تبرّج و حبس زن در خانه؛ دو نگاه غلطی که اسلام با آن مبارزه کرد

استاد و پژوهشگر حوزه، نگاه انقلاب اسلامی به مسئله زن، را تداوم نگاه اسلام ناب دانست و گفت: دو نگاه غلط درباره زنان وجود دارد که اسلام با هر دوی آن‌ها مبارزه کرده است؛ یکی نگاهی که می‌خواهد زن را در خانه حبس کند و دیگری جریانی که می‌خواهد زن را به تبرّج در جامعه وا دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محسن قنبریان»، استاد و پژوهشگر حوزه در نخستین روز از رویداد ملی شهید فاتحی۲ به موضوع «زنان و قدرت نرم در میدان جهادتبیین» پرداخت و گفت: زن معاصر بعثت در محاصره دوگانه ها بود؛ یا زنده به گور می شد و یا اهل تبرّج بود.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» اظهار داشت: «مَوْءُودَة» دختری است که زنده در زیر خاک دفن شده و بعضی نیز گفته اند، ریشه آن، به معنای ثقل و سنگینی است، و چون این دختران را در گور دفن می کردند و خاک به روی آنها می ریختند، این تعبیر درباره آنها به کار رفته است.

وی به علت و ریشه‌های این تفکر در اعراب جاهلی پرداخت و گفت: مناسبات اجتماعی و ترس از غارت شدن دختران باعث شده که دست به کشتن دختران بزنند و اسلام با استفاده از تعبیر مَوْءُودَةُ به جنگ دختر کشی و زنده به گور کردن دختران رفت و این آیه یک پرچم مبارزه و کار انقلابی بود.

حجت الاسلام قنبریان خاطرنشان کرد: در همان زمان هم افرادی بودند که تلاش می کردند به سهم خود با این پدیده زشت مقابله کنند؛ چنانچه قبل از پیامبر خدا(ص) فردی به نام صعصعه بن ناجیه دیه ۱۰۴ دختری را که می خواستند زنده به گور کنند را پرداخت و آن ها را نجات داد و افراد دیگری هم بودند که نگاه خیرخواهانه داشتند و کارهای خیریه ای انجام می دادند؛ ولی پیامبر(ص) این کار را نکرد، با نگاه احساسی خیریه راه نینداخت، بلکه دخترکشی را از اساس تعطیل کرد.

اسلام؛ منجی زنان

حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه اسلام پرچم نجات زن را در دست گرفت، گفت: مبارزه اول نجات از زنده به گور کردن بود و مبارزه دوم مقابله با تبرّج زنان بود. اسلام یک انقلاب بود و در عرصه زنان هم انقلاب به پا کرد؛ در همان جامعه ای که دختران را می کشتند، دخترانی که از اشراف هستند تبرّج می کنند و در جامعه حضور پیدا می کنند و اسلام با هر دو نگاه به زن مقابله و نگاه جدیدی را جایگزین کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می شود جامعه ای همزمان هم دختران را زنده به گور می کند و از آن طرف عده ای از زنان در جامعه تبرّج می کنند و جامعه را به انحراف می کشانند، گفت: در هر دو نگاه زن کالاست؛ در اولی چون زن غارت می شد، او را زنده به گور می کردند تا دچار ننگ نباشند و در نگاه دوم چون زن در امنیت است زن را با تبرّج و خودنمایی به جامعه عرضه می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه حضرت فاطمه(س) را نماد زن مسلمان معرفی کرد و گفت: اسلام یک‌ بار زن را از رقیّت و بردگی نجات می دهد و یک بار هم از مناسبات و تبرّج خارج می کند؛ اسلام زنی را معرفی کرد که هم در جامعه باشد و هم با تبرّج نباشد.

وی ادامه داد: امثال طالبان که زن را در خانه حصر می کنند و یا کسی که فتوای جهاد نکاح می دهد و حق رأی و انتخاب را از او می گیرد، هیچ کدام نگاه واقعی زن به اسلام نیست؛ همان‌طور که اسلام با تبرّج و خودنمایی زن در جامعه نیز مخالف است.

تبرّج و حبس زن در خانه؛ دو نگاه غلطی که اسلام با آن مبارزه کرد

فلسفه حجاب از نگاه شهید مطهری

حجت الاسلام قنبریان با اشاره به فلسفه حجاب از نگاه شهید مطهری، گفت: فلسفه حجاب این است که زن به حقوق و تکالیفش در جامعه برسد؛ ولی نه با حیثیت زنانگی؛ بلکه با شأن مشترکی که با مردان دارد، یعنی انسانیت.

وی ضمن نکوهش دیدگاهی که زن را خانه نشین می خواهد، ابراز کرد: بر اساس آیات قرآن زنان هم مانند مردان در جامعه ولایت دارند و اسلام برای زنان حقوق و تکالیف متعددی قرار داده که ایفای این حقوق با خانه نشینی زن امکان ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی از حقوق زن ولایت است؛ یکی از حقوق زن این است که حق کسب دارد، حق مشارکت و فعالیت سیاسی دارد؛ زن نمی تواند در خانه حبس باشد و این حقوق را داشته باشد.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا» ابراز کرد: عتق آزاد کردن برده است و تحریر آزاد کردن افراد آزاد است؛ اولین کسی که دختر خود را برای خدمت به مسجد آزاد کرد، مادر مریم(س) بود که او را حتی از قید و بندهای مادری هم آزاد کرد.

حجت الاسلام قنبریان افزود: ادیان الهی و دین اسلام نه تنها آمده اند مردم را از بردگی نجات بدهند؛ بلکه آمده اند حتی زنان آزاد را از مناسبات غلط آزاد کنند؛ آزاد کردن زن فقط حبس در خانه نیست، بلکه می خواهد کاری کند که زن بیاید در جامعه کار کند ولی تبرّج پیدا نکند.

نگاه انقلاب اسلامی به مسئله زن؛ تداوم نگاه اسلام ناب

وی نگاه انقلاب اسلامی به زن را استمرار نگاه اسلام ناب بر شمرد و گفت: در دوره پهلوی اول به زور سرنیزه می خواستند حجاب را بردارند و پهلوی دوم هم در مصاحبه ای اعلام کرد ما با سینما و ابتذال زن را به جامعه خواهیم کشاند؛ در ابتدای انقلاب بودند کسانی که مانند طالبان فکر می کردند و می گفتند زن باید به خانه برگردد؛ اما امام خمینی(ره) نگاه واقعی اسلام به زن را گوشزد کرد و فرمود زن‌ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسک بازی است. زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند. زن آدم ساز است؛ زن مربی انسان است.

حجت الاسلام قنبریان بر اهمیت زن بودن تأکید کرد و گفت: هرچند مادری و همسری با ارزش است؛ اما باید توجه داشت که زن از حیث زن بودنش هم محترم است و تشخص های بعدی هم بر کمالات او می افزاید.

وی تصریح کرد: باید غیر از این روایت با دو نگاه دیگری که می خواهد زن را به خانه برگرداند و نگاهی که می خواهد زن را به جامعه و تبرّج بکشاند مقابله کنیم و با کسی هم تعارف نداشته باشیم؛ چراکه هر دو تفکر غلط است.

کد خبر 1753625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha