مستندساز کسي است که حديث نفس خود را کنار بگذارد

فرهنگي:شمقدري گفت: مشاهده، کشف و هنر خوب ديدن و پرورش دادن سوژه، مراحلي است که عناصر زيباشناسي يک اثر را غنا مي‌بخشد.

به گزارش خبرگزاري شبستان، «جواد شمقدري» معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيام خود به چهارمين جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، آمورده است: بنام تجلي بخش زيبائي‌ها، فيلم مستند بستر رشد و بالندگي سينماي کشور است. دوربين جستجوگر مستندساز دريچه ورود به زواياي پنهان و ظرائف هر رويداد و واقعه و حادثه اي است.

وي در ادامه افزوده است: سينماي مستند زمينه ساز نگاه خلاقانه و تخيلِ برآمده از عناصر واقعيت و پايگاهي متکي بر فرهنگ و باورها و ارزشهاي اصيل و مستمر مي باشد. اين سينما بيش از آن که متکي بر سرمايه و ابزار و مهارت فني باشد، بر ايده و نگاه خلاقانه و کشف جستجوي ماهرانه فيلمساز مستقر است. نحوه پرورش و شاخ و برگ دادن به هر سوژه مي‌تواند پايه‌هاي يک فيلم مستند ارزشمند را بنا نهد.

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه بيان کرده است: مشاهده، کشف و هنر خوب ديدن و پرورش دادن سوژه، مراحلي است که عناصر زيباشناسي يک اثر را غنا مي‌بخشد. آنچه در اين حوزه بعضاً مورد غفلت واقع شده، تطبيق پيام‌هاي يک فيلم مستند با نيازها و دغدغه‌ها و انگيزه‌ها و آرمان‌هاي يک ملت و مردم است. فيلمساز مستند نمي‌تواند در چارچوب ذهني و دريافت‌هاي محدود خود، به يک پيام جهاني و آرماني دست يابد. نگاه و دغدغه انساني با پيام‌هاي فراگير و فطري، ضامن ماندگاري يک فيلم مستند است.

شمقدري همچينين در ادامه يادآور شده است: مستندساز متعهد، حديث نفسِ خويش را به کناري مي‌نهد و بي‌واسطه و با پرهيز از تمايلات خويش، به بازتاب موشکافانه موضوع و سوژه خود مي‌پردازد. از خود گذشتن را در هر فريم و قاب فيلم خود تجربه مي‌کند و با عبور از حجاب خويشتن، راه را براي بازتاب حقيقت مي‌گشايد. تجربه‌اي که بارها در قاب دوربين مستندسازان دفاع مقدس بخوبي تکرار شد.

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه ژيام خود چنين افزوده است: مستند ساز دفاع مقدس چون هر لحظه خود را در مقابل آتش و خون فنا شده مي‌ديد در عمل از مرز خود گذشتن را با هر لحظه نماي خود به عينيت به تماشا مي‌نشست و نوعي از شهود و کشف حقيقت را به روي مخاطب باز مي کرد. تجربه پالايش دروني مستندسازان دفاع مقدس براي سينماي مستند و جشنواره حقيقت، نقطه آغاز يک حرکت نوين خواهد بود.

وي در پايان نيز با بيان اينکه سينماي مستند سياسي حوزه‌اي است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است تاکيد کرده است: نوع نگاه و تجربه مستند دفاع مقدس مي‌تواند راهگشاي مستند سياسي باشد. اميد است چهارمين جشنواره سينماي مستند حقيقت، با مشارکت و رونق بيشتر و گسترش انديشه هاي ناب‌تر، نقش مهم و جدي در پرش سينماي ايران به قلل و افق‌هاي روشن فردا ايفا نمايد.

پايان پيام/

کد خبر 679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha