مسجد خاستگاه هنرمندان ارزشی است/ مدرسه تئاتر شبستان احیای هنر مسجدی را دنبال می کند

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به کمرنگ شدن هنرهای نمایشی در مساجد در سال های اخیر، گفت: با راه اندازی تئاتر شبستان تلاش داریم که این هنر را در مساجد، احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر شبستان و اساتید مدرسه تئاتر شبستان با حضور محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین کمال الدین خداداده، رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عصر امروز( ۳۰ دی ماه) در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده» با بیان اینکه هنرهای نمایشی را در مسجد می توان با اخلاص بیشتر ارایه کرد، گفت: در گذشته این هنر در مساجد رونق داشت، به طوری که پس از انقلاب انصافا شخصیت های موثری در هنرهای نمایشی به جامعه معرفی  شدند.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه در ۲۰ سال اخیر توجه به تئاتر که خاستگاه آن در مسجد بود، کمرنگ شد، تصریح کرد: کمرنگ شدن فعالیت های هنری  در مساجد یکی از آسیب ها بود که موجب شد، ما کمتر شاهد پرورش هنرمندان مومن و با خاستگاه مسجدی باشیم.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: جامعه هنری  با نگاه ایمانی و معنوی خود در معرفی ارزش ها نقش آفرینی کرده اند و دینداری، ادب، اخلاق، هنر و احترام را از آنها دیده ایم.

خاستگاه هنرهای نمایشی مساجد است/ تئاتر شبستان تئاتر مسجدی شود

وی با اشاره به نگاه عمیق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جامعه هنری و  بحث فرهنگ گفت: این نگاه عمیق آثار خود را در سالهای آینده نشان خواهد داد.

وی مدرسه تئاتر شبستان را مدرسه ای مفهومی دانست و تاکید کرد: تاکنون ۱۲ دوره از تئاتر شبستان در استانها برگزار شده است و تلاش داریم که برای اولین بار تئاتر مسجد در مساجد اجرا شود.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست «محمود سالاری»، گفت: بنده جلسات متعددی را شرکت می کنم، اما این جمع متفاوت از دیگر جمع ها است و جمع همدلی است و ضرورت دارد که تلاش های این جمع این رویداد را به روند جریان ساز تبدیل کند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برخی از رویدادهای هنری همانند رعد و برقی هستند که چند لحظه یکبار می زنند و بارشی ندارند، و امیدوارم که این رویداد هنری نتیجه و ثمرات بسیاری به همراه داشته باشد و استمرار بیابد.

 سالاری ادامه داد: ضرورت دارد ما شاهد آفت جریان روشنفکری در جریان تئاتر مسجد نباشیم  و تلاش کنیم که تئاتر حرفه ای را به مساجد ببریم،تا کودکان و نوجوانان به بهانه سرود و تئاتر به مسجد بروند.

وی در ادامه ابراز کرد: هدف از برگزاری تئاتر در مسجد جذب کودکان و نوجوانان به مسجد شود. 

خاستگاه هنرهای نمایشی مساجد است/ تئاتر شبستان تئاتر مسجدی شود

سالاری از حمایت های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر مساجد خبر داد و گفت: میثاق ما در تئاتر کودک و نوجوان و در تئاتر مسجد، خداجویی است همچنانکه در تئاتر بسیج مولفه مقاومت مدنظر است. اگر یک نوجوان و جوان در اقصی نقاط کشور و روستاها با تئاتر مسجدی شود، همین برای شما دخیره دنیا و آخرت خواهد شد.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست، «حسین عالم بخش»، مشاور هنری رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در مدرسه تئاتر شبستان سه محور برگزاری دوره های آموزشی با هدف هویت بخشی و جریان سازی و محور استادیاران مورد توجه بوده است  و بر این اساس در سامانه بچه های مسجد گروههای نمایشی، کارهایشان را بارگذاری می کنند که تاکنون اثر ۴۰۰ گروه توسط اساتید بررسی شده است و محور سوم تولید فیلم های ۱۰ دقیقه ای بوده است.

وی افزود: چراکه برخی از مساجد به دلیل فاصله جغرافیایی زیاد نمی توانند در دورهای آموزشی و ارتقای سطح شرکت کنند، به همین جهت این فیلم ها به آنها ارسال می شود تا بتوانند از فیلم ها بهره برداری نمایند.

وی همچنین از راه یابی دو تئاتر مسجدی از دهلران و تبریز به جشنواره فجر خبر داد.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست «مهدی مقدم»، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهداف راه اندازی جشنواره تئاتر شبستان گفت: کشف استعدادها و آموزش و سطح بندی در قالب این جشنواره مورد توجه است.

وی ادامه داد: هدف دیگر از برگزاری این جشنواره، پررنگ شدن فعالیت تئاتر در مساجد است چراکه ما معتقدیم جواب حرف باطل حرف حق است و باید برای تاثیرگذاری این رویداد حضور پررنگی در مساجد داشته باشیم تا بتوانیم زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مسجد از این طریق فراهم شود تا در آینده از مسیر مجموعه ها و هیات های تئاتری از مساجد شکل بگیرد، جریان سازی کنند و از طرفی صدور انقلاب  از این مسیر محقق شود.

در ادامه این نشست استادان مدرسه تئاتر شبستان به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختن که توجه به نوجوانان مسجدی دارای استعداد با هدف تربیت نیرو برای آینده انقلاب، تقویت ارتباط بچه های هنرمند مسجدی با ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، تلاش برای استمرار دوره های تئاتر شبستان، تلاش برای مردمی سازی دستیابی به اهداف متعالی انقلاب، بهره گیری از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر شبستان در استان ها، اهتمام برای پیوند ارتباط کودکان و نوجوانان با مسجد با اجرای تئاتر مسجدی، حمایت از تعزیه با بهره گیری از ظرفیت مساجد و حسینیه ها از مهمترین این مباحث بود.

کد خبر 1745356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha