نقش‌پذیری نوجوانان در مسجد؛ میانبر تربیت نسل تراز

توجه به حضور و فعالیت نوجوانان در مسجد و نقشی که این رویکرد می‌تواند در تربیت نسل مسجدی و تراز انقلاب اسلامی ایفا کند، محور مباحثی بود که در بیست و هشتمین قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه سه‌شنبه ۲۱ فروردین مصادف با بیست‌ونهمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

در این قسمت «محمد زاهدیان» مدیر کانون فرهنگی هنری «اسوه» از مسجد «کاظم‌بیگ» شهر بابل در مورد فعالیت‌های مختلف این مسجد و کانون سخن گفت.

زاهدیان در ابتدا با اشاره به شکل گیری کانون و فعالیت آن اظهار کرد: اوایل دهه هفتاد به دستورنماینده اسبق ولی فقیه در استان مازندران، از مرحوم حجت‌الاسلام مویدی درخواست می‌شود که فضای فرهنگی شهر را در دست گرفته و در این عرصه فعالیت داشته باشد، لذا ایشان از همان ابتدا با رویکرد تولید محتوا کار فرهنگی را آغاز کرده و حتی در آن زمان که دسترسی به رایانه و و لوح فشرده چندان زیاد نبود، مبادرت به ارایه این محتوا در قالب‌های نرم افزاری و لوح فشرده می کند.

نقش‌پذیری نوجوانان در مسجد؛ میانبر تربیت نسل تراز

مدیر کانون فرهنگی هنری اسوه شهر بابل ادامه داد: پس از این مرحله اقدام به تربیت مربی آغاز شده و طرح حلقات اسوه شکل می گیرد که ایده اولیه آن از سوی بچه‌مسجدی‌های اهواز بود که البته این طرح بعدها به حلقات صالحین تغییر نام پیدا کرد.

زاهدیان با بیان اینکه فعالیت در عرصه‌های تربیتی با محور نوجوانان از دهه هشتاد در کانون فرهنگی هنری اسوه رقم خورد، افزود: حجت الاسلام مویدی در بدو ورود به بابل مبادرت به تاسیس پژوهشکده‌ای می کند که در حکم یک اتاق فکر بود، علاوه بر این تصمیم بر این شد که فعالیت ها با محور تمرکز بر فطرت نوجوانان باشد و سیر تربیتی را در قالب محتوا و نقش دادن به نوجوانان جلو ببریم چراکه نوجوان علاقه دارد که دیده شود.

این فعال مسجدی ادامه داد: لذا ما همواره عرصه‌هایی را در سطح مسجد و کانون فراهم کرده‌ایم که نوجوان دیده شود به این معنا که کارهای کلان مسجد را بر عهده آنها می‌گذاریم و شرایط به گونه ای پیش رفته است که همین نوجوانان خودشان عامل تربیت نسل بعدی می شوند چراکه در تعامل و زیر نظر افراد متخصصی که در مسجد حضور دارند بوده و از سوی دیگر با استمرار این فعالیت‌ها، به مثابه الگو برای سنین کمتر از خودشان هستند.

وی با اشاره به تاسیس مدرسه‌ای با جمعیت بالغ بر هزار دانش آموز گفت: وقتی میزان استقبال بچه ها را مشاهده کردیم، اقدام به تاسیس مجتمع آموزشی کردیم که از مهدکودک تا متوسطه دوم دانش آموز می پذیرد؛ در واقع فکر کردیم که فعالیت چندساعته در مسجد و کانون کافی نیست بنابراین اقدام به راه اندازی این مدرسه کردیم تا پیوند خاص و روشمندی را میان مسجد و مدرسه ایجاد کنیم که این رویکرد لبیک به منویات مقام معظم رهبری بود که تاکید بر ایجاد این پیوند روش مند داشتند، لذا اکنون بچه ها صبح تا ظهر مدرسه هستند و عصر تا شب را در مسجد و کانون حضور دارند و حدودا در طول هفته شاید بیش از ۳۰۰ نوجوان به صورت ثابت به مسجد رفت و آمد داشته باشند.

نقش‌پذیری نوجوانان در مسجد؛ میانبر تربیت نسل تراز

مدیر کانون فرهنگی هنری اسوه شهر بابل در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد نقش خانواده در جذب نوجوانان به مسجد افزود: اساسا اگر کسی بخواهد در عرصه تربیت فعالیت داشته باشد و ضلع خانواده را مورد توجه قرار ندهد کارش ابتر خواهد ماند، ما همواره در فعالیت های کانون به سه ضلع خانه، مسجد و مدرسه توجه کرده ایم تا ذیل این پیوند بتوانیم به شکل جامعی به فعالیت های تربیتی بپردازیم، در این راستا جلسات مختلفی نیز با محور دانش افزایی و تربیت فرزند برای والدین داریم و سعی داریم که خانواده‌ها را نیز در این عرصه هم‌آهنگ با فعالیت ها کنیم.

گفتنی است در ادامه برنامه گروه سرود «محبان امام حسن (ع)» از مسجد شهدای شهرک شهید فلاحی به اجرای چند سرود پرداختند.

نقش‌پذیری نوجوانان در مسجد؛ میانبر تربیت نسل تراز

کد خبر 1758414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha