خدمات متقابل انقلاب و مسجد

یکی از دلایل مهم برای استمرار انقلاب اسلامی فعالیت در بستر مساجد بوده است، تنیدگی، ارتباط، تعامل و هماهنگی میان انقلاب و مساجد عامل مهم در استمرار انقلاب بوده و برای ادامه مسیر هم همچنان باید از این ظرفیت استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «محمدعلی موظف رستمی»، محقق و پژوهشگر حوزه مسجد به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در یادداشت اختصاصی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده، به ارتباط دو سویه میان مسجد و نظام جمهوری اسلامی پرداخته، این یادداشت در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

باید این نکته را بدانیم که مسجد و انقلاب اسلامی موضوعی به هم تنیده و وابسته به هم هستند. همان گونه که انقلاب اسلامی در بستر مساجد شکل گرفت و پایه گذاری شد، پس از پیروزی انقلاب نیز تعامل دوسویه میان این دو عنصر تاثیرگذار ادامه یافت و تا اکنون نیز استمرار دارد.

در واقع می توان گفت، یکی از دلایل مهم برای استمرار انقلاب اسلامی فعالیت در بستر مساجد بوده است. اگر این تنیدگی، ارتباط، تعامل و هماهنگی میان انقلاب و مساجد به طور مستمر ادامه نمی یافت و بین این دو عنصر گسست وجود داشت، امروز قطعا ما شاهد استمرار انقلاب نبودیم، در واقع نظام اسلامی با پشتوانه مردمی و از بستر مساجد همواره مورد پشتیبانی و حمایت قرار گرفته است.

 در دوران قبل از شکل گیری انقلاب تجمع ها، تحرکات انقلابی با محوریت مساجد صورت می گرفت و پس از پیروزی انقلاب نیز اصول و مبانی انقلاب و ارزش های اسلامی از مساجد بسط و گسترش یافت. بنابراین، مسجد و انقلاب اسلامی بدون هم مفهومی ندارند و نمی توان نقش آنها بدون هم انکار کرد و نادیده گرفت.

اگر چه در برخی از مقاطع و به دلیل شرایط و مقتضائیات زمان، شاهد کاهش این ارتباط و همبستگی بودیم، اما در مقطع دیگر این ارتباط و تعامل افزایش یافته است و ضعف ها و خلأهای قبلی برطرف گردیده و هیچ وقت شاهد قطع شدن ارتباط نظام با مسجد به طورکامل نبوده ایم. در طول چهار دهه انقلاب همواره در مناسبت های ملی و مذهبی هر جایی که انقلاب نیاز داشته است، مساجد با حضور مردم، دسیسه ها و تهاجمات نرم افزاری و سخت افزاری دشمن را سرکوب و دشمن را مجبور به عقب نشینی نموده اند.

 در طول دوران انقلاب اسلامی مساجد در تربیت و کادرسازی و آموزش نقش اثرگذاری را ایفا نموده اند و امروز شاهد هستیم که پیشرفت ها در صنایع هوا و فضا و بحث موشکی، دانش بنیان ها، نانو به همت نیروهای انقلابی و جوان پرورش یافته در بطن مساجد شکل گرفته است، اگر انقلاب در مساجد، تربیت سازی و کادرسازی را انجام نمی داد، امروز شاهد پیشرفت ها در حوزه های مختلف نبودیم.

امروز به برکت انقلاب اسلامی، در مساجد ترویج ارزش های ناب اسلامی فراهم شده و این ارزش ها در بین سطوح مختلف جامعه بسط و گسترش یافته است به گونه ای که هیچ نهادی به خوبی مسجد نتوانسته و نمی تواند وظیفه سنگین تربیت سازی، نوسازی و پرورش معنوی در بین اقشار مختلف جامعه را انجام دهد.

پس از انقلاب اسلامی، شاهد تشکیل نهادهای مختلفی همانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ستاد هماهنگی کانون های مساجد و دیگر نهادها در حوزه مساجد بودیم، این نهادها و سازمان ها با برنامه ریزی هایشان تلاش کردند، برنامه های مساجد رشد کمّی و کیفی یابد و تعامل دوسویه میان مسجد و انقلاب بیش از پیش تداوم پیدا کند. در واقع می توان گفت از طریق این سازمان ها و نهادها، بسترها، تداوم بخشی و ارتباط بین مسجد و انقلاب بهتر فراهم شد و گسترش یافت. بنابراین باید برای ادامه مسیر انقلاب همچون گذشته از ظرفیت و بستر مساجد بیش از پیش بهره برداری نمود.

کد خبر 1747791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha