برگزیدگان جایزه ملی جمعیت در کانون‌های مساجد معرفی می‌شوند

موسوی‌پناه در جریان برگزاری نشست رویداد ملی «ایران جوان» ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، از معرفی برگزیدگان جایزه ملی جمعیت در روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: نشست رویداد ملی «ایران جوان» ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عصر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در محل ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد.  

در این نشست «حسین مروتی» دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت؛ «مهدی مقدم» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور؛ «زهرا سادات موسوی پناه» مدیر کل آموزش پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور سخنرانی کردند.  

در ابتدای این نشست مهدی مقدم با بیان اینکه چند صباحی است که جایزه ملی جمعیت در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور دنبال می‌شود و روز پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد، اظهار کرد: موضوع اصلی از این قرار است که ما برای مساله جمعیت، جوانی جمعیت و عبور از این مرحله و از سوی دیگر عدم دچار شدن به پیری جمعیت، لازم است به سه لایه توجه داشته باشیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: لایه اول حکمرانی است که شامل ورود دستگاه‌های مختلف در موضوعات متنوع و متکثر این عرصه می‌شود، بخشی از جامعه موضوع و دغدغه اصلی خود را مسائل معیشتی و مسکن می‌دانند، برخی دیگر مساله بهداشت و سلامت را از پایه های اصلی تلقی می‌کنند، لذا لایه ای تحت عنوان لایه حکمرانی در عرصه جمعیت مطرح می شود.

مقدم افزود: لایه دوم موضوع حلقه‌های میانی است که شامل فعالان و کنشگران است، باید به نقش حلقه های میانی در حل معضل پیری جمعیت توجه ویژه شود، البته در این لایه، بستری که حلقه های میانی در آن کنش دارند مورد توجه بوده و هست.  

وی گفت: لایه سوم این بحث اختصاص به آحاد امت و همه مردم دارد، ما درقبال اینکه بتوانیم تک به تک افراد را به این قناعت وجدان برسانیم که نسبت به جمعیت چه تکلیفی بر عهده دارند و این تکلیف را چگونه باید انجام دهند مساله داریم.  

مقدم ادامه داد: ما در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با رفت و برگشت هایی که با ستاد ملی جمعیت داشته ایم و همچنین دغدغه هایی که در این زمینه با توجه به منویات مقام معظم رهبری وجود دارد، تلاش کرده ایم که نسبت به این مهم بی تفاوت نباشیم و فعالیت موثری در این زمینه انجام دهیم که امیدوارم این رویداد و رویکردهای ما در این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.  

در ادامه این نشست «زهرا سادات موسوی پناه» ، با بیان اینکه امسال دومین سال برگزاری جایزه ملی جمعیت است، اظهار کرد: با نگاه مثبتی که ستاد ملی جمعیت به این مساله داشت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور به عنوان مجموعه ای مردم نهاد، در این رویداد شرکت نمود و در پاسخ به اولین فراخوان عمومی ۲۵۰۰ کانون اعلام علاقه مندی کردند که از میان آنها ۲۵۷ کانون در موضوعات اعلام شده، ایده، گزارش فعالیت  یا تجربه خود را ارسال و از بین آنها ۴۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت.  
 

مدیر کل آموزش پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: در نهایت از بین ۴۰ طرح انتخابی، سه جایزه ربع سکه بهار آزادی، سه جایزه ۱۰ میلیون تومانی و پنج جایزه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس  در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در مراسم اختتامیه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.  

موسوی پناه با اشاره به کانون‌های مساجدی که در حوزه جمعیت فعالیت دارند گفت: امسال بنا داریم به تدریج  هزار کانون تخصصی در حوزه جمعیت را راهبری کنیم و ستاد ملی جمعیت هم در کنار ما خواهد بود و امیدواریم بتوانیم در این مسیر قدمهای خوبی برداریم.  


وی ادامه داد: بعضی موضوعاتی که طرح های ارسالی ذیل آنها فرستاده شد شامل تامین هزینه های ناباروری برای زوج‌های نابارور بوده است، برخی کانون‌ها با اهدای زمین به خانواده های پرجمعیت در این مسیر گام برداشتند، برخی کانون ها وام ۱۵ میلیون تومانی و بیشتر برای حل مشکلات خانواده ها اختصاص دادند، پویش کتابخوانی با موضوع جمعیت داشتیم و بسیاری از فعالیت‌ها که حکایت از دغدغه اعضای کانون‌های مساجد کشور در عرصه جمعیت دارد.
 

کد خبر 1762033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha