حذف مالیات از کانون های فرهنگی هنری مساجد و تخصیص اردوگاه متمرکز استانی

یکی از مهمترین سرفصل هایی که در نخستین دیدار مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با استاندار البرز مطرح شد، بحث حذف مالیات از کانون های فرهنگی هنری مساجد و تخصیص اردوگاه متمرکز استانی بود.

خبرگزاری شبستان البرز - فاطمه دانایی: گذشت یک دهه تلاش برای دیدار مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد با استاندار در ایام اوقات فراغت سال 1402 رقم خورد. اتفاق خوشایندی که برای مدیران پرتلاش و با انگیزه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز امیدبخش و امیدآفرین تلقی می شود.

نخستین صحبت ها را مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی(ع) مطرح کرد. دکتر مجتبی حسین زاده که او را به عنوان یکی از پزشکان پرتلاش و با اخلاص در منطقه دهقان ویلا می شناسند. او در این نشست این گونه رشته کلام را به دست گرفت و گفت: با تشکر از وقتی که قرار داده اید. البته این نشست اولین نشست مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد با استاندار است. انتظار می رود بار دیگر نیز شاهد برپایی اینگونه نشست ها باشیم. تشکر از این فرصتی که در اختیار ما قرار داده اید.

مدیر کانون مسجد امام حسن مجتبی(ع) ادامه داد: برای اینکه وقت جلسه گرفته نشود از بسیاری از نکات می گذرم و تنها به چند نکته می پردازم. اول اینکه اصلی ترین مسئله در کانون های فرهنگی هنری مساجد، دیدگاهی است که نسبت به کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد. این دیدگاه اگر تغییر کند شاهد تحولات اساسی هستیم. به زعم برخی از عزیزان علت شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد این بوده است که آن نقیصه موجود در مساجد به واسطه کانون ها، پوشش داده شود. به هرحال اگر بوده یا نه، امروز کانون های مساجد در کنار بسیج 2 جبهه همراه در مساجد هستند. در اغلب مساجد شاید استثناء هم داشته باشیم، آن 2 ارگانی که در خط مقدم در عرصه مساجد فعالیت می کنند، همین کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه های بسیج هستند.

دغدغه نخست این مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد بحث هویت کانون های مساجد بود که در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تمایل داریم این نگاه برای مسئولان نسبت به مساجد وجود داشته باشد و با این دید به کانون های مساجد نگاه شود. گاهی می شمارند که 35 ارگان در سطح کشور کار فرهنگی انجام می دهند ولی آن ارگانی که به صورت خالص بخواهند کار فرهنگی انجام دهند به فرمایش رهبرمعظم انقلاب، مساجد هستند که سنگر اصلی هستند.

وی تصریح می کند: بنابراین هر چه کانون های فرهنگی هنری مساجد تقویت شوند، مساجد نیز تقویت می شوند. نکته بعد این است که ما نقیصه ای در جریان فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد داریم که آن نداشتن اردوگاه است. به حول قوه الهی تمامی نهادهای کشور در کرج اردوگاه دارند ولی کانون های مساجد با این ظرفیت یک اردوگاه ندارد. حتی در سفرهای استانی گذشته بارها به متولیان امر گفته ایم که اگر همین یک مورد خواسته و مطالبه محقق شود قابل تأمل است. با این گرانی اردوگاه ها که اغلب آن برون سپاری شده است رقم های بالایی طلب می کنند.

مسئله اردگاه اختصاصی برای کانون های مساجد از جمله درخواست بسیاری از مدیران بود که حسین زاده در ادامه توضیح داد: همین طور راجع به سالن های ورزشی نیز همین مشکلات را داریم. کار فرهنگی بدون اردو و تفریح های سالم محقق نمی شود. ایده آل ما این است که یک اردوگاه مشخص شود. همچنین می شود که یک زمین داخل شهری برای اردوگاه فراهم شود. اردوگاه هایی که خیلی فعال نیستند در قالب 10 سال می توان در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد و یا مدارسی که در روستاها بدون استفاده است و تجهیز این مراکز با خود کانون های مساجد چرا که با این امکان در مسائل تربیتی می توانیم شاهد تحول موثری باشیم.

و اما؛ نکته پایانی و مهم سخنان حسین زاده مطالبه ای بود که با وعده خوش استاندار همراه شد، او مطرح کرد: درخواستی داشتیم در خصوص معافیت مالیاتی کانون های مساجد که ظاهرا در اداره دارایی ، عنوانی برای کانون های مساجد برای ممانعت مالیات نداریم. چنانچه با اداره مالیات و دارایی انجام شود و فکری در این رابطه شود به نفع مساجد می شود.

گفتنی است، خبرگزاری شبستان استان البرز ضمن درخواست پیگیری این مطالبات از استاندار محترم، در نظر دارد تا روند تحقق آن را با بهره مندی از ظرفیت خبرگزاری انعکاس دهد. 

کد خبر 1621744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha