سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر ایران اسلامی، همزمان با فرارسیدن چهل و پنجمین فجر انقلاب، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را به مناسبت گرامیداشت این ایام تدارک دیده‌اند و شکوه این ایام را با معنویت مسجد گره زده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه حاصل عقل و قلب ملتی آگاه بود؛ از سوی دیگر دستاورد حضور و فعالیت در اماکنی مقدس محسوب می‌شد چراکه همواره ایده، ماهیت و اندیشه انقلاب در مساجد و بقاع متبرکه از سوی روحانیون و سخنرانان مبارز مطرح و پیام امام خمینی (ره) به مردم بود.

بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باز هم این مساجد بودند که میان‌دار در پیشبرد اهداف انقلاب شده و به عنوان پایگاه اصلی مقاومت و ترویج این اندیشه سترگ شناخته شدند به گونه‌ای که در طول بیش از چهار دهه از وقوع این حرکت عظیم مردمی؛ چندین نهاد و دستگاه مختلف با محوریت مسجد تاسیس و اهتمام خود را بر تربیت نسل دغدغه‌مند و انقلابی گذاشتد که از جمله این موارد می‌توان به ستاد هماهنگی ‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره داشت که ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح کشور مطرح و رسما از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

اکنون که ۳۰ سال از فعالیت این نهاد گذشته و تقریبا بیشتر مساجد برخوردار از کانون‌ و عده‌ای از نوجوانان و جوانانی هستند که فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را بر اساس و محور این مراکز در مساجد به نتیجه می‌رسانند؛ می‌توان گفت نسل انقلابی مسجدی در سایه برنامه‌های این ستاد و البته سایر نهادهای مرتبط با امر مسجد تربیت شدند که داعیه‌دار تحقق اهداف انقلاب هستند.

خبرگزاری شبستان به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با روز غرورآفرین ۲۲ بهمن ماه، گزارشی از فعالیت‌های ستادها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور تهیه کرده است که در ادامه حاصل آن را به صورت منتخب و به تفکیک هر استان می‌خوانید:

ویژه‌برنامه‌های همشهریانِ شاعر «حیدر بابا سلام» در جشن پیروزی انقلاب اسلامی
اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی، همشهریان استاد «سید محمدحسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهریار» امسال نیز همچون سالهای گذشته در راستای گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دست پُر به میدان آمده‌اند به طوری که برپایی گردهمایی، برگزاری جشنواره، دوره‌های آموزشی، مسابقات و کارگاه‌های هنری متنوع و همچنین تولید محتواهای چند رسانه‌ای، تنها نمونه‌ای از تدارک بچه‌های مسجد در استان آذربایجان شرقی به منظور بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

تاسیس، افتتاح و تجهیز ۲ باب کتابخانه مسجدی
در ایام دهه فجر یکی از فعالیت‌هایی که به همت بچه‌های مسجد در این استان محقق می‌شود؛ تاسیس، افتتاح و تجهیز ۲ باب کتابخانه مسجدی خواهد بود که قرار است به این کتابخانه‌ها آثاری با موضوعات دین، موضوعات و اطلاعات عمومی، کودک و نوجوان اهدا شود.

از طرح «مسجد، پایگاه قرآن» تا تولید و تکمیل ۴ مستند
برگزاری جلسه هماهنگی طرح «مسجد، پایگاه قرآن» با حضور تنی چند از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجدِ مجری طرح، قاریان و نماینده دستگاه‌ها و موسسات قرآنی استان؛ تولید و تکمیل ۴ مستند از اجرای طرح «مسجد پایگاه قرآن» و پخش این آثار از صدا و سیمای مرکز استان؛ از دیگر برنامه‌هایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

برپایی دوره‌های آموزشی در مناطق مرزی و فعالیت پربار گروه‌های تئاتر مسجدی
همچنین برگزاری دوره آموزشی ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در یکی از شهرستان‌های مناطق مرزی و محروم؛ حضور ۱۷ گروه تئاتر و نمایش کانون‌های مساجد استان در جشنواره ملی «تئاتر شبستان» از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد آذربایجان شرقی و اعضای فعال کانون‌های این استان به ثمر می‌نشیند.

بسته پر و پیمان کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در چهل‌وپنجمین بهار پیروزی 

به مناسبت چهل و پنجمین بهار انقلاب اسلامی همزمان با عید بزرگ مبعث اجتماع بزرگ بانوان و دختران با عنوان «ریحانه‌های ایران زمین» در ارومیه با حضور دختران و مادران عضو در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان ارومیه برگزار شد.

قرعه کشی جوایز نفیس کمک هزینه سفربه کربلای معلی و مشهد مقدس، ساعت هوشمند، تبلت دانش آموزی و کلی جوایز متنوع از برنامه های جانبی این ویژه برنامه بود که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در سالن ورزشی ۳ هزار نفری شهید آهندوست برگزار شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

افتتاح کانون فرهنگی هنری «آل یاسین» در ارومیه همزمان با ایام الله دهه فجر

با هدف جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، کانون فرهنگی هنری «آل یاسین» در ارومیه افتتاح شد.
در مراسم افتتاح این کانون گروه سرود «مدافعان زینبیه» مسجد زینب کبری (س) نیز اجرای سرود داشتند و در پایان ضمن معرفی حجت الاسلام اسمعیلی به عنوان مدیر کانون؛ با حضور اهالی مسجد و مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان آذربایجان غربی، کانون آل‌یاسین افتتاح شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی ویژه بچه‌ مسجدی‌های اردبیل
همزمان با دهه فجر، جشنواره فرهنگی ورزشی «بچه های مسجد» با هدف ایجاد شور و نشاط به مناسبت جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در روستای گندیشمین برگزار شد.

اجرای برنامه های متنوع ورزشی از جمله طناب کشی، دالان پلان، دوز فیزیکی، بش‌داش، فوتبال دستی، هفت سنگ با حضور اهالی روستا از جمله برنامه های این جشنواره ورزشی بود.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

از سوی دیگر برپایی محفل انس با قرآن کریم و پخت غذاهای محلی همچون آش دوغ، آش رشته، قورقا و نان از دیگر برنامه های این جشنواره بود که به صورت شهرستانی در مناطق مختلف استان اردبیل در حال برپایی بوده و تاکنون بیش از ۵ دوره آن در شهرستان بیله سوار برگزار شده و در سایر شهرستان ها نیز اجرا می شود.

گفتنی است: این ویژه برنامه به همت کانون فرهنگی هنری مساجد شهدای روستای گندیشمین با مشارکت هیات ورزش های روستایی و عشایری، اداره ورزش و جوانان شهرستان اردبیل، صدا و سیمای مرکز اردبیل و دهیاری روستای گندیشمین برگزار شد.

مسابقه کتابخوانی «ظهر روز بیست و سوم»
همزمان با ایام الله دهه فجر، مسابقه کتابخوانی از کتاب «ظهر روز بیست و سوم» برگی از خاطرات انقلاب در اردبیل نوشته «ساسان ناطق» برگزار می شود.

این مسابقه با هدف آشنایی نسل امروز با خاطرات و وقایع روزهای انقلاب در اردبیل است تا روایتگر آن روزها برای نسل های آینده باشند.

علاقمندان می توانند از طریق این لینک فایل دیجیتال کتاب «ظهر روز بیست و سوم» را تهیه کنند؛ ضمن اینکه شرکت کنندگان از این لینک تا ۲۴ بهمن فرصت ثبت نام در مسابقه را دارند.

 نمایشگاه دستاوردهای بانوان کانونی اصفهان دریچه‌ای به سمت امید
سومین نمایشگاه دستاوردهای بانوان روستایی با محوریت کانون شهدای عزیزآباد از توابع تیران با حضور زنان و دختران کارآفرین‏ اهالی فرهنگ وهنر و مسئولان این شهرستان افتتاح شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

این کانون با مدیریت یکی از مادران مسجدی و فعال روستایی اداره می شود و دختران نوجوان و جوان نیز در آن عضویت و حضوری فعال دارند؛ همین رویکرد و پویایی کانون منجر به این شده تا علاوه بر معرفی فعالیت‌های کانونی، برنامه‌ها و توانمندی های بانوان مسجدی این روستا بیش از پیش متبلور شود.

از تجلیل از فعالان قرآنی تا برگزاری مسابقات فوتسال فجر در استان البرز
به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، دو مادر حافظ قرآن، یک خانواده حافظ قرآن (در قالب طرح لشکر فرشته‌ها) و همچنین جمعی از فعالان قرآنی کانون تخصصی خواهران مسجد امام سجاد (ع) تجلیل شدند.

دهمین دوره مسابقات فوتسال دهه فجر با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری
ویژه برنامه دهمین دوره مسابقات فوتسال دهه فجر با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز برپا می‌شود؛ چراکه یکی از برنامه های محوری کانون‌ها مساجد توجه به امر رقابت‌های ورزشی با هدف جریان‌سازی برنامه‌های فرهنگی با رویکرد تقویت بنیه‌های ایمانی و جسمانی است. 

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

بر این اساس، فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در گروه سنی متولدین سال۱۳۸۹ به بعد می توانند با ارائه یک معرفی نامه از کانون مسجد در این دوره از مسابقات حضور پیدا کنند؛ ضمن اینکه هر تیم متشکل از ۱۰ بازیکن و یک نفر مربی است.

علاقمندان به منظور اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۰۹۳۹۲۵۶۴۷۲۳ تماس بگیرند و از جزئیات بیشتر طرح مطلع شوند.

جشنواره روستایی عشایری کانون‌های مرزی ایلام به مناسبت دهه فجر 
هر ساله در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی مساجد استان میزبان جشنواره روستایی و عشایری رد مناطق مرزی می شوند که امسال نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با کانون های بخش زرین آباد شهرستان دهلران روستای «بردی»، این جشنواره در بخش های مختلف از جمله مسابقات فرهنگی، شعر خوانی، نمایشگاه صنایع‌دستی، پخت غذاهای بومی محلی برگزار شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

برگزاری شب شعر و کارگاه‌های تخصصی به همت کانون‌های مساجد تهران

شب شعر انقلاب اسلامی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به همت کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد جامع ابوذر برگزار و «روح الله صادق پور»، «علی اکبر فرهنگیان»، «مهدی عبداللهی» و «مهدی داوری» در این مراسم به عنوان شاعر آیینی و مداح به اجرای برنامه پرداختند.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

جمعی از شعرای آئینی و خانواده شهدا و ایثارگران دوران انقلاب و دفاع مقدس و جانبازان مهمان ویژه این مراسم بودند.

برگزاری کارگاه «یکبار برای همیشه» از سوی کانون الکوثر

کارگاه «یک بار برای همیشه» با هدف بررسی علمی، بی طرفانه و غیرمغرضانه عملکرد حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی همزمان از سوی کانون فرهنگی هنری «الکوثر» مسجد جامع الکوثر برگزار می شود.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

این کارگاه از روز یکشنبه ۸ بهمن ماه، به مدت هفت روز ویژه خواهران در سالن فرهنگی مسجد جامع الکوثر برگزار شد.

فجر چهل‌وپنجم با مسابقات رایانه‌ای فوتبال و کتابخوانی در چهار محال و بختیاری
کانون فرهنگی هنری حضرت جوادالائمه (ع) و پایگاه مقاومت بسیج مسجد فاطمیه بروجن به مناسبت چهل و پنجمین فجر انقلاب اسلامی مسابقات رایانه ای فوتبال (PES) جام فجر را برگزار کردند.

این مسابقات در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ویژه رده های سنی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

برپایی مسابقه کتابخوانی «لشکر قاسم» به یاد شهدا
در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان چهار و محال وبختیاری با همکاری کانون خدمت رضوی، مسابقه کتابخوانی «لشکرقاسم» را برگزار کرد.
این مسابقه با محوریت کتاب «شاخص های مکتب شهید سلیمانی» به نویسندگی «علی شیرازی» و به مناسبت چهل و پنجمین فجر انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت شهدای حادثه تروریستی کرمان برگزار شد.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

برپایی نمایشگاه کتاب در مساجد خراسان رضوی با مشارکت بچه‌های مسجد

نمایشگاه های کتاب به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی در قالب طرح سراسری «انفجار نور» برگزار شد.

بر اساس توافق با انتشارات «قدر ولایت» همه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور جهت برپایی نمایشگاه از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

این نمایشگاه از ۱۲ تا ۲۷ بهمن ماه به مدت ۱۵ روز برگزار و کانون‌های مساجد می توانند جهت هماهنگی برای برپایی نمایشگاه با انتشارات قدر ولایت از طریق شماره های  ۰۲۱۶۶۴۱۱۱۵۱- ۰۹۱۲۳۸۸۲۴۱۶  تماس بگیرند.

وحدت و همدلی انقلابی کانون‌های مساجد خراسان شمالی در میزبانی از طرح «۱۰جشن، ۱۰مسجد» 
«۱۰ جشن، ۱۰ مسجد» با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی در دهمین شب میزبانی اهالی مسجد از جشن انقلاب، به کلاته محمدعلی پهلوان بجنورد رسید و اهالی تسنن در مسجد النبی (ص) این منطقه  سنگ تمام گذاشتند.

سنگ‌تمامِ بچه‌های مسجد برای جشن تولد ۴۵سالگی انقلاب

ترسیم همت انقلابی بانوان روستای باغچق در کارگاه زندگی پویا
مادران روستای باغچق بجنورد به مناسبت ایام دهه فجر پیروزی، در مسجد این روستا گرد هم آمدند و با مباحث مهارت های زندگی و تربیت فرزند و داشتن خانواده خوب آشنا شدند.

در این نشست آموزشی که به صورت گفتگو محور برگزار شد، حجت الاسلام پاکدامن، مطالب آموزشی و تعاریف خانواده اسلامی و راهکارهای تربیت فرزند را برای مادران حاضر بازگو کرد و به سوالات احتمالی مطرح شده، پاسخ داد.

گروه سرود ۱۶۰۰ نفری بچه‌های مسجد در مصلاهای آذربایجان‌شرقی اجرا شد -  خبرگزاری حوزه


گفتنی است: آنچه که در این گزارش اشاره شد تنها گوشه ای از فعالیت های بچه های مسجد در راستای گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است؛ هرکدام از این برنامه ها گامی در راستای تربیت نسل چهارم انقلاب به شمار می رود که تلاش می کنند در سایه سار مسجد به اهداف این انقلاب عظیم خدمت کنند.

کد خبر 1749296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha