تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

پانزدهمین قسمت از برنامه اذانگاهی «شبستان» ضمن اشاره و بررسی جایگاه مسجد در تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی، به رویکرد تشکیلاتی در این عرصه پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه چهارشنبه ۸ فروردین مصادف با شانزدهمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد خواهیم داشت.

در ابتدای برنامه گزارشی از چند مسجد از جمله مسجد امام رضا (ع) پخش شد؛ ذیل این گزارش نکات جالب توجهی مطرح شد از جمله اینکه اگر حتی انسان خوبی هم باشیم در صورتی که از مسجد جدا شویم یک انسانِ خوبِ نصفه خواهیم بود که بعدها در مشکلات اجتماعی حل و مستاصل می‌شود.

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

در ادامه بخش هایی از فعالیت های مسجد فاطمه الزهرا (س) پخش شد و طی آن «مریم امینی»، مدیر کانون فرهنگی هنری«شهدای پشنده» در مورد کلاس‌های قرآن این کانون اظهار کرد: ما فعالیت خود را با ۱۰ نفر قرآن‌آموز آغاز کردیم که این تعداد از سال ۱۳۹۴ به ۸۰ نفر رسید و از این میان تعدادی حافظ پنج جزء، تعدادی حافظ بیست جزء و برخی حافظ کل قرآن کریم شدند.

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تنوع بیشتر فعالیت ها، علاوه بر کلاسهای قرآن دوره‌های خیاطی، نمد دوزی، کتابخوانی، قصه و داستان نویسی را نیز برگزار کردیم که با استقبال فراوان همراه شد.

اما در ادامه برنامه «عماد شعبانی» در مسجد صنیع الدیوان (محل ضبط برنامه اذان‌گاهی شبستان) حضور یافت و در مورد فعالیت های کانون فرهنگی هنری رسول اکرم (ص) مسجد رسول اکرم (ص) از شهر شاهرود سخن گفت.

مدیر کانون فرهنگی هنری رسول اکرم (ص) مسجد رسول اکرم (ص) شاهرود شعبانی با بیان اینکه سابقه فعالیت این مسجد به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد، اظهار کرد: این مسجد که در طول سالهای جنگ تحمیلی ۱۴ شهید را تقدیم انقلاب کرده است، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۱ به بعد با برگزاری  کلاس های تابستانی آغاز کرد و استقبال از این کلاس ها به اندازه ای بود که قریب بر هزار و ۵۰۰ نفر اعم از دختر و پسر یک روز در میان به مسجد می‌آمدند و من نیز که خودم در آن سالها خردسال بودم در این کلاس ها شرکت می کردم.

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

این فعال مسجدی تصریح کرد: به اندازه ای استقبال از کلاس ها زیاد شد که فضای سه طبقه ای مسجد پاسخگو نبود و در نتیجه مجبور شدیم تا مدارس اطراف را به همکاری بطلبیم تا بتوانیم کلاسها را ادامه بدهیم.

وی در مورد مهمترین فعالیت های کانون گفت: از سال ۱۳۷۸ استقبال خانواده‌هایی که فرزندان شان در این کلاس ها حضور داشتند به اندازه ای بود که تقاضا داشتند برنامه ها در طول سال تحصیلی نیز ادامه یابد، لذا با شادابی و نشاطی که بین بچه ها ایجاد شده بود مهد قرآن را در مسجد تاسیس کردیم که دوسال در مسجد فعالیت داشت اما با افزایش مراجعات تصمیم گرفتیم تا فضایی خارج از مسجد که حیاط و زمین بازی هم داشته باشد تهیه کنیم که این امر محقق شد و کلاس ها آنجا ادامه یافت.

شعبانی ادامه داد: البته میزان استقبال باز هم افزایش یافت و باز هم به درخواست خانواده ها مبنی بر استمرار فعالیت ها، سراغ مدارس رفتیم و برای ادامه فعالیت های تربیتی مدارس دخترانه و پسرانه را در مقطع ابتدای تاسیس کردیم، این مساله به حدود سال ۱۳۹۱ باز می گردد یعنی زمانی که مقام معظم رهبری با فرهنگیان دیدار کرده به صهیونیست ها اشاره داشته و فرموده بودند که ببینید آنها در بلند مدت چه طور برنامه ریزی می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری رسول اکرم (ص) شاهرود افزود: پس از آن با توجه به اینکه سالها فعالیت داشتیم، کار فکری و تحقیقی را آغاز کردیم و سند چشم‌انداز ۵۰ ساله شامل برنامه ریزی برای دو نسل را نوشتیم و این سند را به دو بازه زمانی ۲۵ سال تقسیم کردیم یعنی در نسل اول والدین تراز تربیت شوند تا بتوانند نسل تراز انقلاب اسلامی را تربیت کنند.

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

شعبانی در ادامه در مورد فعالیت های ورزشی کانون فرهنگی هنری رسول اکرم (ص) گفت: با توجه به تهیه بسته جامع تربیتی، یکی از کارهایی که مد نظر ما قرار گرفت بحث ورزش بود لذا قبل از کرونا باشگاه ورزشی رسالت را راه‌اندازی کردیم که اکنون در ۱۵ رشته ورزشی فعالیت دارد، البته این باشگاه بعد از کرونا تحت عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی «نصر» به کار خود ادامه داد و از جمله رشته هایی که در آن آموزش می دهیم سوارکاری است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت حضور خانواده در ساحات مختلف جامعه به ویژه در عرصه تربیت تصریح کرد: با توجه به این مساله تشکیلاتی را تحت عنوان هیات «رهپویان جامعه مهدوی» شکل دادیم، این تشکیلات هدف دارد و اساسا هرکاری که انجام می شود با یک غایت همراه است، ما امیدواریم همه این فعالیت ها به هدف غایی یعنی ظهور حضرت حجت (عج) منتهی و همراه شود.

گفتنی است: در ادامه برنامه گروه سرود پسران «آفتاب البرز» از کانون فرهنگی هنری «معرفت» مسجد امام جعفر صادق (ع) کرج به اجرای سرود پرداختند.

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

کد خبر 1756454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha