مسجد و جایگاه ویژه آن در اسلام

مسجد و کانون های مساجد: هر کاری که به رونق و جلای مسجد بیفزاید و مرکزیت آن را تثبیت کند و محتوای آموزشی و تربیتی آن را غنی‏تر سازد مورد تشویق اسلام است.

خبرگزاری شبستان: اصل مسجد و قداست آن و جایگاه خاصش در اسلام و فرهنگ الهی مسلمانان از جایگاه رفیعی برخوردار است.

مسجد، محل سجود و خضوع و کرنش بندگان خدا در پیشگاه "الله" است و جایی برای ایجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبودیت و کوچکی در برابر ربوبیت و عظمت‏ خالق هستی است.

قداست مسجد در همین رابطه متقابل "عبودیت عبد و ربوبیت رب" نهفته است. بنابراین عظمتش هم در معنویت آن است نه در ساختمان و بنای رفیع.

تلقی و قضاوت سطحی نگران و استنباطشان از مسجد این است که مسجد ماذنه‏ای است ‏برای اذان گفتن و شبستانی برای نماز و حوضی برای وضو و محرابی برای پیشنماز و منبری که واعظ بر آن بنشیند.

واقع امر این است که مسجد، کانون گرم زندگی ساز و سعادت آفرینی است که جنبش های انقلابی از آنجا ریشه می‏گیرد و وسیله و جایی است ‏برای اصلاح باطن اجتماع. مسجد محل عبادت است، مدرسه، اندرزگاه، کانون خیریه، مرکز تربیت و تعاون اجتماعی به شمار می آید.

محل آشنا شدن به اسلام و کسب اعتماد مردم نسبت ‏به یکدیگر و پایگاه بسیج مردم و آگاه کردن آنان به فرایض دینی از مسجد است، در مسجد، روحانی با چشم دل، در گوشه محراب، مردم را به خدا می‏خواند و زندگی‏ها را پاک می‏سازد. علما دین از این نهاد، به عنوان یک شبکه بی‏نظیر و عظیم و گسترده و مردمی برای ارتباط و تبلیغ و پیام رسانی با رنگ و محتوایی مذهبی استفاده می‏کنند و مقدس‏ترین، پاک‏ترین، سرنوشت‏سازترین و اجتماعی‏ترین مکان به تعبیر امام خمینی(ره) سنگری است که باید حفظ شود.

به طور کلی می توان گفت مسجد اثری روشن در توجیه عمومی مسلمانان دارد و مجمع‏های اسلامی است که مردم را در سایه شعار "انما المؤمنون اخوه‏" جمع می کند و مظهر وحدت و برابری مردم است.

جایی که برتری فقط با "تقوا" است. مسلمانان در مساجد، کنار هم یکجا می‏نشینند و به نصایح اسلامی در خطبه‏های نماز جمعه و نماز عید گوش می‏دهند و یکدیگر را می‏شناسند. چه بسا که مسلمانی برادر دینی خود را جز در مسجد، جای دیگری نمی‏بیند.

اجتماع مسجد، سبب محبت و الفت دل ها و تحکیم پیوندها و روابط و آگاه شدن از حال یکدیگر و تبادل افکار در مسایل دینی و دنیایی و همدردی در غم و شادی یکدیگر است. احکام اسلام و شرایع دین را در مسجد می‏آموزند و بهترین پایگاه برای علم و عبادت و امر به معروف و نهی از منکر و دمیدن روح اخوت بین مسلمانان به شمار می آید.

با توجه به اهمیت ‏یاد شده، ساختن مسجد و آباد کردن و پرداختن آن در اسلام، مورد تاکید فراوان است و از میان انبوه روایات اسلامی، فقط این نمونه از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده که فرموده است: "من اسرج فی مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائکه و حمله العرش یستغفرون له ما دام فی ذلک المسجد ضوء من ذلک السراج" ، هر کس در مسجدی از مساجد خدا چراغی بر افروزد، تا وقتی که در آن مسجد، پرتوی از آن چراغ می‏تابد، فرشتگان و حاملان عرش، برایش استغفار می‏کنند.

از این رو هر کاری که به رونق و جلای مسجد بیفزاید و مرکزیت آن را تثبیت کند و به نظافت و طهارت و تمیزی آن کمک کند و محتوای آموزشی و تربیتی آن را غنی‏تر سازد مورد تشویق اسلام است و هر چه که به آلودگی و بی اعتنایی و بی حرمتی بیانجامد و عامل غفلت و سرگرمی و دنیا زدگی شود، مورد نهی و نکوهش‏می‏ شود.
منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات

پایان پیام/
 

کد خبر 941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha