خداداده: ۶هزار مسجد آماده میزبانی از محافل قرآنی‌اند/حسینی: تلاوت نور ابداع موثر کانون‌های مساجد است

نشست هم‌اندیشی درباره طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن» به میزبانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار و طی آن بر پرهیز از موازی‌کاری تأکید شد؛ آمادگی ۶ هزار مسجد برای برپایی کرسی‌های قرآنی از دیگر مباحث مطرح در این نشست بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی و هم افزایی نهادهای قرآنی کشور در اجرای طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن» صبح امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» با اشاره به لزوم پیوند موسسات قرآنی و قاریان قرآن با مساجد تاکید و اظهار کرد: در سامانه بچه های مسجد سازوکاری را برای مرتبط کردن قاریان ممتاز و زبده کشور به مساجد طراحی کرده و از طریق این سامانه اطلاعات قاریان را در اختیار ائمه جماعات مساجد و کانون های فرهنگی هنری قرار داده ایم تا مساجد در برگزاری جلسات قرآنی از ظرفیت این قاریان استفاده کنند.

آمادگی ۶ هزار مسجد برای برپایی کرسی های قرآنی

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اعلام آمادگی بیش از شش هزار مسجد کشور برای برگزاری کرسی های تلاوت، گفت: اگر این اتفاق با تدبیر پیش رود، انتظار می رود که با همکاری این قاریان و نیز دستگاه ها و مجموعه های قرآنی اتفاقات خوبی در مساجد در این زمینه رقم بخورد.

حجت الاسلام خداداده خاطرنشان کرد: تلاش ما در این راستا است که فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص)«انما نصبت المساجد للقرآن» را سرلوحه کارمان قرار دهیم، زیرا مساجد را باید پایگاهی اثرگذار برای فعالیت های قرآنی بدانیم. جلسات قرآنی که با حضور قاریان خوش صدا در مساجد برگزار شود، بدون شک با استقبال مردم مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به آمادگی ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری برای اجرای طرح «هر مسجد پایگاه قرآن»، گفت: ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور بنابر احساس وظیفه برای تحقق منویات رهبری در این زمینه اجرای این طرح را دنبال کرد و در حال حاضر اگر مجموعه و دستگاهی راهبری این طرح را می تواند انجام دهد، ما نیز در کنار آن مجموعه برای رونق فعالیت های قرآنی مساجد تلاش می کنیم.

خداداده: ۶هزار مسجد آماده میزبانی از محافل قرآنی‌اند/حسینی: تلاوت نور از ابداعات موثر کانون‌های مساجد است

غفلت از محافل قرآنی مساجد!

بنابر این گزارش، در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی» نیز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری فعالیت های قرآنی قبل و بعد از انقلاب نسبت یک به هزار است، اما ضرورت دارد که جلسات خانگی قرآنی و نیز تبدیل مساجد به پایگاه قرآن مورد توجه قرار گیرد چرا که در سال های گذشته نسبت به این دو امر مهم غفلت صورت گرفته است.

مساجد، تلاوت نور را مدیون کانون های مساجداند

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: اساسا طرح تلاوت نور در مساجد که امروز اجرا می شود، یکی از شاخص ترین برنامه های قرآنی است که مبدع آن ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بوده است و خوشبختانه در حال حاضر با استقبال گسترده مساجد استمرار دارد.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور کارگروه ویژه ای به منظور اهتمام به تاکید رهبری در زمینه تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی تشکیل شده است و لازم است دستگاه های متولی مساجد از ظرفیت شان برای تحقق این موضوع استفاده کنند.

وی با اشاره به ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مقام معظم رهبری در سفری که در چند سال پیش به استان خراسان شمالی داشتند در جمع ائمه جماعات و روحانیون فرمودند از کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج غفلت نشود؛ بنابراین مجموعه ها و دستگاه های مختلف باید در پیشبرد طرح تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی با هم هم افزایی و تعامل داشته باشند.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی فرمودند باید به این بلوغ برسیم که نباید تلاش کنیم برای دیده شدن، آنجا که باید دیده می شویم.

مساجد و محلات قرآنی شوند

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه بر لزوم حضور مسئولان ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد و گفت: بنا بر تاکید رهبری فعالیت های موسسات و مجموعه ها در حوزه قرآنی کافی نیست و تا مسجد، محله و خانه قرآنی نشود، مدرسه و حوزه و دانشگاه قرآنی نمی شود.

خداداده: ۶هزار مسجد آماده میزبانی از محافل قرآنی‌اند/حسینی: تلاوت نور از ابداعات موثر کانون‌های مساجد است

بنا بر این گزارش، در ادامه «مهدی مقدم» گفت: مصوبات قبل نشست هم اندیشی و هم افزایی نهادهای قرآنی کشور به دستگاه ها ابلاغ شده است که مهمترین این مصوبات لزوم هم افزایی و انجام کار جمعی بزرگ به همت دستگاه ها و نهادها برای توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی بوده است.

ثبت اطلاعات ۴ هزار قاری در سامانه بچه های مسجد

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: یکی دیگر از برنامه های مورد توجه احصاء قراء بود که این کار در حال حاضر آغاز شده است و خوشبختانه تاکنون بیش از چهار هزار قاری با سازوکار جدید برای اجرای این طرح با ما اعلام آمادگی کرده اند و در همین راستا در سامانه بچه های مسجد اطلاعات چهار هزار قاری به ثبت رسیده است. از طرفی ما پشتیبانی از مساجد برای اجرای این طرح را دنبال خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار حمایت و پشتیبانی از مساجد تلاش می کنیم بدون آنکه از مردمی بودن این طرح کاسته نشود، پایگاه های قرآنی را در مساجد رونق دهیم زیرا مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید داشتند که فعالیت های قرآنی خوبی در سال های اخیر صورت گرفته اما کافی نیست و در این زمینه مدل و طرحی را معرفی کردند که اهتمام ما بر این اساس است که این الگو و مدل را دنبال کنیم.

مقدم با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰ هزار مسجد در کشور گفت: اگرچه فعالیت این طرح در چهار هزار مسجد کم است اما با توجه به اینکه این طرح با قوت آغاز شده است، تلاش می کنیم که با اطلاع رسانی اجرای آن، دیگر مساجد نیز ترغیب به شرکت در این طرح شوند و در این زمینه نیازمند کمک و مشارکت دستگاه ها و دیگر نهادها برای حمایت و تقویت و رفع موانع این طرح هستیم.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: برنامه های سازمان ها و نهادهای مختلف در حوزه قرآنی باید زمینه ساز تحقق منویات مقام معظم رهبری در این حوزه شود.

ارتباط تنگاتنگ مسجد، پایگاه قرآن با نهضت بازگشت به مسجد

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، «محمدتقی محمدیان» نیز بیان کرد: این اتفاق فراگیر قرآنی در کشور وجوه مختلفی دارد که یکی از وجوه آن مشارکت جامعه قرآنی است. اگر این طرح به صورت مستمر در مساجد دنبال شود و فعالان عرصه های مختلف قرآنی همکاری در اجرای آن داشته باشند، امید است زمینه تحقق شعار بازگشت به مسجد رقم بخورد و مردم نیز ترغیب به حضور در چنین محافلی می شوند.

مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین الملل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: ضرورت دارد از قاریان ممتاز و خوش صدا و مبلغان قاری برای ترغیب مردم و نیز روایت گری این اتفاق بهره بگیریم، ضمن اینکه پیوست رسانه ای نیز در تشویق مردم برای شرکت در این محافل قرآنی موثر است.

خداداده: ۶هزار مسجد آماده میزبانی از محافل قرآنی‌اند/حسینی: تلاوت نور از ابداعات موثر کانون‌های مساجد است

از موازی کاری پرهیز شود

بنا بر این گزارش، در ادامه، «حجت الاسلام غلامعلی قدیریان» تأکید کرد: ظرفیت مساجد کشور و نیز ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری و نیز ۱۵ هزار کتابخانه فعال بستر خوبی برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه شعار رهبری در تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی است.

مشاور رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: با توجه به قابلیت های هر سازمان و نهادی با هم‌افزایی و پرهیز از موازی کاری می توان به سمت تعالی و رشد در تحقق شعار تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی گام های اثرگذاری برداشت.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه های مختلف همچون معاونت قرآن و عترت آموزش و پرورش، مرکز حوزه های علمیه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز طبع و نشر قرآن کریم و شورای عالی قرآن، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارایه دیدگاه ها و نظرات شان پیرامون تحقق شعار هر مسجد یک پایگاه قرآنی پرداختند.

کد خبر 1743523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha