بازگشت به زندگی از بستر مسجد

حجت‌الاسلام نظیف با اشاره به فعالیت‌های مسجد امام رضا (ع) محله نارمک، اظهار کرد: تلاش ما این است که بتوانیم برای همه اقشار محله برنامه داشته باشیم؛ حتی در راستای جذب نوجوانانی که بعضا بزهکار شدند جلسات مشاوره گذاشته و پس از رویگردانی از بزه برایشان جشن تولد می‌گیریم.

حجت الاسلام «مسعود نظیف» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فعالیت‌های دینی و اجتماعی پایه گذاری شده است، اظهار کرد: مسجد در متون دینی ما از جمله قرآن و روایات و از سوی دیگر در شاکله سبک زندگی پیامبر(ص) از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و از سوی دیگر حتی محلی برای تنظیم روابط اجتماعی بندگان خدا بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نکته جالب توجه اینکه در صدر اسلام و حتی در سده‌های اخیر، مساجد نقش‌ محوری در ساخت و ساز منازل و معماری‌های شهری دارند به طوری که معمولا مسجد در میانه و پیرامون شهر بسان نگین انگشتری می‌درخشیدند و اطراف آن بازار و منازل مردم ساخته می‌شدند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به مرتبه اولی، بحث تعلیم و تربیت جزو نقش‌های اساسی و کارکردهای بسیار مهم مسجد با محوریت امام جماعت، هیات امنا و مومنین و مومنات است؛ مساله دیگر در رابطه با این موضوع، تعالیمی است که از سمت قرآن و اهل‌بیت(ع) داریم که با توجه به آنها می توانیم نقش کلیدی مساجد در امر تعلیم و تربیت را احیا کنیم.

حجت‌الاسلام نظیف تصریح کرد: بهترین نمونه‌ای که همه این کارکردها را محقق کرد پیروزی انقلاب اسلامی بود، شاهد بودیم که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های نهضت از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ بر عهده مسجد و روحانیت بود و سربازانی که امام راحل فرمود در گهواره هستند؛ اغلب همین افرادی بودند که در محیط مسجد رشد کردند آن هم با وجود شرایط سخت و مفاسد اخلاقی که در دوره ستمشاهی وجود داشت؛ شهیدانی چون حسین خرازی، ابراهیم هادی و ... از جمله این افراد بودند.

وی با اشاره به روزهای انقلاب، دوران دفاع مقدس و این سخن امام خمینی (ره) که فرمودند: «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید»، افزود: بسیاری از بچه‌های بسیجی از دل مسجد به جبهه‌ها رفتند و دفاع کردند؛ لذا با تجربه انقلاب و دفاع مقدس، به جرأت می‌توان گفت که مسجد کارکرد عظیمی در شکل‌دهی اخلاق و رفتار و تعلیم و تربیت نسل جوان دارد.

بازگشت به زندگی از مسجد

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) (واقع در نارم)، با بیان اینکه امروز دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی می‌توانند بخشی از فعالیت‌های خود را از طریق مسجد محقق کنند، افزود: این رویکرد بدان معناست که هرکدام از این دستگاه‌ها و نهادها می‌توانند به منظور اجرای فعالیت‌های مرتبط با بخش مردمی خود با مساجد همکاری کنند و امکانات را از طریق مساجد در اختیار مردم قرار دهند؛ به این شکل جایگاه مسجد رشد کرده و در جامعه بیش از پیش بالا می‌آید.

وی با اشاره به اقدام اخیر شهرداری و اجرای طرح شهید «آرمان علی‌وردی» اظهار کرد: این طرح بسیار جالب توجهی بود و منجر به این شد تا ارتباط میان مساجد و مدارس مستحکم شود، در واقع شهرداری در این طرح یک سری از امکاناتی را که می‌خواست به مدارس بدهد از طریق مسجد به آنها رساند؛ به این شکل هم امکانات دولت و بیت‌المال به مدارس رسید و هم مسجد جایگاه خود را بین نسل جوان باز کرد؛ البته این مساله را نیز در نظر بگیریم که اکنون نیز در مساجد با برگزاری برخی برنامه‌ها و مراسم نظیر بزرگداشت مناسبت‌ها و برپایی مسابقات ورزشی و فرهنگی، نسل جوان به مسجد جذب شده‌اند اما باید این رویکردها را گسترش داد.

بازگشت به زندگی از مسجد

حجت‌الاسلام نظیف در بخش دیگری از مباحث خود در مورد فعالیت‌های مسجد امام رضا (ع) محله نارمک در راستای تحقق اهداف مسجد تراز اسلامی گفت: با وجودی که تمامی درآمد این مسجد از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود اما با هدف گسترش فعالیت‌های مسجد، چندین مجموعه با ما در راستای پیشبرد اهداف مسجد مشارکت دارند؛ برای مثال خیریه مسجد از سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و طی این مدت ۱۰۰ مورد جهیزیه تهیه و به نوعروسان خانواده‌های آبرودار و نیازمند اهدا کردیم.

بازگشت به زندگی از مسجد

وی ادامه داد: همچنین بسیج نوجوانان مسجد نیز فعالیت گسترده‌ای دارند؛ برای مثال امسال در بخش بسیج خواهران و با ویژه‌برنامه‌هایی که برای ایام اعتکاف تدارک دیده بودند، ۵۰ تن از دختران برای اولین بار به اعتکاف آمدند؛ از سوی دیگر در مناسبت های مختلف مذهبی اعم از ولادت یا شهادت ائمه اطهار (ع) نیز مراسم داریم اما اگر بخواهم به طور خاص به یکی از این برنامه‌ها اشاره‌ای داشته باشم، از مراسم ویژه شب ولادت پیامبر اکرم (ص) نام میبرم که در آن شب به همه سادات محله که در آن شب در مراسم حضور داشته باشند بدون قرعه‌کشی، هدیه می دهیم.

بازگشت به زندگی از مسجد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همچنین در ایام محرم نیز هیئتی در مسجد تشکیل داده ایم که بیش از دو هزار نفر از جوانان منطقه در آن عضویت دارند و در قالب هیئت به مسجد می آیند.

بازگشت به زندگی از مسجد

وی گفت: از دیگر طرح های مسجد امام رضا(ع) محله نارمک، تلاش برای کمک، مشاوره و به اصطلاح به راه آوردن نوجوانانی است که به دلیل طلاق والدین دچار بزه شده اند؛ ما با این بچه‌ها کار می‌کنیم و جلسات مشاوره برایشان ترتیب می دهیم، وقتی آن انحراف و بزهی که داشتند از بین رفت، برایشان یک جشن تولد تحت عنوان جشن تولد بازگشت به سلامت می‌گیریم که البته این جشن تولد نیز ویژگی‌های خاصی دارد از جمله اینکه اگر این نوجوان سیگار می‌کشیده او را به همان مکان مثلا همان میدانی که برای اولین بار لب به سیگار زده است می‌بریم و برایش جشن می گیریم.


 

کد خبر 1750428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha