حکمرانی در جامعه اسلامی از مسجد آغاز می‌شود

بابایی مجرد، با اشاره به جایگاه و نقش‌آفرینی مسجد در عرصه‌های مختلف جامعه اسلامی، گفت: اساسا مساله حکمرانی در جامعه از مسجد آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: نشست هم افزایی و هماهنگی کمیته مساجد و بقاع متبرکه ستاد مرکزی گرامیداشت دهه فجر با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو در این کمیته از جمله ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ستاد اقامه نماز، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان اوقاف و امور خیریه و ... صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن ماه) برگزار شد.

«حسین بابایی مجرد» در این نشست با بیان اینکه حکمرانی بر مسجد و حکمرانی با مسجد دو موضوع جداگانه و متفاوت از یکدیگر هستند، اظهار کرد: اساسا امر حکمرانی در جامعه اسلامی از مسجد آغاز می‌شود. اگر برخی از خصایص و ویژگی‌های مساجد مثل تجمع، سلوک معنوی، تعبد را بخواهیم شناسایی کنیم نیازمند آن است که به این مولفه‌ها توجه کنیم.

مدیر اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه اگر مسجد در موضوع حکمرانی سوژه شود اثرگذاری بالایی خواهد داشت، افزود: پیامبر اسلام در مسجد حکومت داشت؛ آن حضرت(ص)، دوشنبه‌ها در مسجد قبا حضور میافتند که این نشان می‌دهد مسجد در نظام حاکمیتی اسلام معنای بسیاری دارد. احساس می‌کنم امروز در نسبتی که میان مردم و مسجد وجود دارد، تدین و دین‌داری مردم و همچنین مسجدداری مردم مساله‌مند نیست یعنی امر تدین در جمهوری اسلامی، تبدیل به یک مساله نشده است. 

وی تأکید کرد: وقتی مسجد برایمان مساله نیست مواجهه حیات‌مندِ زنده هم با مسجد پیدا نمی‌کنیم، این در حالی است که اگر بخواهیم نسبت بین حاکمیت جمهوری اسلامی و مسجد ایجاد شود مابه‌ازای این موضوع مساله‌مند نشده است؛ از سوی دیگر بحث تشتت نهادی در جمهوری اسلامی، بسیار است. یعنی اگر بار اداری جدیدی بخواهد در نظام حل شود باید یک بار دیگر کم شود.

بابایی ادامه داد: ویلسون در دانش سیاست‌گذاری می‌گوید، دوگانگی بین سیاست و اداره وجود دارد و منظور او این است که مثلا سیاست‌مداران ما منویاتی دارند و مجریان و بروکراتیک‌ها عمل می‌کنند اما این دو با هم تطابق ندارند، به عقیده ویلسون بین آنها نوعی دوگانگی وجود دارد.

بابایی با اشاره به بحث مطرح شده در این نشست و نظر برخی نسبت به تعدد نهادها و ارگان‌های فعال در عرصه مسجد، افزود: همه دوگانگی‌ها و افراض‌های نهادی که داریم با این مساله مواجه‌اند، اما چه فکری می‌شود برای این مشکل کرد. چیزی که این موارد را به یکدیگر پیوند می‌دهد منفعت عمومی است؛ حال اگر بخواهیم در نظام جمهوری اسلامی این مساله را توسعه دهیم و امر حکمرانی را به مردم واگذار کنیم و آنچه که خصوصا اخیرا مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند یعنی حکمرانی را مورد توجه قرار دهیم باید منفعت عمومی بین این مولفه‌ها واسطه شود. 

وی در ادامه ابراز کرد: مسجد اصلی ترین ظرف برای تحقق این معنا (حکمرانی) است. باید مساجد نسبت به امر دین داری مردم مساله مند بشوند و جامعه را مساله‌مند کنند. 

گفتنی است، در ادامه این نشست نمایندگان برخی نهادها و سازمانها از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ستاد اقامه نماز و ... به ارائه گزارشی از مهمترین برنامه‌های خود به مناسبت ایام‌الله دهه فجر پرداختند.

کد خبر 1747359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha