فتنه اخير شري بود که خيرهاي بسياري براي نظام اسلامي دربر داشت

قرآن و معارف: مدير گروه علوم قرآن دانشگاه آزاد کرج فتنه هاي اخير را شري دانست که دربردارنده خيرات و برکات بسياري براي انقلاب و نظام اسلامي بود.

دکتر فيض‌الله اکبري، مدير گروه علوم قرآن دانشگاه آزاد اسلامي کرج در نشست تخصصي بررسي انگاره تعارض عدل الهي با مسئله شر گفت: شر در هيچ کدام از آيات قرآن مستقيما به خداوند نسبت داده نمي‌شود بلکه در بعضي آيات شر به مکان نسبت داده شده، در بعضي ديگر به زمان و در بعضي ديگر به اشخاص نسبت داده شده است.

وي ادامه داد: شر در ذات حوادث و اشياء نيست بلکه بستگي به رويکرد انسان و نوع رابطه انسان با آن حادثه يا شي دارد، به عنوان مثال چاقو به خودي خود شر نيست ولي مي‌توان از همين چاقو در مسير شر استفاده کرد.

اکبري به فتنه اخير اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال فتنه اخير درست است که شر بود و تبعات بسيار بد و ناگواري براي نظام در پي داشت ولي به تعبير مقام معظم رهبري اين فتنه ها ملت ما را واکسينه کرد يعني اگر از زاويه‌اي ديگر بنگريم اين شر خيرهاي زيادي براي مملکت و نظام ما در پي داشت.

وي به بررسي مسئله شر در قرآن پرداخت و گفت: واژه شر و مشتقات آن مجموعا 31 بار و در 22 سوره قرآن به کار رفته است که از اين 22 سوره 13 سوره آن مکي و باقي مدني هستند.

مدير گروه علوم قرآني دانشگاه آزاد کرج افزود: اهميت موضوع شرور در عالم در اين است که به عالي‌ترين و ظريف‌ترين مسئله دين يعني خداشناسي باز مي‌گردد در حقيقت بعضي وجود شر در عالم را با مسئله رحمانيت و رحيميت خدا در تعارض دانسته‌اند.

وي تصريح کرد: نبايد هر چه را خوشايند نمي‌دانيم شر بپنداريم، به تعبير قرآن چه بسا از چيزي کراهت داشته باشيد در حالي که خير شما در آن است و چه بسا چيزي را دوست داشته باشيد در حالي که شر شما در آن است.

اکبري ادامه داد: همچنين به اين نکته نيز بايد توجه کرد که در زبان قرآن هم نعمت بلا و امتحان انسان است و هم نقمت يعني نبايد تنگ‌چشم باشيم. خداوند در سوره فجر هم دادن نعمت را بلا مي‌داند و هم ندادن آن را.

مدير گروه علوم قرآني دانشگاه آزاد کرج تأکيد کرد: در لسان قرآن وجود بلا و شر براي رشد انسان‌ها ضروري است و براي اينکه انسان آب ديده شده و به کمال برسد بايد بلا و سختي ببيند.

وي در پاسخ به شبهه تعارض عدل الهي با اختلاف امکانات و استعدادهاي انسان‌ها تصريح کرد: عوامل محيط، وراثت، نوع و ترکيب استعدادها و غيره همه در شکل‌گيري شخصيت انسان مؤثر هستند ولي حاکم بر وجود انسان نيستند و در نهايت اين انسان است که با اختيار خود جرم يا کار خوب را انتخاب مي‌کند در واقع آنچه از قرآن و روايات استفاده مي‌شود اين است که اولا انسان مختار است ثانيا چيزي بر انسان تحميل نشده و سرانجام خودش کار را انجام مي‌دهد و ثالثا خروج انسان از مسير حق تدريجي است.

شايان ذکر است، نشست تخصصي بررسي انگاره تعارض عدل الهي با مسئله شر با حضور حجت‌الاسلام نصيري و دکتر اکبري دهم آبان در خبرگزاري ايکنا برگزار شد.

پايان پيام/

کد خبر 438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha