ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

کنگره «علمی فرهنگی سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» برگزار و طی آن نگاه سردار دل‌ها به مسئله مسجد و نقش تربیت مسجدی بر اثرگذاری جبهه مقاومت و بروز چهره‌هایی همچون شهید حججی تبیین شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کنگره «علمی فرهنگی سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» در آستانه چهارمین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم عصر امروز (یکشنبه، ۱۰ دی ماه) به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و قرارگاه ارتباطات و همکاری های بین المللی این ستاد برگزار شد.

بنابر این گزارش، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حجت الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، با هدف تبیین جایگاه مساجد در نهضت مقاومت و بیان اتفاقات اخیر در غزه و نیز نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در طوفان الاقصی در این کنگره سخنرانی کردند.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

در ابتدای کنگره و پس از ارتباط برخط با کرمان و محل مزار سردار دل‌ها، مسلمی نائینی، طی سخنانی کوتاهی ضمن خوشامدگویی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف از زمان دفاع مقدس تاکنون حضور چشمگیری داشته است، اظهار کرد: همواره چه در گستره علمی و چه در حوزه‌های جهادی شاهد حضور جهاد دانشگاهی و دانشمندان آن بوده ایم.

تمدن‌سازی نیازمند حاج قاسم‌ها است

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: از وظایف تحصیلکرده های جامعه است که بیایند و در چنین کنگره هایی ویژگی های تمدن نوین اسلامی را تبیین کنند. این ویژگی ها در سردار سلیمانی وجود داشت، اگر بتوانیم انسان‌هایی چون او را پرورش دهیم خود به خود تمدن نوین اسلامی را شکل داده ایم و پس از آن فرج امام زمان را خواهیم داشت.

در ادامه نماد مقاومت فلسطین از سوی ناصر ابوشریف به حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و مسلمی نایبی، رئیس جهاد دانشگاهی تقدیم شد.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

حاج قاسم نقشی بی‌نظیر در جبهه مقاومت داشت

در ادامه ابوشریف طی سخنانی اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد حاج قاسم صحبت کنیم طولانی خواهد شد، او از افراد ممتاز و تربیت شده مکتب امام خمینی (ره) بود و فعالیت‌های بسیاری را در خارج از ایران و گروه های مقاومت انجام داد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در ادامه گفت: حاج قاسم از افراد ممتاز در خارج از جمهوری اسلامی به ویژه در سپاه قدس بود، سپاهی که وظیفه برون مرزی داشت، بیشتر ارتباط حاج قاسم با جنبش های مقاومت خارج از کشور بود.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

ابوشریف با بیان اینکه حاج قاسم اخلاص والایی داشت، افزود: او با همکاری و نیز فعالیت در جنبش‌های مقاومت در فلسطین و لبنان و سایر کشورهای جهان همواره منشأ اثر بود.

وی ادامه داد: جنبش‌های مقاومت اسلامی فقط در زمینه نظامی فعالیت ندارند بلکه فعالیت شان گسترده است مثل مبانی اسلام که گسترده است و ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم که دین خدا را اقامه کرده و کاری کنیم که امت اسلامی به پا خیزد، باید در زمینه وحدت و تقویت توانمندی هایمان علیه دشمن تلاش کنیم.

ابوشریف گفت: اکنون دوره دشوار و حساسی را می گذرانیم، دشمنان بسیاری داریم که قدرت فراوانی دارند لذا جهاد در راه خدا و پیروزی بر آنها دشوار است، غربی ها در دو قرن گذشته توانمندی فراوانی به ویژه در سطوح مادی داشتند و این قدرت را علیه امت اسلامی راه انداختند و سعی در تجزیه امت داشتند، جنگ راه انداختند و با این قدرت شان توانستند رژیم صهیونیستی را در منطقه بکارند، لذا جهاد در این راه نیاز به اخلاص و مقاومت واقعی دارد.

عزم استکبار علیه اسلام و مقاومت

وی ادامه داد: برای مثال آمریکا به عنوان نوک پیکان دشمنی با امت اسلامی فقط بودجه دفاعی ۸۰۰ میلیون دلاری دارد، امکانات مخوف و عظیمی را در سطوح امنیتی و نظامی و رسانه ای دارد و همه این قدرتمندی را علیه اسلام و منطقه اسلام به کار گرفته است، اما با وجود همه کارهایی که آمریکا انجام داده با شکست مواجه شده است، برای مثال جنگی علیه اعراب راه انداخت تا هرج و مرج در منطقه ایجاد کند اما با قدرت مقاومت با شکست مواجه شد، همچنین طرح آمریکا در افغانستان نیز با شکست مواجه شد،بعد از آن اما نیروهای مقاومت در لبنان و سوریه و فلسطین و یمن مقابلش ایستادند و طرح آمریکا با شکست مواجه شد.

وی گفت: نقش حاج قاسم بسیار بزرگ بود، او ویژگی‌های فراوانی از جمله خصایل شخصیتی داشت به ویژه آگاهی و اخلاق و با همین دو ویژگی بود که  تلاش کرد امت را دور هم و دور یک کلمه واحده جمع کند. بر اساس همان دیدگاه و مکتب امام خمینی بود که حاج قاسم هم که بخشی از آن مکتب بود حرکت و این چنین مسیر را ترسیم کرد.

محور تلاش های حاج قاسم ...

ابوشریف با بیان اینکه غرب به سرکردگی آمریکا دشمن ما در جهان و در سطح منطقه رژیم صهیونیستی دشمن ماست، افزود: حاج قاسم همواره تلاش می‌کرد به ما بفهماند که مسلمانان باید به مشترکات بپردازند و اینکه ما باید در برابر خطر واحد در سطح جهان یعنی آمریکا و خطر منطقه ای یعنی رژیم صهیونیستی بایستیم.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

قدس قطب نمای حاج قاسم بود

وی افزود: مساله فلسطین برای حاج قاسم در راس اولویت‌ها بود، مساله فلسطین در سطوح مختلف اعم از سیاسی و غیر سیاسی مساله اصلی او بود، آخرین صحبتی که من از او شنیدم این بود که گفت اولین سوالی که روز قیامت از ما می‌شود آن است که برای قدس چه کردیم؟ لذا قدس از نگاه حاج قاسم قطب نمایی بود که اگر کسی به آن تکیه کند گم نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما گروه های سیاسی اسلامی فراوانی داشتیم اما مسیر را به بیراهه رفتند چون قبله سیاسی مثل قدس نداشتند و در اختلافات دینی سیاسی گم شدند اما حاج قاسم هرگز گم نشد و مسیر خود را گم نکرد، چون قبله سیاسی قدس را داشت، لذا حاج قاسم در حرکت های سیاسی و دیپلماتیک خود یک حرکت داشت و آن قدس بود.

ابوشریف تصریح کرد: حاج قاسم واقعا نماینده و سمبل تمدن اسلامی بود، امروز همه باید ویژگی‌های تمدن اسلامی را بشناسیم، که از جمله این ویژگیها وحدانیت خداوند و ارزش‌های انسانی است. تمدن اسلامی تمدنی متفاوت است و صرفا مادی نیست، بلکه مبتنی بر وحدانیت و ایجاد وحدت میان امت اسلامی و سپس مبتنی بر مولفه هایی چون برادری و برابری است.

وی گفت: حاج قاسم تلاش کرد پروژه ایجاد خیزش در امت اسلامی را محقق کنند و امت را به راهی سوق دهد که بهترین امت در جهان شود، پروژه او این بود و با همکاری گروه های مقاومت این هدف را محقق کرد.

ابوشریف با بیان اینکه ما اکنون در دوره دشواری قرار داریم، افزود: مردم فلسطین با جنایات بی سابقه ای از سوی رژیم صهیونیستی مواجه اند لذا باید با یکدیگر متحد شویم و با تمام قدرت و توان مقابل این رژیم بایستیم، تا الان ۵پنج درصد مردم فلسطین یا شهید یا مجروح شدند که رقم بالایی است، اوضاع فلسطین روز به روز بدتر می‌شود اما خوشبختانه مقاومت ادامه دارد تا امت را بر اساس مولفه هایی چون جهاد در برابر دشمنان آمریکا احیا کند.

نظر حاج قاسم درباره تربیت مسجدی

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین خداداده طی سخنانی اظهار کرد: درود به مردم فلسطین و مردم قهرمان غزه، این مادران و پدران و فرزندان صبوری که در مقابل ظلم ایستادند می‌فرستیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه افزود: دنیا نزدیک هشتاد سال تمام توان علمی، فرهنگی، رسانه ای و نظامی خود را متمرکز کرده که مردم مسلمان و با ایمان فلسطین را از پای در بیاورد.

وی با اشاره به سخنان ابوشریف مبنی بر اینکه باید سرمایه گذاری آمریکا در این هشتاد سال در منطقه مطالعه شود، گفت: آنها می‌خواهند اسرائیل را نه به عنوان پادگانی مملو از ادوات نظامی که به عنوان نقطه ای که در عرصه دانشگاهی، کشاورزی و پزشکی و حوزه های مختلف فعال است در دنیا معرفی کنند، لذا تمام عصاره غرب از حیث نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در این نقطه به کمک اسرائیل آمده است و در طول این هشتاد سال تمام قدرت را به کار برده تا ایمان این مردم را بشکند اما این مردم هنوز در مقابل آنها ایستاده اند.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در بخش دیگری از مباحث خود با طرح این سوال که چه عواملی و چه کارکردهایی توانسته این مردم را حفظ کند، افزود: آیا پاسخ به غیر از ایمان و تربیت مسجدی بوده است؟ البته تلاش دشمن همواره این بوده که فرصت‌های ما را تبدیل به تهدید کند. فراموش نمی کنم که سال ۱۳۹۶ شهید سلیمانی در نشست ائمه جماعات در تهران حضور یافت و برای منتخبی از ائمه جماعات سخنرانی کرد، این جلسه در ایامی بود که شهید حججی تازه به شهادت رسیده بود و در این مراسم عکسهای شهید را پخش می‌کردند که حاج قاسم دلش تاب نیاورد و گفت که این عکس را با توجه به اینکه پدر و همسر شهید هستند پخش نکنند، بعد فرمود در این عکس هم قاتل دیده می‌شود هم مقتول، هم قصاب هم ذبیح که هر دو محصول تربیت مسجدی هستند، یکی تربیت مسجد ضرار است که می‌شود داعش و دیگری محصول تربیت مسجد مدنظر اسلام است که می شود شهید حججی.

مقاومت مردم غزه حاصل تربیت مسجدی است

وی تصریح کرد: اگر مسجد بر مبنای تقوا باشد و کار تربیتی کند آن وقت آن اشک ها و غصه هایی که در تصاویر شهدای غزه می‌بینیم تبدیل به شکر می‌شود. مادری که جنازه کودکش را از زیر بمباران رژیم صهیونیستی مشایعت می‌کند اما باز هم حمد و شکر را بر زبان جاری می‌کند. این حاصل تربیت مسجدی است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: مطمئنا خدای تبارک و تعالی آنچنان بر قلب های مؤمنین حکومت و حکمرانی می‌کند که بتوانند چنین در مقابل مصائب بزرگ بایستند و در مقابل تمام دنیا صبر و استقامت شان را به رخ بکشند. من از این جایگاه درود به مادران و پدران شهدا می فرستم، به همه مجاهدان که امروز در غزه در سنگر ایستادگی مقابل کفر ایستادند و درود می فرستم به حاج قاسم که این چنین روحیه جهاد و مقاومت را  ایجاد کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در پایان گفت: اگر کار تربیتی در مساجد را جدی بگیریم ماحصل آن ایستادگی مقابل دشمن است. خدا را قسم می‌دهیم که در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) قلب های ما را منور به نور ایمان و معرفت کند.

ابوشریف: قدس، قطب‌نمای حاج قاسم بود/خداداده: سردار در مقاومت، بر تربیت مسجدی تأکید داشت

کد خبر 1741830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha