اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

آخرین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان به بررسی ارتباط مستمر خانواده با قرآن و مسجد اختصاص یافت و به همین مناسبت «مهدی قره‌شیخلو» از مسئولان سابق و پیشکسوت قرآنی مهمان این برنامه شد و به سوالات «محسن قره‌شیخلو» فرزندش که این بار به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی با او دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش شده و طی این شب‌ها مهمان خانه‌ روزه‌داران شد؛ تلاش برنامه شبستان این بود که با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد. در ادامه مروری داریم بر آخرین قسمت از این برنامه که چهارشنبه شب 22 فروردین ماه، مصادف با عید سعید فطر از آنتن شبکه تهران پخش شد.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

بر پایه این گزارش: ابتدای برنامه به دقایقی از جلسه تلاوت قرآن در مسجد صنیع الدیوان با حضور نوجوانان اختصاص یافت.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

در ادامه گروه سرود «نسل سلیمانی» از کانون فرهنگی هنری «سقای کربلا» مسجد حضرت ابوالفضل (ع) به اجرای سرود پرداختند.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

این گزارش می افزاید: اما آخرین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان با بخش جالبی همراه بود که طی آن «مهدی قره‌شیخلو» از فعالان قرآنی کشور و پدر «محسن قره‌شیخلو» مجری این برنامه به صورت ناگهانی به عنوان مهمان برنامه در مسجد صنیع‌الدیوان (محل ضبط برنامه شبستان) حضور یافت و این در حالی بود که فرزندش از این مساله اطلاعی نداشت و در نتیجه لحاظ جالبی از این دیدار رقم خورد و این بار مجری و مهمان برنامه، پدر و پسری قرآنی بودند که رو به روی یکدیگر نشستند.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

در ابتدای این بخش حجت الاسلام «محمد محمدی» امام جماعت مهمان در مسجد صنیع‌الدیوان با «مهدی قره‌شیخلو» وارد گفت‌وگو شد و از او در مورد فعالیت‌های قرآنی‌اش طی این سالها سوال کرد.

قره‌شیخلو در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: من از سال ۱۳۶۶ وارد بخش قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی شدم و تا سال ۱۴۰۰ به مدت سی و چهار سال کارم قرآن بود و اوایل سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدم؛ به مدت ۱۰ سال رئیس سازمان دارالقرآن بودم، دو سال نیز رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بودم و خدا را شاکرم که عمر سی و چهار ساله فعالیت‌های اداری من در حوزه قرآن بوده است.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

این پیشکسوت قرآنی در بخش دیگری از مباحث خود در پاسخ به پرسشی در مورد راهکار تربیت فرزند قرآنی و عجین شدن بچه‌ها با قرآن در طول زندگی گفت: خانواده‌های بسیاری به من مراجعه می‌کنند و همواره نگران فرزندشان هستند؛ مساله این است که فرزند هرچه‌قدر هم سن‌اش بیشتر شود باز هم بچه پدر و مادر است؛ نتیجه اینکه اگر والدین خودشان اهل قرآن باشند این مساله در زندگی فرزندشان نیز تاثیرگذار است، فرزند وقتی می‌بیند پدر و مادر با قرآن مانوس هستند خود به خود به این سمت و سو کشیده می‌شوند.

قره‌شیخلو افزود: ارتباط من با قرآن از سن ۱۰ سالگی و از طریق مسجد آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد؛ به یاد می آورم که همواره در منزل جلسات قرآنی برگزار می‌شد و خدا را شاکرم که امروز هر سه فرزندم اهل قرآن هستند.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

وی ادامه داد: همواره به فرزندانم سفارش می‌کنم که به با استمداد از خداوند و توکل به او زدنگی را بگذرانند و به گونه‌ای باشند که وقتی به پشت سرشان نگاه می‌کنند اظهار پشیمانی نکنند چراکه زندگی هرگز شرایط یکسان نداشته و مراحل سختی هست که باید پشت سر بگذاریم، لذا با توکل به خداوند است که می توانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

اما در ادامه «محسن قره‌شیخلو» مجری برنامه اذانگاهی شبستان مقابل پدر نشست و در مقام مجری پرسش‌هایی را مطرح کرد و از جمله در مورد جایگاه مسجد در زندگی «مهدی قره شیخلو» سوال پرسید.

این پیشکسوت قرآنی در مورد نقش مسجد در زندگی خود اظهار کرد: من از سال ۱۳۵۹ وارد جلسات قرآنی شدم و پس از آن در فضای مسجد وارد بسیج شدم، آن زمان مثلث مسجد، بسیج، قرآن را داشتیم و بر همین اساس فعالیت می کردیم، من نیز زندگی ام با مسجد گره خورد و بیش از ۳۵ سال است که در مسجد جلسه قرآن دارم و فکر می کنم مسجد پایگاهی برای ساختن آدم ها است.

قره‌شیخلو ادامه داد: البته شاید این فضا نسبت به مساجد اندکی کمرنگ شده باشد اما همه باید تلاش کنند که مسجد به جایگاه اصلی خود بازگردد، هرچه قدر بتوانیم نسل جوان را به مسجد گره بزنیم در واقع آنها را ناخودآگاه با قرآن و اخلاق گره زدیم، لذا افتخار من است که از سن نوجوانی در مسجد حضور داشتم و در طول این ۴۵ سال نیز همواره با مسجد ارتباط داشتم و اکنون نیز جلسات هفتگی قرآن در مسجد دارم.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

وی با بیان اینکه هرچه در زندگی دارم به برکت قرآن و حشر و نشر با مسجد است، تصریح کرد: محله ما در دوره نوجوانی امامزاده حسن (ع) در تهران بود که از محلات قرآنی بوده و بسیاری از اساتید بزرگ قرآنی نظیر استاد خدام‌حسینی، ابوالقاسمی و بسیاری دیگر از چهره های قرآنی شناخته شده در سطح کشور و حتی دنیا از این محله بودند.
 
قره‌شیلخو گفت: آن زمانی که من وارد فضای قرآنی شدم مثل امروز نبود که این همه تشویق و امتیاز در نظر گرفته شود و واقعا عشق ذاتی و علاقه شخصی‌ام بود که در این جلسات شرکت می کردیم، ما حدود پانزده نوجوان در محله بودیم که جذب جلسات قرآن شدیم و من از همان سن وارد فضای قرآنی شدم و حتی شغل‌ام با قرآن گره خورد و در حوزه آموزش و مدیریت عرصه‌های قرآنی فعالیت کردم.

این پیشکسوت قرآنی در پایان مباحث خود با اشاره به اهمیت توجه به قرآن در زندگی، در مقام یک پیشکسوت قرآنی به مردم توصیه هایی کرد و از جمله گفت: شاید این مساله مقداری بین مردم جا افتاده باشد که وقتی عید فطر شد گویا دیگر کار ما قرآن تمام شده است، اما یادمان باشد که قرآن برای هرروز و هر لحظه زندگی ماست، لذا امیدوارم که ارتباط مان روز به روز با قرآ« تقویت شود و هم قرآن بخوانیم، هم قرآن را خوب بفهمیم و هم تلاش کنیم که در زندگی مان به قرآن عمل کنیم.

گفتنی است: بخش پایانی از آخرین قسمت برنامه اذان‌گاهی شبستان به دعا و طلب خیر برای مردم و گره خوردن زندگی‌ها با قرآن اختصاص یافت.

اثر انس والدین با قرآن و مسجد در تربیت فرزند صالح

کد خبر 1758475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha