برگزاری همایش ملی "مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره)"

قرآن و معارف: جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه امام خمینی(ره) از برگزاری همایش ملی مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره)درآبان ماه سال 90خبر داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین امیررضا اشرفی، جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اشاره به برنامه ریزی این گروه برای برگزاری همایش های ملی و بین المللی، به خبرنگار شبستان گفت: برگزاری حداقل 3 همایش در 2 سال آینده از برنامه های این گروه است که نخستین مورد آن 16 دی ماه سال جاری با عنوان"الهیات در تفسیر المیزان" برگزار می شود.

وی درباره برنامه های این همایش یک روزه اظهارکرد: ارائه گزارش جامع از طرح کلان تصنیف موضوعی المیزان با بیش از 14 محور، از مهمترین برنامه های این همایش است چراکه این طرح علاوه بر معارف اعتقادی قرآن مانند خداشناسی، راه و راهنماشناسی و انسان شناسی برخی از معارف مرتبط با علوم انسانی همچون اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، سیاست و مدیربت را نیز درمی گیرد.

وی با اعلام برگزاری همایش ملی "مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره)" اظهارکرد: این همایش که محورهای آن به زودی برای محققان و علاقه مندان اعلام می شود، 24 آبان سال 90 همزمان با سالروز درگذشت این عالم ربانی در سطح ملی برگزار می شود.

حجت الاسلام اشرفی تصریح کرد: برگزاری همایش بین المللی "علامه طباطبایی(ره) و المیزان" نیز با مشارکت دیگر نهادهای حوزوی همچون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیه قم در سال 91 و با امکان حضور پژوهشگرانی از دیگر کشورها در دست برنامه ریزی است.

جانشین مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب که فعالیت این گروه تنها به برگزاری همایش های ملی و بین المللی محدود نمی شود، ادامه داد: ارائه بالغ بر 200 مقاله از سوی هیئت علمی گروه، انتشار دوفصلنامه "قرآن شناخت" که شماره پنجم آن تا نیمه آبان منتشر می شود و تالیف بیش از 50 پایان نامه و رساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر دستاوردهای این گروه محسوب می شود.

وی اعلام کرد: دو رساله در مقطع دکتری با عنوان "نقش علائق و پیش‌دانسته‌های مفسر در تفسیر قرآن" و"نقش حدیث در تفسیر قرآن" نیز در سال گذشته دفاع شده و در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن رتبه های برتر را از آن خود کردند، از سوی دیگر رساله دکتری "نقش عقل در تفسیر قرآن" نیز به زودی در گروه دفاع می شود.

حجت الاسلام اشرفی از دفاع از 8 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد این گروه طی یک سال گذشته خبر داد و بیان کرد: "معنا شناسی کتاب و حکمت در قرآن"، "روش شناسی تفسیر من وحی القرآن"، "نقش علم نحو در تفسیر قرآن" ، "بازیابی و نقد مبانی تفسیری آیت الله معرفت" از جمله پایان نامه هایی است که در یک سال گذشته در گروه تفسیر و علوم قرآن از آنها دفاع شده است.

وی با اشاره به تالیف آثار متعدد قرآن پژوهی توسط اعضای هیئت علمی گروه ابرازکرد: این آثار با محورهایی همچون زنان و خانواده از منظر قرآن و روایات با عناوین " گسست نکاح" (تأملی دوباره درباره علل انحلال پیمان زناشویی) تالیف حجت الاسلام اسدالله جمشیدی و "حضور زن در عرصه های اجتماعی – اقتصادی از نگاه آیات و روایات " و "پژوهشی در حضانت کودک از دیدگاه اسلام" تالیف حجت الاسلام احمد طاهری نیا در سال 1388 به چاپ رسیده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha