مشکلات نرم افزاری مساجد محوراصلی پیام رهبری به اجلاس نوزدهم نماز است

مسجد و کانون های مساجد: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس محور اصلی پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نوزدهم نماز را مشکلات نرم افزاری مساجد عنوان کرد.

ستار هدایت‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تحلیل پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نوزدهم نماز به خبرنگار شبستان گفت: این پیام در دو محور سخت‌افزاری شامل ساخت و ساز، معماری و تجهیز مساجد و نرم‌افزاری در حوزه ائمه جماعات و نحوه ارتباط آنان با مردم قابل بررسی است.

وی افزود: در بخش سخت‌افزاری مساجد باید بکوشیم تا این مکان مقدس متناسب با جمعیت مردم ساخته شود. اگرچه در دولت نهم و دهم به موضوع ساخت مساجد توجه ویژه‌ای شد و اعتبارات خاصی به این مقوله اختصاص یافت اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی به اختصاص ردیف بودجه در بودجه سنواتی برای کمک به تکمیل مساجد خبر داد و اظهار کرد: این ردیف بودجه از سال 84 به مساجد اختصاص یافته است و هرسال نیز افزایش می‌یابد.

هدایت‌خواه با تأکید بر اینکه دولت نباید مسجد احداث کند، گفت: دولت موظف است به تکمیل مساجد کمک کند و اصل کار باید به مردم سپرده شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مساجد بین راهی هیچ متولی‌ و مشارکت مردمی وجود ندارد و در این بخش نیازمند اقدام دولت هستیم اما در بخش مساجد درون‌شهری فقط نیازمند مشارکت دولت و کمک به تجهیز و تکمیل مساجد هستیم.

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: برای رفع مشکل مساجد بین راهی از رییس کمیسیون فرهنگی درخواست کردیم تا از دولت بخواهد سازمانی به نام "سازمان احداث و بهره‌برداری مدیریت مساجد و نمازخانه‌های بین راهی وابسته به وزارت راه" تشکیل شود البته ناگفته نماند این طرح با استقبال رییس‌جمهور روبرو شد.

وی تصریح کرد: در مدیریت و معماری صحیح مساجد نقاط ضعفی داریم که در قانون برنامه توسعه پنجم این موارد سامان‌دهی می‌شود.

هدایت‌خواه به بحث نرم افزاری به عنوان محور دوم پیام رهبری اشاره کرد و گفت: متأسفانه به تعداد مساجد موجود در کشور امام جماعت نداریم. برخی از ائمه جماعات‌ موجود نیز به موقع در مساجد و نمازخانه‌ها حاضر نمی‌شوند چون مسئولیت های دیگری دارند.

وی اذعان کرد: از دیگر مشکلات فعلی روحانیون مساجد کشور آگاه نبودن به دانش روز است به این معنا که این روحانیون با مبانی برقراری ارتباط با نسل جوان آشنا نیستند.

وی از دستگاه‌های ذیربط خواست تا برای آموزش ائمه جماعات متناسب با شرایط کنونی اقدامات لازم را انجام دهند تا روحانیون بتوانند پاسخ‌گوی نیاز نسل جوان باشند.

وی با بیان اینکه مردم بر آیین و روش مسئولان خود هستند، اظهار کرد: اگر مسئولان اهل نماز جماعت و مسجد باشند مردم نیز برای حضور در مسجد تشویق می شوند.

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رسیدگی خواستار رسیدگی به برنامه‌ها و امور مساجد شد و افزود: علاوه بر فعالیت های عبادی سایر برنامه‌های جانبی مساجد نیاز به نظارت و مدیریت صحیح دارد. این برنامه ها باید با کیفیت بالا طراحی و اجرا شود.

وی افزود: این برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم متناسب با نیاز امروز جامعه طراحی و اجرا شود و
هم برای آحاد مردم کاربردی باشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha