راهی که برای رسیدن به مسجد تراز باید طی کنیم

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور گفت: باید ببینیم مسجد تراز کدام یک از نیازهای انسان را پاسخگو است؛ بدون شک مباحث مرتبط با خانواده، بازار و معامله، نیازهای جوانان، تفریح و ... باید در مساجد تبیین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید علیرضا تکیه‌ای» در گفت و گو با خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد در باروهای دینی و اعتقادی، اظهار کرد: به گفته قرآن کریم، مساجد را باید بر پایه تقوا پایه گذاری کرد بدین معنا که کارکرد مساجد افزایش، رویش و صیانت از تقوا است. فردی که به مسجد توجه می کند حتی اگر آن توجه خواندن سردر مسجد باشد، ساحتی از تقوا به دلیل قرائت کلمات مقدس به او القاء می ­شود.

وی افزود: وقتی فرد داخل مسجد می شود به فضای آن احترام می گذارد و مراقب رفتار خود است، زیرا  مسجد از نظر او مکانی مقدس است. این کارکرد مسجد است که معنویت گرایی و تقوا را در افراد ایجاد می کند. فرقی نمی کند که مسجد کجا باشد، این کارکرد اصلی همه مساجد است. 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور با طرح این پرسش که حال باید ببینیم آیا کاربری مساجد تنها اقامه نماز جماعت آن هم تنها نمازهای یومیه است؟، گفت: سازوکار اولیه مساجد افزایش تقوای مردم است.

همه فعل و انفعالات مسجد قداست‌افزا است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما باید از منبر، محراب، برنامه ها و فعل و انفعالات مساجد سبک زندگی را به دست بیاوریم؟، گفت: در مساجد معمولا صحبت های بیهوده صورت نمی گیرد. آنچه در مساجد بیان می شود، بحث­ های دینی و اخلاقی است. در مساجد ارزش ­ها ترویج و از ضدارزش ­ها تبری جسته می­ شود، بنابراین اگر ما این گونه به مساجد نگاه کنیم درمی یابیم که این مکان مقدس تنها مختص به نماز نیست و تمام فعل و انفعالاتِ داخل مساجد قداست‌افزا است و جنبه معارفی دارد، پس ما باید تمام فعل و انفعالات زندگی خود را در درون مساجد جست و جو کنیم.

تکیه ای با بیان اینکه تربیت صحیح انسان وارسته با منبرهای مساجد حاصل می ­شود، اظهار کرد:  امام جماعتی که از قرآن، روایات و خانواده می­ گوید، جایگاه خانواده دینی را در مسجد تبیین می­ کند. خانواده آسمانی، خانواده الهی، خانواده منضبط و خانواده انسانی از درون مساجد بیرون می آید.

وی تأکید کرد: اگر خانواده ای می ­خواهد سازوکارش در مسجد تعریف شود پس تمام اعضای آن خانواده باید به مسجد بیایند چرا که پیام پدرانه را پدر می ­گیرد، پیام مادرانه را مادر، پیام پسرانه را پسر می گیرد و پیام دخترانه را دختر می­گیرد و ارتباط بین این اعضای خانواده همگی در مسجد تعریف می­ شود. اگر چنین اتفاقی افتاد دیگر باید به دنبال مسجد تراز برویم و باید بگوییم محتوای مسجد باید چه باشد تا سبک زندگی خود را از آن دریافت کنیم.

همه نیازها باید در مسجد تبیین شود

تکیه‌ای با بیان اینکه انسان هایی که می خواهند رابطه بین خود و خالق را اصلاح و تقویت کنند به مسجد پناه می ­برند، گفت: مساجد باید این نیاز را برطرف کنند، بنابراین باید ببینیم مسجد تراز کدام یک از نیازهای انسان ­ها را می تواند پاسخ دهد، بدون شک مباحث مرتبط با خانواده، بازار و معامله، نیازهای جوانان، تفریح و ... باید در مساجد تبیین شود.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور گفت: سوال اینجاست آیا انقلاب اسلامی که در ۴۴ سال گذشته اقتدار خود را به منصه ظهور رسانده، تجلی بخش مردم سالاری دینی را در کشور بوده و در مباحث نظامی و جریانات سیاسی موفق عمل کرده آیا توانسته مسجد تراز را تاسیس کند؟ در جواب این سوال باید بگویم متاسفانه در این زمینه توفیق نداشتیم. اکثر مصلی ­های نماز جمعه اصلا مسجد نیستند، در واقع حرف اول در مسجد بودن را که متناسب با اقامه نماز جمعه باشد، ندارند چه برسد به اینکه بخواهند مسجد تراز هم باشند. برخی نیز که انحصاراً وقف نماز جمعه می شوند و به صورت موسمی و موردی از آنها استفاده می شود. در تعداد زیادی از مصلی­ ها حتی نماز یومیه هم برگزار نمی شود و این نقطه ضعف بزرگی است.

امر رهبری درباره مصلی های نماز جمعه

وی افزود: اینکه برای نماز جمعه مسجد نساخته ایم بدان معناست که محل برگزاری این اجتماع حکم مسجد را ندارد که بگوییم خواندن نماز در آنجا ثواب مضاعفی دارد یا نجس کردنش حرام است!. ما این مسئله را به مقام معظم رهبری نیز منتقل کردیم و ایشان نیز ضمن تایید این سخن به رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور فرمودند این اشکال باید برطرف شود، دیگر مصلی های بدون مسجد نسازید و آن مصلی هایی را هم که ساخته اید به مسجد تبدیل کنید.

تکیه‌ای، با تأکید بر اینکه مساجد برگزارکننده اعتکاف به مسجد تراز نزدیک تر هستند، گفت: مردم در اعتکاف سبک زندگی در خانه خدا را تمرین می­­ کنند و در سه شبانه روز اعمالی چون عبادت افزوده، توجه به نیازهای درونی، تفکر، تمرکز، خلوت شبانه روزی با خدا، روزه، قرائت قرآن، مذاکرات علمی، مباحث اخلاقی، مباحث احکامی، مباحث اجتماعی و مباحث خانوادگی توسط معتکفان صورت می گیرد. در اعتکاف به غیر از مسئله نماز احکام اسلامی دیگری همچون امر به معروف و نهی از منکر، احسان به والدین، قانون الهی چگونگی تربیت فرزند و ... بیان می شود. ما باید به این احکام نیز توجه داشته باشیم. حضور خانوادگی در اعتکاف ها همچون حضور توامان مادران و دختران به زیبایی این اعتکاف ها می افزاید.  

حجت الاسلام تکیه‌ای کمک به تحقق مسجد تراز را از رویکردهای ستاد مرکزی اعتکاف کشور برشمرد و بیان کرد: یکی از فرصت ­های این ترازسازی اعتکاف است. چرا که در اعتکاف ­ها حداقل ۷۰ ساعت تمرکز در مسجد داریم. در این ۷۰ ساعت تمام احوالات معتکف مقدس است، بنابراین ما باید اعتکاف تراز را در مسجد تراز جستجو کنیم تا با این فرصت زیبای سنت حسنه رسول اکرم (ص) بتوانیم سبک زندگی را از درون اعتکاف و مسجد به درون خانه ها ببریم.

وی افزود: با پیگیری رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید امروز اعتکاف تبدیل به فرهنگ شده است و به صورت گسترده در تمام شهرها و روستاها برگزار می شود و همه اقشار جامعه از جمله جوانان و دانش آموزان در آن حضور می یابند.

تکیه‌ای در ادامه اعتکاف را معنویتی تمدن ساز دانست و تأکید کرد: اعتکاف از جمله عباداتی است که با مهدویت گره خورده است. شروع اعتکاف با زیارت آل یاسین است چرا که ما یقین داریم امام زمان (عج) اهل اعتکاف است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد امام زمان (عج) را جستجو کند، اعتکاف مهدوی برگزار می­ کند و آن را نذر ظهور، سلامتی و جلب رضایت امام عصر(عج) می کند. پیشنهاد می ­کنم در دهه آخر ماه مبارک رمضان برای اجرای منویات امام زمان (عج) و برآورده شدن حاجات آن حضرت(عج) و تعجیل و جلب رضایت ایشان و همچنین پیدا کردن معرفت مهدوی معتکف شوند چرا که اعتکاف فرصت بسیار خوبی برای تمرین انتظار و مهدی یاوری است.

کد خبر 1751544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha