حسینی: حرکت واقعیت به سمت «حقیقت»، جوهر آرزو و آرمان اهل ایمان است

فرهنگی: وزیر ارشاد در پیامی به چهارمین جشنواره سینماحقیقت، اظهار داشت: حرکت واقعیت به سمت «حقیقت»، جوهر آرزو و آرمان اهل ایمان است.<BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان، متن کامل پیام دکتر «سید محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمین جشنواره بین المللی "فیلم مستند ایران: سینماحقیقت"، به این شرح است:

«هوالمصور»

دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش

سینما! جادوی زمانه است و فیلم مستند سحر حلال انسان‌های جانانه!

سکه قلب سینمای پُر تروکاژ و غیرواقعی، آنچنان بازار این هنر صنعت را در سیطره خود گرفته است که به ندرت مخاطب را به تفکر وامی‌دارد! حال آنکه وجه رایج این سوی بازار جز سکه‌هایی به قیمت واقعی نیست! و تفکر میداندار این عرصه است.

در دادگاه باورها، گرچه انتقال مشاهدات و ملاحظات، ذهن مخاطب قضاوتگر را به سمت و سوی پذیرش، هدایت می‌کند لیکن آنچه موجب حکم می‌گردد، مستندات است.
اطلاق سینمای حقیقت به فیلم مستند از ظرافت برخوردار است. حرکت واقعیت به سمت حقیقت، جوهر آرزوی و آرمان اهل ایمان است.

به قاعده «اثبات شیء» که «نفی ما عدا» نمی‌کند مستندساز از دغدغه‌ای برخوردار است که ذاتی انسانهای مصلح است. بارزترین جلوه‌های سینمای حقیقت امر به معروف و نهی از منکر است.
امام کلام امیرالمؤمنین فرمود: «والامر بالمعروف مصلحةً للعوام و النهی عن المنکر ردعاً للسّفهاء» مصلحت جامعه و اصلاح رفتارها و تسری هنجارها در سایه این دو واجب آرمیده است.

اگر عبارت کلیدی مقام معظم رهبری را که کلید پیشرفت کشور را سینما می‌دانند، مفتاح درهای توفیق بدانیم، فیلم مستند شاه‌کلید است.


فیلم مستند سهل ممتتع است. سادگی تصویر، گاه پیچیدگی مضمون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آنچه در بادی امر بر دوش ذهن می‌نهد، سنگینی حقیقت نیست بلکه جوهر تصاویر، دریائیست که به غوص مکرر نیازمند است و آنگاه در اعماق حقیقت‌طلب آزادگی انسانیت انسان، صدفی می‌یابی که نطفه واقعیت را به وجود حقیقت پیوند زده است.
در اینجا به مرز بیدلی می‌رسی که:

استعداد است آنچه سرمایه توست جز دست تو هیج چیز در دست تو نیست

آنجاست که احساس می‌کنی فرق است میان فیلمساز و مستندساز

شرح این قصه مگر شمع برآرد به زبان

خواسته‌ام اینست که متولیان امور سینمایی به این گونه و طیف بیش از پیش بها دهند و ارج نهند!

گفت آن گلیم خویش به در می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را

از تمامی آنان که به مغز و دست به کرامت این نشست افزوده‌اند و آنان که مُمد بقا و زینت سیمای این جشنواره بوده‌اند، به نهایت سپاسگزارم و امیدوارم که به همت کارگردانان جوان و حمیت معاونت سینمایی، بُعد توحیدی و تنبهی این ژانر، گسترده‌تر گردد.
توفیق، رفیق طریق عزت و تلاش و اعتبار یکایک شما باد.

براساس گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، عصر یکشنبه (16 آبان) در سینما سپیده برگزار خواهد شد و برنامه های مختلف این جشنواره،‌ تا پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت.

پیام پیام/

کد خبر 919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha