به سمت خود بکشانند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تداوم نهضت عاشورا نظام اسلامی است که پرچم اسلام ناب محمدی را در جهان بلند کرده است و این واقعیتی است که با نظام اسلامی ما گره خورده است.

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب توطئه دیگری از دشمن را آشکار ساخت و آن موضوع آخوند حکومتی و حکومت آخوندی بود، ابراز داشت: دشمن با هدف اینکه نظام از آن مردم نیست این شعار را دنبال می کند که پاسخ آن است که حاکمیت در ایران بر اساس ارزش ها، دین و قانون است.

خاتمی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 5 درصد از روحانیت در مسائل اجرایی کشور حضور دارد، افزود: روحانیت سخنگوی دین و دین نیز برای همه مردم است و روحانیت فراتر از قشر و صنف است و دیدن روحانیت به عنوان یک قشر خطا و اشتباه است.

وی تصریح کرد: القای شعار حکومت آخوندی برای آن است که مردم را تحریک کنند به اینکه مردم در حکومت اسلامی کنار گذاشته شده اند و روحانیت خود بر سر کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبری، روحانیت حافظ نظام است، عنوان کرد: روحانیت از دولت حقوقی نمی گیرد و حقوق آنها شهریه ای است که از سهم امام تعیین می شود و اختصاص بودجه های دیگر در زمینه بیمه و خوابگاه برای تحصیل از حقوق شهروندی است که دیگران نیز از آن برخور دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: روحانیت یک ریال از دولت حقوقی دریافت نکرده است و استقلال حوزه نیز به معنای رویاروی با دولت نیست و این تلقی نادرست است.

خاتمی همچنین عنوان کرد: راه نجات از توطئه های دشمن رهروری از ولایت است و راه دیگری غیر از این وجود ندارد، امروز باقی مانده عصمت اهل بیت امام زمان می باشند و امام زمان (عج) نیز ولی فقیه را به عنوان نائب عام خود معرفی کردند.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: انتظاری که از ائمه جماعات می رود آن است که در قضایای سیاسی بی تفاوت نبوده و حضور ولایی داشته باشند و شان مسجد، امام جماعت، محراب و منبر بالاتر از آن است که در محدوده تنگ جناحی و حزبی قرار گیرد اما شان اوست که در مسیر ولایت قرار گیرد.

پایان پیام/

 

کد خبر 424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha