در حالی که نظارت پذیر نیستیم ، چگونه بر کار دیگران نظارت کنیم؟

سیاسی: سیدجلال یحیی‌زاده در مورد طرح نظارت بر نمایندگان گفت: ما با کدام توجیه خود را مسئول نظارت بر سایر امور می‌دانیم در حالی که طرحی را که برای نظارت بر امور خودمان بوده است، رد کرده‌ایم و با آن مخالفت کردیم؟

حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان به خبرنگار شبستان گفت: من از جمله نمایندگانی هستم که هم اصل طرح را و هم نامه‌ای را که به دنبال تصویب نشدن یک‌فوریت این طرح در مجلس از سوی نمایندگان به هیئت‌رییسه ارایه شد، امضا کردم.
 
وی اظهار کرد: ما در مجلس هفتم نیز این بحث یعنی نظارت بر امور نمایندگان را مطرح کردیم که متأسفانه در آن موقع نیز فرصت مطرح شدن جدی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی فراهم نشد.
 
حجت‌الاسلام یحیی‌زاده ادامه داد: به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری در خرداد سال جاری مبنی بر تعیین‌ ساز و کاری برای نظارت بر نمایندگان، 150 نفر از نمایندگان این طرح را با نام طرح نظارت بر نمایندگان با قید یک‌ فوریت به هیئت‌ رییسه ارایه دادند که متأسفانه یک ‌فوریت آن رأی نیاورد.
 
وی با ابراز تأسف از این اقدام نمایندگان تصریح کرد: ما با کدام توجیه خود را مسئول نظارت بر سایر امور می‌دانیم در حالی که طرحی را که برای نظارت بر امور خودمان بوده است، رد کرده‌ایم و با آن مخالفت کرده‌ایم.
 
این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: بعضی‌ها اعتقاد دارند که در این طرح نماینده محدود می‌شود که این برخلاف قانون اساسی است که این حرف نادرستی است زیرا ما فوریت این طرح را پیشنهاد داده بودیم نه اصل آن‌ را.
 
وی با اشاره به مواد این طرح بیان کرد: در این طرح هر نوع دوشغلگی برای نمایندگان و همچنین گرفتن هدایا که امری متداول در مجلس است، ممنوع شده است و نمایندگان باید به صورت شفاف عمل کنند.
 
حجت‌الاسلام یحیی‌زاده با تأکید بر اینکه شاید عده‌ای از این‌گونه نظارت‌ها و روش‌ها ناراضی هستند، خاطرنشان کرد: بعضی از نمایندگان مخالف نظارت بر امور خود هستند و به همین دلیل با این طرح مخالفت صریح و آشکار دارند.
 
وی در خصوص ارجاع نشدن این طرح علی‌رغم گذشت یک ماه به هیچ کمیسیون تخصصی گفت: هیئت‌رییسه مجلس در این زمینه به شکل کاملا سردرگمی عمل می‌کند و به نظر می‌رسد باید از این بن‌بست بیرون بیاید و تصمیمی قاطع برای سرانجام این طرح اتخاذ کند.
 
نماینده مردم تفت و میبد در خانه ملت با اشاره به پی‌گیری مستمر برخی از نمایندگان برای ارجاع این طرح به کمیسیون‌های تخصصی بیان کرد: قاعدتا با مطرح شدن برنامه پنجم توسعه مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی دیگر نمی‌تواند به طرح‌های یک‌فوریتی و یا دوفوریتی رسیدگی کند و بررسی این طرح نیاز به بعد از رسیدگی به برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته است.
 
وی در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که مجلس حتی بعد از تصویب این طرح آن را اجرایی کند، گفت: اگر اراده مجلس برای اجرایی شدن این طرح باشد این طرح عملیاتی می‌شود اما اگر مجلس اجازه و اراده‌ای برای نظارت بر خودش نداشته باشد حتی اگر این طرح با اکثریت ضعیفی به تصویب برسد اگر هم قانون شود همانند سایر قانون‌هایی که خاک می‌خورند و اجرایی نمی‌شوند این قانون نیز خاک می‌خورد.
 
پایان پیام/
کد خبر 939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha