اعزام ۷هزار مبلغ و تشکیل ۲۵۰۰ پایگاه قرآنی برای جذب جوانان به مسجد

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور درباره برنامه‌هایی که با محور جذب جوانان به مساجد، انجام می‌شود، گفت: هفت هزار مبلغ آموزش دیده را برای فعالیت در مساجد اعزام کرده‌ایم.

حجت الاسلام اسدالله غفاری، مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان در خصوص فعالیت هایی که در این مرکز انجام می شود، اظهار کرد: اعزام مبلغ و امام جماعت در این مرکز با رویکرد مسجد محور است. تا کنون غریب به ۷ هزار مبلغ از سوی این مرکز برای فعالیت به مساجد اعزام شده اند و حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر از مبلغان تمام وقت هستند و با خانواده در منطقه مستقر می شوند و برنامه آنها فقط فعالیت در مسجد و احیای کارکردهای مسجد است. 

حجت الاسلام غفاری با تاکید بر اینکه برخی از مبلغین عضو در این طرح به صورت ساعتی تنها برای یک نوبت نماز در مساجد فعال هستند، گفت: از برنامه های این امامان جماعت، اجرای طرح ثقلین است؛ همسو با مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر هر مسجد یک پایگاه قرآن، طرح ثقلین در حال اجرا است و در کنار قرآن آموزه های اهل بیت(ع) را هم آموزش می دهد.

تشکیل پایگاه قرآنی در مساجد توسط دو هزار و ۵۰۰ مبلغ 

وی تصریح کرد: در اجرای طرح ثقلین قریب به دو هزار و ۵۰۰ نفر از مبلغان در مساجد پایگاه قرآنی تشکیل داده اند و هدف این پایگاه ها علاوه بر فعالیت های قرآنی، بهره مندی قرآن آموزان از معارف اهل بیت(ع)، احادیث، روایات و دعا است.

حجت الاسلام غفاری با اشاره به اجرای طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، گفت: برنامه ریزی های این طرح از دو سال گذشته شروع شده است تا به واسطه آن تمام کارکردهای مسجد استفاده شود. هر چند که اصل کار مسجد، فعالیت عبادی و معنوی است اما در این طرح برای مساجد رویکرد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم دیده شده است.

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در این طرح برای جذب جوانان کمیته ای با عنوان کمیته جذب جوانان تشکیل شده است، افزود: حدود ۸ کمیته در طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی تعریف شده است که به تناسب ظرفیت مساجد این کمیته ها فعالیت می کنند. چرا که بخشی از مبلغین در روستا و بخشی در شهر هستند و ظرفیت شهر برای اجرای طرح مسجد تراز بیشتر از روستاها است.

وی تأکید کرد: به اقتضای مساجد در روستا ها عمدتا کمیته های فرهنگی و کمیته اجتماعی فعال است. پیرو کمیته اجتماعی طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی قراردادی با کمیته امداد امام خمینی منعقد شده است تا طرحی با عنوان ۳۱۳ را به منظور معرفی افراد بی سرپرست و آسیب پذیر اجرا شود و به مدد مبلغین و ائمه جماعات این افراد تحت پوشش قرار بگیرند و با آنها ارتباط داشته باشند.

حجت الاسلام غفاری خاطرنشان کرد: پیرو طرح «۳۱۳» هر مبلغ حداقل ۵ خانوار را می تواند تحت پوشش قرار دهد و این مسئله هم اکنون در کمیته اجتماعی طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی در حال اجرا است  و بحمد الله طرح موفقی بوده است که در راستای طرح مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی در دل مسجد انجام می شود.

اجرای طرح حبل المتین و آموزش معارف و دروس حوزوی به علاقه مندان در مساجد

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه برخی از مردم تمایل زیادی به آموزش معارف و دروس حوزوی دارند گفت: طرح دیگری که در مساجد هم اکنون در حال اجرا است، طرح حبل المتین نام دارد؛ رایزنی کرده و متوجه شدیم بخشی از مردم تمایل دارند با معارف و دروس حوزوی آشنا شوند منتهی زمینه حضور در حوزه های علمیه برایشان فراهم نیست. این طرح با این هدف اجرا می شود تا کسانی که تمایل دارند بتوانند از این طریق برخی مباحثی که مربوط به دروس حوزه علمیه است را فرا بگیرند.

حجت الاسلام غفاری با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ مبلغ جذب شده اند و در حال اجرای این طرح ها هستند، ابراز کرد: مبلغانی که به صورت ساعتی با ما همکاری می کنند هم این دو طرح را اجرا می کنند و این مسئله به تناسب زمانی است که می توانند به ما اختصاص دهند چرا که بسیاری از روحانیون ما شاغل هستند.

جذب جوانان به مساجد با اجرای طرح مبلغ امین 

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: برای جذب جوانان به مسجد و شرکت در نماز جماعت طرحی با عنوان «امین» را با حضور ۱۶ هزار نفر مبلغ و مبلغه فعال در مدارس آموزش و پرورش از مقطع ابتدایی تا متوسطه اجرا می کنیم. فعالیت اصلی این مبلغین فرهنگی است و یقیقنا در کنار کار فرهنگی، برنامه اقامه نماز در مدرسه را هم دارند این روحانیون ضمن ارتباط با دانش آموزان، در محورهای مشاوره و مشکلات مذهبی و شبهات را هم پاسخگو هستند. 

وی خاطر نشان کرد: این ۱۶ هزار مبلغ امین وظیفه دیگری هم دارند و آن پیوند دادن مدرسه با مسجد است. از آنجایی که این مبلغان امام جماعت مسجد هم هستند فعالیت های خاصی را در پی جذب جوانان به مساجد انجام می دهند.

کد خبر 1746312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha