آمادگی مساجد دانشگاهی برای میزبانی از ۴۰ هزار معتکف

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به میزبانی بیش از ۱۴۰ مسجد دانشگاهی از مراسم اعتکاف ۱۴۰۲، گفت: پیش‌بینی‌ها برای حضور بیش از ۴۰ هزار دانشگاهی در این این مساجد است. برای این ایام برنامه‌های معرفتی و تبیینی را هم تدارک دیده‌ایم.

حجت الاسلام «سعید کرمی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان از میزبانی مساجد دانشگاهی از دانشجویان و اساتید برای مراسم معنوی اعتکاف خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ مسجد دانشگاهی در سراسر کشور فعالیت می کنند که در ایام اعتکاف امسال ۱۴۰ باب از آنها با ظرفیت میزبانی از ۴۰ هزار نفر، مجری آیین اعتکاف می شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه ثبت نام برای حضور دانشجویان در این مراسم از ابتدای دی ماه آغاز شده است، بیان کرد: امسال به دلیل همزمانی ایام اعتکاف با تعطیلات دانشگاه ها پیش بینی ما این است که بیشتر دانشجویان در مساجد شهرهای خود معتکف شوند، اما با این حال تمام ظرفیت های مساجد دانشگاهی برای حضور دانشجویان در این مراسم معنوی مهیا است. سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در مساجد دانشگاه ها معتکف شدند و امسال ظرفیت مساجد دانشگاهی برای پذیرش این مراسم افزایش یافته است.

وی با اشاره به القای دشمنان مبنی بر اینکه جوانان از دین فاصله گرفته‌اند، تصریح کرد: حضور هزاران جوان در مراسم معنوی اعتکاف نشانه ای در رد ادعای آنها و نمایانگر علاقه‌مندی به دین در میان نسل جدید است. به همین جهت تلاش ما در این راستا است که زیرساخت‌های لازم و نیز تجهیز مساجد دانشگاهی به امکانات بهداشتی، گرمایشی و سرمایشی برای بهتر برگزار شدن این مراسم را با کمک دانشگاه‌ها فراهم کنیم، تا این مراسم معنوی به نحو احسن و مطلوب در مساجد دانشگاهی برگزار شود.

حجت الاسلام کرمی ابراز کرد: مراسم اعتکاف بر اساس مبانی فقهی و سیره اهل بیت(ع) و راهبردهای رهبر معظم انقلاب، فرصتی برای خلوت کردن و بازیابی معنویت، اتصال روح و جان به مبدا معنوی و تقویت بنیه های دینی و اعتقادی است، از همین رو، به دست اندرکاران برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد دانشگاهی توصیه کرده ایم که از شلوغ کردن فضای مراسم و برگزاری برنامه های متعدد پرهیز کنند، تا در این ایام دانشجویان فرصتی برای خلوت گزینی، تامل و تفکر داشته باشند.

وی تأکید کرد: البته این بدان معنا نیست که ما برنامه های معرفتی در مراسم اعتکاف نداشته باشیم، بلکه با حضور خطبا و اساتیدِ مطرح برنامه های تبیینی بر اساس مبانی اندیشه اسلامی در ایام اعتکاف در مساجد دانشگاهی اجرا می شود.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: با توجه به همزمانی ایام اعتکاف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خطبا در مساجد دانشگاهی و طی برنامه های معرفتی به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی هم می پردازند و به سوالات و شبهات جوانان پاسخ می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، خطبا و اساتید در سخنرانی های ایام اعتکاف نسبت به تبیین مبانی انقلاب اسلامی در حوزه مردم سالاری دینی، تاثیر و حضور مشارکت مردم در انتخابات و تلاش برای افزایش حداکثری مشارکت مردم و ابعاد مختلف اهمیت این انتخابات سخنرانی می کنند. به کاندیداهای انتخابات هم توصیه می شود که از فضای مراسم اعتکاف مساجد برای تبلیغات استفاده نکنند.

کد خبر 1741441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha