برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

کانون فرهنگی هنری «ولایت» با جوان‌گرایی و میدان دادن به نوجوانان در فعالیت‌ها و برنامه‌ها نه‌تنها بچه‌های محله بلکه والدین آنها را هم اهل مسجد کرده است و از این ظرفیت برای طرح‌های تربیت‌محور، رسیدگی به محرومان و بزرگداشت مناسبت‌ها استفاده می‌کند.

حمیدرضا بانویی، مسئول کانون فرهنگی هنری «ولایت» در جوار مسجد جامع صاحب الزمانی(عج) (واقع در مهرشهر بیرجند) در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های این کانون تربیت محور، اظهار کرد: این کانون بیش از ۱۲۰ عضو فعال دارد که پای کار برنامه های مسجد هستند.

وی ادامه داد: مسجد جامع  محور خیلی از مناسبت هاست و اغلب اهالی محله در برنامه های مختلف آن فعالیت دارند؛ ولی آنچه باعث رونق بیشتر مسجد شده، جوان‌گرایی است که مسجد را به پاتوق جوانان و نوجوانان تبدیل کرده است.

بانویی که از سال ۹۹ مدیریت کانون را بر عهده دارد، می گوید: بیش از ۱۵۰ نوجوان در مسجد حضور مستمر دارند و ما نیز برای تشویق آن‌ها دفترچه هایی با عنوان طرح فائزون طراحی کردیم و در آن به حضور آن ها امتیاز می دهیم و با جوایز تشویق‌شان می کنیم.

وی ادامه داد: از مزایای طرح این است که علاوه بر اینکه نوجوانان اشتیاق بیشتری به حضور پیدا کرده اند، در برخی موارد، پدر و مادرها نیز اهل مسجد شده اند یا دوستان خود را نیز با خود به مسجد می آورند.

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت با اشاره به سایر برنامه های مسجد و کانون، بیان کرد: چند سالی است که با همت مردم مجری طرح «سه شنبه های مهدوی» هستیم و بهمن ماه سال گذشته جشن پنج سالگی این برنامه را گرفتیم؛ هر هفته روزهای سه شنبه ایستگاه صلواتی و برنامه های متنوع داریم و علاوه بر مسجد جامع در سه جای دیگر نیز این طرح راه اندازی شده و سه شنبه های مهدوی گسترش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برنامه محوری دیگری که در بیرجند داریم، دعای ندبه جمعه هاست و حداقل ۲۰۰ نفر در این برنامه شرکت می کنند.

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

بانویی برگزاری هیئت نوجوانان را از دیگر برنامه های محوری کانون فرهنگی هنری ولایت معرفی کرد و گفت: این هیئت شب های یکشنبه با محوریت خود نوجوانان برگزار می شود و همه کارهای هیئت از برگزاری مراسم تا دعوت از سخنران و مداح و... نیز توسط خود نوجوانان پیگیری و انجام می شود.

وی ادامه داد: برنامه محوری دیگر این کانون این است که هر شب نوجوانان به خصوص در مقطع ابتدایی در مسجد حضور پیدا می کنند و در حضور امام جماعت نماز خود را قرائت می کنند؛ هر شب این برنامه وجود دارد و شبی چند نفر تشویق می شوند و گاهی خیرین نیز با دیدن حضور نوجوانان پای کار می آیند و کمک می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت یکی از دلایل موفقیت کانون را دورهمی نوجوانان و جوانان دانست و گفت: برای بچه های کوچک نقاشی داریم و مسابقات حفظ دعای فرج و عهد در ایام نیمه شعبان داشتیم و مورد تشویق قرار گرفتند؛ همچنین برای بچه های مسجد جشن تولد می گیریم که در جذب‌شان اثر بسیار داشته است.

وی ادامه داد: در مسجد دانشجوهایی داریم که در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه های دیگر در حال تحصیل هستند؛ با همکاری آنها برای دانش آموزان جلسات کمک آموزشی و درسی برگزار می کنیم.

بانویی گرامیداشت مناسبت های مذهبی ملی را از دیگر برنامه های مورد توجه در کانون برشمرد و گفت: در مناسبت های مختلف و از جمله انتخابات اخیر مجلس نیز برنامه های ایستگاه صلواتی برقرار بود و برای مشارکت حداکثری از مردم دعوت شد؛ نشست های بصیرتی نیز به خصوص در دهه فجر داشتیم.

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

وی افزود: کلاس مشاوره خانواده و تنظیم خانواده و نیز ارائه مشاوره های حقوقی را به صورت هفتگی داریم که مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

مسئول کانون فرهنگی هنری «ولایت» برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی را از دیگر برنامه های این کانون مسجدی دانست و بیان کرد: اردوی زیارتی مشهد مقدس هر دو ماه یکبار در این مسجد برگزار می شود و مشتاقان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با کمک مسجد راهی زیارت مشهد مقدس می شوند.

برکات جوان‌گرایی برای مسجد و محله

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه مسئولیت قرارگاه جهادی محبان الرضا (ع)  هم با من است به صورت میانگین ماهانه یک مأموریت جهادی ساخت و مرمت خانه محرومان را داریم.

بانویی خاطرنشان کرد: همچنین، توزیع بسته های حمایتی و سبد کالا بین خانواده های نیازمند نیز از دیگر برنامه هایی است که با کمک مردم صورت می گیرد.

کد خبر 1750451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha