دست کم گرفتن نوحه در مکتب و آیین حسینی خطاست

مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری شبستان مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در برج میلاد برگزار شد.

قرن شگفت‍‌آور از حیث نوحه

مهدی زنگنه دبیر نخستین کنگره ملی نوحه در ابتدای این نشست اظهارداشت: کنگره ملی نوحه برگزار شد تا بفهمیم این همه نوحه سرا وجود دارد که به فکر کودک و نوجوان هستند. دورهم جمع شدیم تا از ناگفته‌های بگوییم. چقدر کربلا حرف نگفته هنوز دارد.

وی با بیان اینکه ۱۹۷ نوحه سرا بیش از ۱۱۰۰ اثر برای ما ارسال کردند، گفت: ذاکر، شاعر، عالم و استاد دانشگاه با سلایق مختلف را در هیأت داوران جمع کردیم و برایمان فرق نداشت که نوحه را کدام مداح خوانده است.

زنگنه با اشاره به اینکه در قرن اخیر از حیث غنای نوحه و غنای ادبی شگفت‌آور بوده است گفت: رقابتی در این زمینه نبود بلکه در این پویش تلاش کردیم مروری کنیم بر نوحه‌های شنیده شده توسط مردم و براین باور هستیم که قطعاً کار ما خطا داشته است و از همین امروز پذیرای نظرات همه هستیم.

کار سازمان هیأت، فراتسهیل‌گری است

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در بخش دیگر این مراسم اظهارداشت: نوحه معنوی‌ترین و فراگیرترین بخش هیأت است. نوحه ماناترین بخش هیأت شده است زیرا رنگ و بقا یافته است و اگر همین نوحه وجه آسمانی نداشته باشد، ماندنی نمی‌شود.

وی ادامه داد: نوحه‌های «مکن ای صبح طلوع» و «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است» ماندگار شده است زیرا آسمانی بودند.

باباخانی گفت: سازمان هیأت ایجاد شده است تا فعالان عرصه هیأت با فراغ بیشتری خدمات خود را ارائه کنند. کار ما فراتسهیل‌گری است. به تمام کنشگران این عرصه می‌گوییم با این بضاعت کمی که داریم اما تلاش می‌کنیم تا کارهای آنان مثل گذشته اثرگذار باشد.

ما ار سازمان صداوسیما، شهرداری تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم تا هرچه بیشتر کنار اهل هیئت بایستند و کمک کار آنها باشند.

تجلیل از حاج محمد طاهری در این مراسم به حق است

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه برنامه به سخنرانی پرداخته و اظهارداشت: حکایت فقط واگویه هنری و حماسی دلدادگی و دلبستگی ما نیست، فقط آیین و مناسک و رسومی که ارزنده و زی قیمت نیست بلکه ماجرا از حقیقت عالم نشأت می‌گیرد.

وی افزود: ترسم و تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند. دست کم گرفتن نوحه در این مکتب و آیین خطاست.

قمی با بیان اینکه نیاز است ابعاد علمی این کنگره‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود، تصریح کرد: بابت کوتاهی‌های تا بحال عذرخواهی می‌کنم و دست کسانی را که در این قالب ماندگار تلاش می‌کنند، می‌بوسم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: خاطرم هست که کم سن و سال بودیم و از قم خود را به حسینیه پنبه‌چی و بیت الزهرا می‌رساندیم که نوحه و مناجات این حسینیه با صدای دل نشین مداح این حسینیه نظیر نداشت و به حق امروز مجالی شده است که از حاج محمدرضا طاهری تجلیل کنیم. عنوان مهرواره را برای این رویداد می پسندم که باید بین‌المللی شود.

در پایان این برنامه ازبرگزیدگان در بقش های مختلف تقدیر به عمل آمد که اسامی نفرات برگزیده این کنگره به شرح زیر هستند: 

بخش نوحه سرایان برگزیده 
سعید پاشازاده از تهران 
جواد فلاح از تهران 
حمید رمی از دزفول 
مسعود الفیصلی از آبادان
 
برگزیدگان بخش کودک و نوجوان 
محسن رضوانی از تهران 
یوسف رحیمی از قم 
مصطفی مداح از شهریار

برگزیدگان بخش پایان نامه، پژوهش و مقالات 
بشری صاحبی از تهران 
رضا خورشیدی فر از قم 
سیده فرشته حسینی از تهران 

برگزیدگان بخش محورها 
امین سمیعی از تهران 
سید محمدرضا حسینی از تهران 
مجتبی تاجیک از ورامین 
میلاد حسنی از تهران 
سید محمد حسین آل مجتبی از قم 
عباس قانعی از تهران 
خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس 

بخش عربی و آذری 
عماد الکثیری از شوش دانیال 
نوری جابری زاده ازخرمشهر 
حسن فرحانی از خرمشهر 
قیس فرحانی از خرمشهر 
محمد نعمت دوست از مراغه 
فاطمه عبودی اصل از حمیدیه 

برگزیدگان دبیرخانه کنگره 
محمدمهدی سیار
جعفر رسول زاده متخلص به آشفته 

همچنین در این مراسم محمدرضا طاهری به عنوان پرچم‌دار نغمه‌پردازی نوین به جهت سه دهه نغمه‌پردازی و خلق نواهای نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات عزاداری و موالید اهل بیت(ع) تجلیل شد.

کد خبر 1725502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha