گنجینه قرآن های خطی آستان قدس رضوی یک جزوه منحصر به فرد قرآنی است

استان ها: پژوهشگر دفاع مقدس خوزستان، گنجینه قرآن های خطی آستان قدس رضوی را یک جزوه منحصر به فرد قرآنی دانست.<BR> <BR>

نادر دریابان، پژوهشگر دفاع مقدس خوزستان، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: آستان قدس رضوی یکی از مهم ترین گنجینه های اسلامی در جهان است به ویژه اینکه این مجموعه در تلاشی گسترده نه تنها در زمینه علوم قرآنی بلکه در نشر علوم اهل بیت عصمت و طهارت که مهم ترین منابع درک و فهم تعالیم انسان ساز اسلام است، فعالیت دارد.

وی افزود: یکی از این گنجینه ها مربوط به گنجینه قران های خطی آستا قدس رضوی است که در آن 3 هزار و 992 نسخه قرآن خطی و حدود 11 هزار و 500 نسخه جزوه قرآنی از سده های اولیه اسلامی تا عصر حاضر نگهداری می شود.

وی تصریح کرد: اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی، در راهنمای نفیس معرفی گنجینه قرآ های خطی این آستان مبارک، 33 مصحف نفیس که برخی از آنها منسوب به ائمه اطهار است، تلاش کرده تا آن را به مشتاقان علوم قرآنی، اسلامی و هنر دینی معرفی کند.

دریابان، با بیان اینکه این مجموعه به تنهایی خود یک کتاب ارزشمند و یک جزوه قرآنی منحصر به فرد است، ادامه داد: در این مجموعه قرآن های خطی منسوب به حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زین العابدین(ع)، امام موسی بن جعفر(ع) امام رضا(ع) معرفی شده و برخی قرآن های منسوب به ائمه اطهار(ع) نیز در این راهنمای نفیس دیده می شود.

وی با بیان اینکه از جمله واقفین این قرآن ها می توان به شاه عباس صفوی و شاه طهماسب صفوی اشاره کرد، اظهار داشت: تمامی قرآن های خطی معرفی شده منسوب به ائمه در این راهنما با خط کوفی ممتاز نگارش شده است.

وی اذعان داشت: در دیگر صفحات این راهنما قرآن هایی با تاریخ وقف 1228، 1009، 1247، 1040، 1171، 1305، 1062، 1311،1263 هجری قمری و قرون هفتم، سیزدهم، دهم، دوازدهم و پنجم هجری قمری دیده می شود که با خطوط کوفی، نسخ، ریحان، ثلث و کوفی پیر آموز(سیوه ایرانی) کتابت شده اند.

پژوهشگر دفاع مقدس خوزستان، یاد آور شد: برخی از این قرآن ها دارای ترجمه نیز هستند که خط ترجمه آنها نستعلیق و مربوط به قرن 13 هجری است و بسیاری از دریافت کنندگان این راهنما اعتقاد دارند این مجموعه به خودی خود یک نمایشگاه آسمانی از آیات کلام الله مجید است.

وی اذعان داشت: دیباچه این راهنما ترجمه انگلیسی نیز دارد به علاوه در توضیح هر نسخه از قرآن های این راهنما نیز ترجمه انگلیسی قرار داده شده است.

پایان پیام/

 

کد خبر 953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha