هیچ پایگاهی به اندازه مسجد ظرفیت حل آسیب‌های اجتماعی را ندارد

رئیس قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهید مدنی تأکید کرد: اگر بخواهیم کار عمیقی انجام دهیم و در محلات کمتربرخوردار به صورت ریشه‌ای مسائل را حل کنیم، هیچ پایگاهی به اندازه مساجد نمی‌توانند وارد عمل شوند، به ویژه آنکه مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات همواره ذیل فعالیت‌های مسجد تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست تبیین و تشریح برنامه‌های قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهید مدنی (۲۰۲۰ محله کمتربرخودار کشور) با سخنرانی صبح امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ماه) در محل باغ زیبای تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: در سطح کشور با برخی محلات مواجه بودیم که در اصطلاح به محلات کم برخوردار شناخته می‌شدند و نسبت به دیگر نقاط جغرافیایی شهر برخوردار نبودند و یا در حاشیه شهر قرار داشتند و لذا مردمی که در آنجا زندگی می‌کردند از نظر ضریب نفوذ فرهنگی و مسائل اقتصادی با مشکلاتی مواجه بودند؛ تلاش ما این بود که مهارت و کارآفرینی آنها را ارتقا دهیم و در حوزه مسائل فرهنگی با این افراد در تعامل باشیم لذا قرارگاه شهید مدنی با این هدف و با همکاری جناب آقای آقامحمدی، مشاور مقام معظم رهبری، جانشین وزیر کشور و رئیس ستاد توانمندسازی محلات محروم شکل گرفت.

رئیس قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهید مدنی ادامه داد: ما برای انجام فعالیت و تحقق برنامه های قرارگاه شهید مدنی با دستگاه های مختلف وارد تعامل شدیم تا بتوانیم به مردمی که در آن محلات زندگی می‌کنند کمک کنیم، هرکدام از پروژه ها که شهرداری‌ها، وزارت کشور و... انجام می‌دهند به این دو هزار و بیست محله کمک می‌کند. البته باید دو هزار و بیست نقشه راه داشته باشیم تا بتوانیم این محلات را توانمند کنیم.

وی در ادامه گفت: گاهی آسیب اجتماعی یک محله اعتیاد است، گاهی طلاق، گاهی مشاجرات و...  مساله این است که اگر بخواهیم کار عمیقی انجام دهیم و در این محلات به صورت ریشه ای مسائل را حل کنیم هیچ پایگاهی به اندازه مساجد نمی‌تواند وارد عمل شود، از سوی دیگر مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات همواره ذیل فعالیت‌های مسجد بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده خاطرنشان کرد: ستادهای استانی کانون‌های مساجد باید این مساله را جدی بگیرند تا رصد خود را در سطح این محلات از حیث کانونی بیشتر مورد توجه قرار دهند و نقش آفرین باشند.

در ادامه «میلاد اقدمی»، دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور نیز در این نشست بیان کرد: ما به دنبال ایجاد ساختار عریض و طویل برای خدمت رسانی به مردم نبودیم بلکه هدفمان این بود که دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگ در این عرصه وارد میدان شوند، در این راستا کانون‌های مساجد کشور جامع ترین شبکه فرهنگی کشور را داشتند، لذا در دی ماه سال ۱۴۰۱ تفاهم نامه جامعی با جناب آقامحمدی و حجت‌الاسلام خداداده به امضا رسید و پس از آن کمیته اجرایی تفاهم نامه با مدیریت معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تشکیل و حدود ۱۸ جلسه برنامه ریزی و در ۹ استان به شکل آزمایشی جلسه اول کمیته فرهنگی اجتماعی ذیل یک آیین نامه برگزار شد.

اقدمی افزود: در پایان سال ۱۴۰۲ جلسات تخصصی برگزار شد و به ۹ استان همدان، مرکزی، خراسان شمالی و... که کمیته ها در آن برگزار شده بود، پیشنهاد شد که شکل کار از کمیته اجرایی، به قرارگاه فرهنگی ارتقا یابد در نتیجه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ قرارگاه فرهنگی اجتماعی «شهید مدنی» در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور راه اندازی شد که به نظر می رسد با توجه به حوزه کاری کانون‌ها، تقریبا نخستین عملیاتی است که ستاد مستقیما به شکل یک دستگاه حاکمیتی می‌خواهد وارد میدان شود.

هیچ پایگاهی به اندازه مسجد ظرفیت حل آسیب‌های اجتماعی را ندارد

وی در ادامه گفت: ابلاغ مقام معظم رهبری به سه قوه نسبت به ۲۰۲۰ محله ناظر بر این بود که تعداد این محلات باید کاهش یابد نه افزایش؛ لذا موفقیت ما این است که در حوزه توانمندی به گونه ای عمل کنیم که تعداد این محلات کمتر شود و از آنجایی که  معتقدیم مشکلات اقتصادی مردم نیز ریشه در فرهنگ دارد، لذا نیازمند هماهنگی بیشتر در سطح کانون‌ها هستیم.

اقدمی افزود: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد به عنوان دبیر قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهید مدنی برای راه اندازی کمیته این قرارگاه در استان‌ها باید اهتمام داشته باشد تا با دستگاه‌ هایی که در ستاد توانمندسازی فعالیت دارند وارد تعامل بیشتر شده و تفاهمنامه ای را با آنها منعقد کنند چراکه تنوع جمعیتی در محلات کم برخوردار فراوان است، محلاتی که با مشکلات متعددی مواجه اند و طبیعتاً کار فرهنگی در این سطح سخت تر خواهد شد و نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است.

وی تصریح کرد: ریاست قرارگاه ملی فرهنگی اجتماعی شهید مدنی بر عهده حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده است، این قرارگاه در ستاد در سطح عالی تشکیل شده و نتایج و مصوبات آن اعلام می‌شود، ضمن اینکه حوزه فعالیت این قرارگاه در عرصه‌های مسکن، بهداشت و درمان، سلامت و تغذیه، فرهنگ و مذهب، اوقات فراغت و ورزش، کارآفرینی، سامانه‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی خواهد بود.

کد خبر 1760401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha