آیت الله جاودان گفت: هیچ کار خیر را کوچک حساب نکنید شاید که رضای خداوند در همان باشد و هیچ  گناهی را کوچک نشمارید شاید که غضب الهی در همان گناه کوچک باشد. 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ آیت الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق شامگاه یکشنبه پس از نماز مغرب و عشاء در توصیه های اخلاقی به جمعی از جوانان که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، طی سخنانی گفت: نماز شما میزان سایر اعمال شما است.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق فردی و اجتماعی عنوان کرد: در کنار نماز اخلاق در شخصیت فردی و اجتماعی شما وزن و ارزش بسیار فراوانی دارد.  

این استاد اخلاق در ادامه بحث نماز با اشاره به اهمیت حضور قلب در نماز بیان کرد: به میزانی که در نماز حضور قلب دارید نماز شما نزد خداوند ارزش و اهمیت پیدا می کند. هر چه برای نماز خوب خواندن تلاش کنید به همان مقدار نماز شما نورانی و باارزش می شود. به همین جهت ابتدا احکام نماز را به خوبی فرابگیرید و سپس در جهت حضور قلب در نماز تلاش کنید.

آیت الله جاودان در ادامه به اهمیت مبارزه با نفس پرداخت و اظهار کرد: اگر در خلوت و جلوت همه جا و هر زمان بر اعضای وجودی خود اعم از چشم، گوش، زبان، نفس تسلط یافتید و این تسلط قوت پیدا کرد، نماز شما با حضور قلب بهتری برگزار می شود.

وی افزود: وقتی شما به عنوان یک فرد مومن در دنیا بر بروجود خود تسلط یافتید و اجازه ندادید به حرام آلوده شود، در آخرت سلطنت خواهید کرد. مومن می تواند تا جایی بر خود تسلط یافته و رشد معنوی کند که حتی مرگ اختیاری داشته باشد.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه انسان توان این را دارد که صاحب اختیار امیال نفسانی خود شود و آنها را تحت کنترل خود درآورد، گفت: به میزانی که در دنیا صاحب اختیار امیال نفسانی خود باشید در آخرت هم صاحب اختیار دوست داشتنی ها خواهید بود.

آیت الله جاودان با بیان اینکه مراقب زبان خود باشید که چه می گوید، ابراز کرد: گاهی یک کلمه یا یک جلمه همچون بمب اتم عمل کرده و گروه کثیری را به نابودی می کشاند، پس اگر دلیل دینداری خانواده و دوستان خود هستید بسیار مراقب زبان و گفتار خود باشید.

وی با بیان اینکه گاهی خداوند رضای خود را در کارهای خوب کوچک قرار داده است، گفت: هیچ کار خیر را کوچک حساب نکنید شاید که رضای خداوند در همان باشد و هیچ  گناهی را کوچک نشمارید شاید که غضب الهی در همان گناه کوچک باشد. 

این استاد اخلاق در توصیه دیگری به جوانان اظهار کرد: شب جمعه ها بر زیارت عاشورای امام حسین (ع) مراقبت کنید. در عین حال حلال و حرام بودن خوراک خود توجه داشته باشید و هر چیزی در هر جایی نخورید.

آیت الله جاودان درباره اهمیت نگاه، عنوان کرد: نگاه به نامحرم یک تیر مسموم است که امام حسین قلب شما را می کشد، بنابراین بسیار بر نگاه حلال توجه کنید.

وی بیان کرد: وقتی خود کنترلی داشته باشید منبع خیر و برکت می شوید خضر منبع برکت بود که هرجا می رفت آن مکان سبز می شد.
این استاد اخلاق خطاب به جوانان و اهمیت سربازی برای امام زمان(عج) گفت: سربازی برای امام زمان(عج) ارزش و قیمت فراوانی دارد که برای آن باید جانفشانی کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha