خطر «سکولاریسم» و «تحجر» مساجد را تهدید می‌کند

حجت الاسلام مطیعی نقش مسجد را  در سالم‌سازی روابط اجتماعی بی‌بدیل دانست وگفت: خطر «سکولاریسم» و «تحجر» مساجد را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان؛ حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی-  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در مراسم تقدیر از فعالان مساجد استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی گفت: ارکان مسجد نظیر امام جماعت، هیات امنا، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی، هیات و مرکز نیکوکاری نقش مهمی در موفقیت‌های مساجد دارند.

وی با بیان اینکه اهالی مسجد به لحاظ فرهنگی در جامعه پیشتاز هستند گفت: یکی دیگر از ثمرات حضور در مسجد ایجاد دوستی‌های عمیق، پایدار و مفید است.

امام جمعه سمنان با تقدیر از ارائه تفسیر قرآن در برخی مساجد استان به نقش مسجد در سالم سازی روابط اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود، میزان تشکیل پرونده های قضایی برای اهالی مسجد از عموم جامعه بسیار کمتر است و حتی می‌توان گفت در اکثر موضوعات قضایی، مسجدی ها دیده نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام مطیعی، ترک گناه را یکی از ثمرات حضور در مسجد دانست و افزود: اهالی مسجد به دلیل حرمت مسجد از بسیاری از گناهان و آلودگی‌ها دوری می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، میزان اثرگذاری مساجد را متناسب با کارکرد آنها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دو خطر مهم مساجد را تهدید می‌کند که یکی از آنها «سکولار شدن مساجد» و دیگری «تحجّر» است.  

وی با بیان اینکه امام عصر (عج) پس از ظهور، برخی مساجد را مانند مسجد ضرار در صدر اسلام تخریب خواهد کرد، تصریح کرد: در برخی کلانشهرها و البته به ندرت در استان سمنان مساجدی وجود دارند که درب آنها فقط هنگام نماز باز می‌شود و پس از آنکه امام جماعت در محراب نمازش را خواند، افراد را بیرون می‌کنند و درب مسجد را می‌بندند!

حجت‌الاسلام مطیعی ادامه داد: برخی مساجد هم فقط به برگزاری مجالس ختم، آن هم به شکل‌های خاص اختصاص دارند و هیچ کار موثر و فرهنگی دیگری در آنها انجام نمی‌شود!

نماینده ولی فقیه در استان سمنان افزود: برخی متولیان مساجد می‌گویند جای پایگاه بسیج در مسجد نیست! البته علت این حرف مشخص است چون اگر پایگاه بسیج در یک مسجد وجود داشته باشد اجازه نمی‌دهد مسجد بیکار بماند و برای آن کار فرهنگی پیش‌بینی می‌کند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه حتی برای برگزاری مجالس ختم در مساجد، سامانه نوبت دهی فراهم شده است، گفت: مساجدی که برای محیط پیرامونی خود برنامه ندارند، نمی‌توانند در ارتقای دینی و فرهنگی جامعه موثر باشند.

وی «تحجر» را تهدید دیگری برای مساجد دانست و گفت: برخی می‌گویند مسجد فقط برای نماز است و نباید از سیاست صحبت کرد یا حتی عده‌ای از دویدن بچه‌ها در مسجد هم ناراحت می‌شوند!

حجت‌الاسلام مطیعی با هشدار نسبت به وقوع تحجّر در مساجد اظهار کرد: اگر هیات امنای یک مسجد تمایلی به ایجاد تغییر و تحول نداشته باشد و بر تکرار رفتارهای گذشته خود اصرار کند، شاهد اثرگذاری اجتماعی مساجد نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با یادآوری ساخت مسجد ضرار در صدر اسلام گفت: سازندگان مسجدِ ضرار حتی از پیامبر (ص) برای افتتاح آن دعوت کرده بودند اما رسول اکرم (ص) بوسیله وحی از اهداف سازندگان آن که ترویج کفر و نفاق بود، مطلع شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، چشم و هم‌چشمی را یکی دیگر از آفت‌های برخی مساجد عنوان کرد و افزود: گاهی در یک محله به جای یک مسجد، چندین مسجد می‌سازند در حالیکه آن منطقه از پل، درمانگاه یا زیرساخت‌های دیگر محروم مانده است.

حجت‌الاسلام مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه مسجد «قبا» در صدر اسلام گفت: مساجد کشور ما نیز در مقاطع حساس نظیر سال‌های دفاع مقدس و شیوع بیماری کرونا درخشیدند که این دستاوردها، نتیجه هماهنگی ارکان مساجد است.

وی توجه مساجد به قرآن کریم را قابل تقدیر دانست و گفت: در ارزیابی و سنجش مساجد، باید امکانات و تجهیزات مساجد را نیز مدنظر قرار داد.

امام جمعه سمنان با تاکید بر ضرورت کادرسازی مساجد برای نظام و انقلاب ادامه داد: معنای کادرسازی و تربیت در مسجد آن نیست که مسجد را دچار التهابات سیاسی و جناحی کنیم چراکه این موضوع مخلّ معنویت و تربیت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با هشدار به متولیان مساجد برای توجه به جذب حداکثری تصریح کرد: نکند به روزی برسیم که با پایان نسل فعلی، نسل اهالی مسجد هم به پایان برسد چراکه جذب جوانان به مساجد یکی از اهداف اصلی نظام و انقلاب است.

حجت‌الاسلام مطیعی با بیان اینکه کار مساجد نباید به یک یا چند نفر گره بخورد خاطرنشان کرد: اگر کارهای مساجد در برنامه‌ای میان مدت و بلندمدت تدوین شوند، تغییر یا جابجایی افراد نمی‌تواند امورات مساجد و محلات را دچار مشکل کند.

کد خبر 1621845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha