بزرگترین فهرست واره نسخ خطی جهان اسلام منتشر شد

فرهنگی: مدیر مسئول موسسه فرهنگی الجواد از انتشار بزرگترین فهرست واره نسخ خطی در 12 جلد و 16 هزار صفحه خبر داد.<BR>

مصطفی درایتی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی الجواد از انتشار فهرست واره نسخ خطی خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: این مجموعه 12 جلدی که شامل 320 هزار نسخه خطی موجود در ایران اعم از عربی تا فارسی را از سال 1350 تا 1388 دربرمی گیرد و عظیم ترین و بزرگترین فهرست خطی است که در جهان اسلام انتشار می یابد.

وی این مجموعه عصاره فرهنگ مکتوب فرهنگ ایران خواند و افزود: برای آماده سازی و انتشار این فهرست واره بیش از 12 سال زمان صرف شده است و جزء بزرگترین فهرست واره های نسخه های در جهان محسوب می شود و انتشار آن ایران را از جهت فهرست نگاری نسخه های خطی صدرنشین دیگر کشور در این زمینه می کند و نشان این است که ایرانیان هیچ گاه در فراز و فرود تاریخ از نوشتن و تالیف باز نمانده اند.

وی هدف از انتشار این مجموعه و استفاده مراکز فرهنگی، پژوهشی در انجام کارهای مرتبط با نسخه های خطی عنوان کرد و یادآور شد: یکی دیگر از اهدافی که انتشار این مجموعه سبب آن است ارزیابی فرهنگ و پیشینه فرهنگی گذشته است که می توان به این وسیله آن را ارزیابی کرد همچنین این مجموعه می تواند پژوهشگران این حوزه را در رسیدن به اهدافشان یاری دهند.

درایتی خاطرنشان کرد: تاکنون در ایران هیچ پژوهشگری در حوزه نسخه های خطی کار نکرده است مگر با تحمل دشواری ها و مشکلات بسیار بنابراین این اثر می تواند راهگشای مشکلات نسخه شناسی در ایران باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بحث کتاب شناسی این مجموعه نیز سال های آینده آماده و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد که کتابشناسی این مجموعه نیز چیزی در حدود 12 تا 15 جلد خواهد بود.

وی تصریح کرد: مجموعه فهرست واره نسخ خطی در 16 هزار صفحه و 12 جلد منتشر شده است که امیدوارم با انتشار آن دانشجویان، استادان و نسخه شناسان بتوانند راحت تر و بهتر کارهای خود را در این زمینه انجام دهند.

وی در پایان گفت: از ویژگی های این اثر این است که علاوه بر اینکه آثار مخطوط کتابخانه های بزرگ کشور نظیر مرعشی، دانشگاه تهران، آستان قدس، مجلس و ملک به همراه صدا کتابخانه دیگر نیز فهرست شده است.

فهرست واره نسخ خطی درایران با همکاری کتابخانه مجلس شورای اسلامی و موسسه فرهنگی الجواد منتشر شده است.

پایان پیام/

کد خبر 76

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha