فلسفه اسلامی در جهان ناشناخته است

اندیشه: استاد فلسفه دانشگاه شیراز با اشاره به ناشناخته ماندن فلسفه اسلامی، گفت: متأسفانه چهره‌های سرشناس فلسفه اسلامی و جریان‌های فلسفی چنان که باید به جهانیان شناسانده نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر قاسم کاکایی در مورد برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در ایران و این‌که این همایش چه نقشی در معرفی فلسفه ایرانی به جهانیان می‌تواند داشته باشد، گفت: با توجه به تحقیقاتی که در جهان غرب انجام شده است آنها معمولاً تا ابن‌رشد را به‌عنوان فلسفه اسلامی خوب می‌شناسند اما از ابن‌رشد به بعد کمتر شناخته شده است. هر چند که هانری کوربن و چند تن از فلسفه‌پژوهان غرب کارهایی راجع به شیخ اشراق و ملاصدرا و خواجه نصیرالدین طوسی و دیگران انجام داده‌اند، اما متأسفانه چنان که باید این چهره‌های سرشناس فلسفۀ اسلامی و جریان‌های فلسفی شناسانده نشده‌اند.
 
وی افزود: یک اثر بزرگ این همایش می‌تواند معرفی فلسفه‌های حکمت متعالیه و فلسفۀ شیخ اشراق به‌ ویژه به جریان‌های غربی باشد. دیگر این‌که حضور فلاسفه بزرگ غرب در ایران و دیالوگی که با فیلسوفان داخلی و اهل فلسفه اعم از اساتید و دانشجویان فلسفه می‌توانند داشته باشند شناخت طرفین از همدیگر را افزایش می‌دهد.
 
این استاد فلسفه دانشگاه شیراز درباره موضوع این همایش که نسبت میان نظر و عمل است و این‌که این موضوع تاچه اندازه می‌تواند در عام کردن فلسفه مؤثر واقع شود نیز اظهار داشت: فلسفه علم کلی است و مفاهیم فلسفی مفاهیمی هستند که هر انسان در هر سنی و با هر گرایشی آنها را استعمال می‌کند. برای مثال فرض کنید راجع به مفاهیمی همچون هستی، نیستی، عشق، جمال و زیبایی، قدرت، دموکراسی، مرگ، حیات و مفاهیمی از این دست کمتر کسی غیر از فیلسوفان عمیقانه به این مفاهیم می‌اندیشند.
 
این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: کاری که اینجا می‌تواند انجام شود در رابطه با نظر و عمل، این است که مردم که واقعاً با این مفاهیم آشنا هستند در زندگی عملیشان ببینند که پیدا کردن و باز شدن معنای حقیقی این مفاهیم چه تأثیرات مثبتی می‌تواند در جهت شناخت حقیقت داشته باشد.
 
کاکایی درباره نقش برگزاری این همایش در گسترش گفت و گو و تعامل فلسفه‌پژوهان ایرانی با فلسفه‌پژوهان دیگر فرهنگ‌ها نیز گفت: صرف حضور فلاسفه غرب و همینطور فلاسفه شرق از چین و ژاپن و صاحبان فلسفۀ شرقی، باعث آشنایی دانشجویان و اساتید فلسفه ما با آخرین دستاوردهای فلسفی جهان می‌شود و هم این‌که آنها در فضای ایران قرار می‌گیرند. این امر شبهاتی را که ممکن است در سال‌های اخیر به‌خصوص در اذهان غربی‌ها نسبت به فرهنگ و اندیشه ایران به وجود آمده باشد تا حد زیادی مرتفع می‌سازد.

 

پایان پیام/

کد خبر 464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha