«مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان» منتشر شد

کتاب «مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان» نوشته «محمدحسین لطفعلی‌زاده» با هدف بررسی تعامل میان نوجوانان و مسجد روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: کتاب «مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان» به قلم «محمدحسین لطفعلی‌زاده» اثر تازه‌ای محسوب می‌شود که با محوریت مسجد و فعالیت‌های مسجدی منتشر شده است.

این اثر در قالب یک پژوهش با هدف استخراج مؤلفه‌های اثرگذار بر ارتباطات گروهی نوجوانان با مسجد و با مطالعۀ موردی چهار مسجد موفق در شهر تهران، به‌دنبال آن است تا بداند نسل جدید چگونه می‌توانند ارتباط بهتر و انس بیشتری با مسجد داشته باشند تا این ارتباط و تعامل از مشکلات و آسیب‌های محتمل در دورۀ نوجوانی و جوانی جلوگیری کند. همچنین می‌خواهد چگونگی فراهم‌کردن بستر آموزش عقاید دینی و مهارت‌های زندگی موردنیاز دورۀ نوجوانی ازطریق مسجد را بررسی کند.

به همین منظور، ابتدا مفاهیم و نظریات پویایی گروه و ارتباطات گروهی را بررسی و سپس با استفاده از منابع اسلامی، دیدگاه‌های اسلام دربارۀ نوجوان، ارتباط او با مسجد، گروه و پویایی گروه را بررسی می‌کند. در ادامه پژوهشگر، چهار مورد از مساجد شهر تهران را که توانسته‌اند در ارتباطات گروهی با نوجوانان موفق باشند، به‌عنوان نمونه شناسایی می‌کند و از طریق مصاحبه با ائمه جماعت، هیئت‌امنا و متولیان تشکل‌های موجود در مساجد، چگونگی جذب نوجوانان به مسجد و شیوه تشکیل گروه و برقراری ارتباط گروهی را استخراج می‌کند تا در نهایت بتواند در زمینۀ ارتباط گروهی با نوجوانان در مسجد به ارائه توصیه‌های سیاستی بپردازد.

«مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان» منتشر شد

به استناد این پژوهش یکی از عواملی که می‌تواند ارتباط نوجوانان را با مساجد تقویت و تحکیم کند و عرصه را برای تربیت صحیح آن‌ها هموار کند، ارتباطات گروهی نوجوانان در مسجد است که گاهی در قالب ارتباط چند نوجوان باهم و گاهی هم در قالب ارتباط چند نوجوان با یک یا چند مربی و کمک‌مربی پدید می‌آید. 

این کتاب مجموعاً در پنج فصل تدوین شده است که در فصل اول با بیان مسئله، هدف و ضرورت تحقیق، بیان سؤالات اصلی، پیشینۀ تحقیق و روش و قلمرو تحقیق، در فصل دوم ادبیات پژوهش و چارچوب نظری در دو بخش پویایی گروه و ویژگی‌های آن و نوجوان و ویژگی‌های آن از دیدگاه روان‌شناسی، تشریح شده است.

در فصل سوم دیدگاه اسلام به مسجد، نوجوانان و ارتباطات گروهی بررسی شده است که در آن به بیان دیدگاه اسلام دربارۀ مسجد و کارکردهای آن، ویژگی‌های نوجوان از دیدگاه آیات و روایات و اندیشمندان مسلمان و نیز مؤلفه‌های ارتباط و پویایی گروهی از دیدگاه اسلام آورده شده است. 

پژوهشگر در فصل چهارم دیدگاه‌های متولیان چهار مسجد موفق شهر تهران نسبت به ارتباطات گروهی با نوجوانان در مساجد را بررسی می‌کند و در فصل پنجم به نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادهای خود می‌پردازد. 
نویسنده در پایان این اثر به ارائه برخی توصیه‌های سیاستی می‌پردازد که توجه توأمان به جذب حداکثری و سالم‌سازی و معنویت محیط تشکیلات برای وفق دادن افراد با محیط نه محیط با افراد، لزوم تلاش مسجد جهت مشکلات خانواده و تکمیل نیازمندی‌های فرد در خانواده، ایجاد شورای فرهنگی در مساجد برای قوت‌بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی میان ارکان و متولیان مساجد، ایجاد نیازسنجی و استعدادسنجی در مساجد برای کشف نیازهای نوجوانان و استعدادهای آنان و بهره‌گیری و تربیت این استعدادها، ایجاد جذب و تثبیت با به وجودآمدن محبت مربی و الگوگرفتن از او توسط نوجوان به شرطی که محبت در راه خدا باشد و جذب به خود نباشد، لزوم توجه ویژه به تربیت مربی به‌دلیل اهمیت بالا و تأثیرگذاری بسیار زیاد آن و به‌عنوان اساس فعالیت تربیتی، جذب نوجوانان به گروه‌های مسجد با همراهی اولیه با آن‌ها ازطریق امور مورد پسند آن‌ها، لزوم توجه و درک اهمیت فعالیت تربیتی توسط مسئولان مسجد و قرار دادن رویکرد تربیتی در همه فعالیت‌ها، از آن جمله هستند.

گفتنی است: کتاب «مسجد و ارتباطات گروهی با نوجوانان» نوشته «محمدحسین لطفعلی‌زاده» یکی از آثار منتشرشده در اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» در سال 1403 است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.

کد خبر 1762182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha