بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

کانون فرهنگی هنری شهید ذاکری در جوار مسجد تاریخی حاج‌رضا با تکیه بر آموزش اصول تربیتی و خانواده‌محوری توانسته هم در کادرسازی و تربیت بچه‌های مسجد موثر باشد و هم دغدغه خانواده‌ها درباره بچه‌ها را رفع کند.

علیرضا معصومی، مدیر کانون فرهنگی شهید ذاکری مسجد حاج رضا شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به سابقه فعالیت این کانون مسجدی، بیان کرد: کانون فرهنگی مسجد حاج‌رضا بعد از بعد از پیروزی انقلاب و اوایل سال ۵۸ تاسیس شد اما در آن زمان تحت عنوان کمیته فرهنگی به فعالیت می‌پرداخت و شهیدان بزرگواری چون کدخدا و ذوالانوار درمسجد فعالیت داشتند و بعدها یعنی در سال ۱۳۸۳ کانون فرهنگی هنری ما ثبت شد و از سال ۸۳ بنده به عنوان مسئول کانون فعالیت دارم.

بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

وی افزود: مسجد تاریخی حاج رضا که در فهرست آثار تاریخی ایران نیز ثبت شده دارای قدمت طولانی از عهد قدیم و بازسازی دوره قاجاریه است و اخیرا در دهه ۹۰ هم بازسازی عمرانی آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: تقریبا از همان سال‌های قدیم ما برنامه‌های اوقات فراغت را در تابستان داشتیم و در سال‌های مختلف برنامه‌های متنوعی همچون اردوی فرهنگی، اردوی زیارتی و تفریحی گرفته تا برنامه‌های درسی، آموزشی، عقیدتی، قرآنی و ورزشی برگزار کردیم تا اوقات فراغت تابستان بچه‌ها را پر کنیم.

بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

معصومی ادامه داد: تقریبا از دهه ۹۰ به بعد ساماندهی بهتری انجام دادیم و هم از اساتید مجرب بهره گرفتیم و هم برنامه‌هایی که واقعا در سطح امور تربیتی برای بچه‌ها و والدین آن‌ها اثرگذار باشند، برگزار و قراردادهای مختلفی هم با اداره ارشاد و سازمان تبلیغات استان منعقد کردیم.

وی افزود: بیشتر برنامه‌های ما در راستای بیان اصول تربیتی و خانواده محور است تا هم دغدغه خانواده‌ها رفع شود و هم به لحاظ تربیتی روی بچه‌ها اثرگذار باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید ذاکری» در ادامه تأکید کرد: در این یکی دو سال اخیر صداوسیما برنامه‌های اوقات فراغت ما را در مسجد فیلم برداری و پخش کرد و تقریبا در همین تابستان سال قبل بیش از ۶۰ نفر در طرح ما شرکت کردند که طرحی محله محور و مختص بچه‌های محله خودمان بود.

بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

وی تصریح کرد: عمده برنامه‌های ما به صورت نیم‌بها یا رایگان است؛ سه روز در هفته عصرها برنامه آموزش و مسابقه فوتبال داشتیم و از حضور مربیان مجرب در زمینه ورزش و تربیت و آموزش دروس مختلف بهره گرفتیم، برای مثال نحوه نصب بازی‌های مختلف روی رایانه و قابلیت‌های کامپیوتر را به بچه‌ها آموزش دادیم که با استقبال خوب آنان همراه شد.

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اردوی مشهد برای بچه‌های مسجد، ابراز کرد: ما در چند سال اخیر سفر مشهد برای همه بچه ها داشتیم که امسال نفری ۵۰۰ هزار تومان از بچه‌ها دریافت شد و آن دسته از بچه‌هایی که توان مالی نداشتند را به صورت رایگان از طریق همکاری ادارات مختلف و شهرداری به سفر زیارتی مشهد بردیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم بچه‌ها را در برنامه‌های مختلف مشارکت دهیم مثلا بسته بندی کمک‌های معیشتی و توزیع پذیرایی در مراسمات مسجد توسط بچه‌ها انجام می‌شود تا کادرسازی صورت گیرد و بچه‌ها بتوانند در آینده این برنامه‌ها رابه نحو احسن انجام دهند چراکه معتقدیم  بچه‌ها باید مسئولیت پذیری را یاد بگیرند و ما فقط باید ناظر کارهای آنان باشیم.

بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

مدیر کانون فرهنگی شهید ذاکری در ادامه بیان کرد: اعتباری از اداره ارشاد دریافت و برنامه‌هایی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان برگزار کردیم که بازتاب خوبی داشت و تقریبا تعدادی از این بچه‌ها که از زمره بچه‌های طلاق یا بدسرپرست بودند، در مسجد جمع شدند و با ارتباطی که ما با این بچه‌ها برقرار کردیم این افراد در برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد مشارکت می‌کنند تا کمتر با آسیب‌هایی که در کمین آن‌هاست، مواجه شوند.

وی با اشاره به دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری «شهید ذاکری» گفت: یک زمین فوتبال نیز در اختیار داریم که بچه‌ها هم در آن تمرین می‌کنند و هم مسابقه می‌دهند و در مسابقات شهرستانی نیز شرکت می‌کنند.

بچه‌ها در این مسجد راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند

معصومی در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه عمده بچه‌های این کانون و مسجد اکنون در موقعیت‌های خوب شغلی قرار دارند، گفت: اگر برگردیم به سال‌های قبل خیلی از بچه‌های فعال کانون که پای کار مسجد بودند، اکنون موقعیت‌های شغلی مناسب به دست آورده اند و موفق هستند و این نشان از تاثیر انس بچه ها با مسجد دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید ذاکری درباره امکانات مسجد حاج رضا شیراز، بیان کرد: داخل مسجد یک کتابخانه داریم که تقریبا بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب از امور تربیتی گرفته تا مذهبی و سرگرمی و بازی در آن وجود دارد که بچه‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی افزود: یک گیم‌نت نیز کنار مسجد وجود دارد که بچه‌ها آنجا بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و این گیم نت تحت نظارت کانون شهید ذاکری قرار دارد؛ ضمن اینکه امکاناتی همچون تیراندازی با تفنگ بادی،  فوتبال‌دستی و دارت هم برای سرگرمی و فراغت بچه ها در مسجد وجود دارد.

معصومی با اشاره به دیگر اقدامات کانون گفت: برنامه‌هایی مثل سینما به صورت نیم بها و برنامه استخر در عصر پنجشنبه‌ها  نیز برای تفریح بچه‌ها هماهنگ شده است.

وی به ارتباط خوب هیئت امنا و پایگاه مقاومت بسیج و امام جماعت مسجد اشاره و بیان کرد: خودم عضو هیئت امنای مسجد هستم و تعامل خوبی بین پایگاه مقاومت، امام جماعت و هیئت امنا برقرار است لذا برنامه ها به صورت هماهنگ انجام می‌شود.

معصومی تصریح کرد: سعی می‌کنیم‌ در برنامه‌هایمان به مناسبت اعیاد و شهادت اهل بیت(ع) اطعام هم داشته باشیم و براساس کمک هایی که از خیرین دریافت می‌کنیم به این سنت حسنه اطعام نیز می‌پردازیم و  با چند تن از این خیرین در ارتباط هستیم که کمک‌های خوبی به مسجد دارند و تقریبا هر ماه حدود ۵۰  بسته معیشتی تهیه و توزیع شده و حدود ۱۲۲ خانواده تحت پوشش ما قرار دارند که بدین وسیله از آنان حمایت می‌شود.

کد خبر 1750604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha