وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

کانون فرهنگی هنری «شهدای اندبیل» از مجریان موفق طرح «مسجد پایگاه قرآن» توانسته به فعالیت‌های قرآنی در روستا رونق ببخشد؛ رونق جلسات خانگی قرآن، افتتاح خانه قرآن و برگزاری اردوهای جهادی و قرآنی از اقدامات این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، روستای کوهستانی و زیبای اندبیل از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال، در یک کیلومتری شمال شرقی شهر خلخال و ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان اردبیل قرار دارد. درآمد اکثر مردم روستا از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود و تعدادی نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. مردم روستای اندبیل، به ویژه بانوان، در کنار فعالیت‌های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی اعم از گلیم، جاجیم و قالی و قالیچه نیز می‌پردازند.

از بیش از ۴۰۰ سال پیش در این روستا مکتبخانه سنتی قرآن تا به امروز وجود داشته است و این روستا به جهت اینکه دارای ۵۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم است، در پایش نهایی صورت گرفته مشخص شد که نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت روستا آموزش قرآن را به پایان رسانده یا در حال آموزش هستند.

وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

«سیداسماعیل هاشمی‌اندبیلی»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای کانون فرهنگی هنری روستای قرآنی اندبیل شهرستان خلخال اردبیل، اظهار کرد: طرح قرآن و آینده ‌پژوهی با محوریت خانواده و چالش‌های آن از سال ۱۳۹۸ به همت این کانون فرهنگی هنری آغاز شده است و در قالب این طرح نشست های تخصصی جوانان، ازدواج و توانمندسازی مهارت‌های زندگی، با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای اندبیل بیان کرد:  تبیین ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و علمی قرآن کریم، تبدیل منویّات قرآن کریم به کردار اجتماعی در جامعه، تشریح و تبیین عملکرد اجتماعی قرآن کریم، تبیین مؤلّفه دموکراسی قرآن کریم و تأکید علما بر آن، توجیه و تبیین علمی زبانشناسی قرآن کریم از محورهای این طرح است.

وی استعدادهای قرآنی و مذهبی اندبیل را نشان دهنده ظرفیت بالای مذهبی در این روستا دانست و گفت: به خاطر وجود مکتب‌خانه سنتی از سالیان بسیار دور در این روستا، فضای قرآنی همیشه برقرار بوده و ترویج مفاهیم ارزشمند قرآنی در بین بانوان نیز رشد و گسترش داشته است، در حال حاضر نیز به همت کانون شهدای اندبیل برنامه های قرآنی رو به رشد است.

وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

وی یکی دیگر از رویکردهای این کانون فرهنگی هنری را اهتمام به رونق جلسات خانگی قرآن کریم دانست و بیان کرد: افتتاح خانه قرآن، برگزاری اردوهای جهادی و قرآنی، افتتاح مدرسه فوتبال قرآنیان، تهیه پایان نامه های قرآنی از برنامه های مورد توجه در این کانون مسجدی است. ضمن اینکه برگزاری کلاس‌های قرآنی، رشد و پرورش نخبه‌های قرآنی، تشکیل گروه تواشیح «نور ولایت» در سطوح مختلف، پرورش قاریان و حافظان قرآن این روستا را تبدیل به یکی از روستاهای موفق کشور کرده است.

وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای اندبیل شهرستان خلخال استان اردبیل ابراز کرد: این روستا در کنار فعالیت های قرآنی که زبانزد عام و خاص است، در بعد اقتصادی نیز از توانمندی های بالا و قوی برخوردار است، به طوری که اهالی این روستا در بخش خدمات و صنایع دستی نیز اشتغال دارند و همین موجب شده این منطقه از لحاظ امرار معاش مستقل باشد و به عنوان قطب تولید کننده در بحث زراعت و کشاورزی شناخته شود.

وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

هاشمی با بیان اینکه این روستا در دوران دفاع مقدس جزو روستاهای پیشتاز کشور محسوب می شد، گفت: ۸۵۰ آزاده، جانباز و ایثارگر این روستا تربیت یافته مسجد بودند، همچنین این روستا در دوران دفاع مقدس خدمات گسترده ای در بحث کمک رسانی به رزمندگان و تامین ملزومات  آنها انجام داده است و ۲۵ شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، به همین جهت در دوران دفاع مقدس جزو نادرترین روستاهای کشور از لحاظ خدمت به مردم محسوب می شد.

وقتی یک روستا به همت بچه‌های مسجد قطب قرآنی می‌شود

وی با اشاره به فعالیت های هنری و ورزشی این کانون مسجدی، گفت: فعالان این کانون مسجدی در حوزه هنرهای تجسمی، کاریکاتور و ورزش نیز موفقیت های بسیاری کسب کرده اند، به گونه ای که ورزشکاران بزرگی در این کانون مسجدی تربیت شده اند، اما لازم است زیرساخت های لازم برای انجام فعالیت های ورزشی در این کانون بیش از پیش فراهم شود.

کد خبر 1758607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha