امام زمان (عج) مظهر عدالت و اعتدال است

قرآن و معارف: امام جمعه موقت تهران گفت: امام زمان (عج) مظهر عدالت و اعتدال است و انسان منتظر نيز بايد مسير اعتدال را در پيش بگيرد.

آيت‌الله امامي کاشاني، امام جمعه موقت تهران در نشست پاسخ به شبهات مهدويت مدرسه عالي شهيد مطهري به بررسي آيه 76 سوره نحل پرداخت و گفت: در اين آيه خداوند 2 مرد را مثال مي‌زند که يکي از آنها گنگ است و بر هيچ چيز توانايي ندارد، همچنين اين شخص سربار مولاي خود است و به هر سويي که رو مي‌کند خير نمي‌رساند. سپس قرآن اين شخص را با شخص ديگري مقايسه مي‌کند که به عدل امر مي‌کند و بر صراط مستقيم است.

آيت‌الله امامي کاشاني گفت: مثال‌هاي خدا در قرآن جامع است. يک طرف انساني را مثال مي‌زند که نه موهبتي را دريافت مي‌کند و نه به ديگران انتقال مي‌دهد و در طرف ديگر کسي را مثال مي‌زند که به عدل امر مي‌کند و بر صراط مستقيم است.

وي ادامه داد: در آيه 76 سوره نحل عدل و صراط مستقيم همراه هم ذکر شده‌اند، عدالت بر دو قسم است، گاهي در فقه مطرح مي‌شود که يعني عدم انجام گناه کبيره و عدم اصرار بر گناه صغيره و گاهي در اخلاق مطرح مي‌شود که به معني اعتدال است يعني شخص عادل نه افراط مي‌کند و نه تفريط.

امام جمعه موقت تهران افزود: خدا نقطه اوج تمام اعتدال‌ها است و عدالت انسان در اخلاق پرتويي است از عدالت ولي خدا. ما منتظر چنين انساني هستيم، پس بايد در تمام وجوه زندگي خود عادل و معتدل باشيم تا طبق آيه فوق جزء کساني نباشيم که به هر سويي رو مي‌کنيم خيري نمي‌رسانيم.

وي عدالت را داراي مراتبي متعدد خواند و گفت: اعتدال کامل مخصوص خداست، مرتبه بعدي مخصوص انسان کامل و ولي خداست، پس از آن، مراتب بعدي عدالت و اعتدال است که هر انساني مي‌تواند به آن دست يابد.

آيت‌الله امامي کاشاني تصريح کرد: تفاوت ميان عدل در اولياي خدا و ديگران اين است که اولياي خدا از ابتداي خلقت‌شان معتدل هستند و خدا اين اعتدال را در وجودشان قرار داده است اما انسان‌هاي ديگر بايد زمينه و قابليت آن را در خود ايجاد کند.

وي ادامه داد: هدف خلقت هستي عدل است، پس بايد انسان‌هاي معتدلي خلق شوند که بتوانند بساط عدل را در جهان بگسترانند البته اين انسان‌هاي معتدل که همان پيامبران و اولياي خدا هستند در معرض بلاها و سختي‌هاي بيشتري هستند.

امام جمعه موقت تهران در توضيح ارتباط ميان صراط مستقيم و عدالت بيان کرد: صراط مستقيم مرکب است و عدالت راکب. صراط مستقيم همان فطرت انسان است و همه انبيا آمده‌اند تا اين صراط را که مبتني است بر عدالت و اعتدال تبيين کنند.

پايان پيام/


کد خبر 694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha