دیدگاه رهبری در مسئله وحدت

وحدت اسلامی یکی از مسائل مهم و حیاتی در جامعه اسلامی است که بر آن تأکیدات فراوانی در قرآن کریم، سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، وحدت اسلامی یکی از مسائل مهم و حیاتی در جامعه اسلامی است که بر آن تأکیدات فراوانی در قرآن کریم، سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) وجود دارد. وحدت به معنای هم‌افزایی، هم‌دلی، هم‌راهی و هم‌پوشانی مسلمانان در راستای حفظ دین خدا، نشر عدالت و مبارزه با ظلم و ستم است. وحدت یک نعمت بزرگ الهی است که باعث قوت، عزت، پیروزی و سعادت مسلمانان می‌شود. برعکس، تفرقه یک بلا و نقمت است که باعث ضعف، خواری، شکست و شقاوت مسلمانان می‌شود.


وحدت در کلام رهبری

حضرت آیت اللَّـــــــــــــــــــــہ العظمی سیِّد علی خامنے‏ی (مدّظلّه العالی) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران و پژواک صدای جامعه اسلامی، به موضوع وحدت اسلامی اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهند. ایشان با تکیّۀ بر قرآن کریم، سیرۀ پیامبر (ص) و ائمۀ هدی (ع)، علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی، آحاد امّت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات قرآن کریم و عشق و محبّت به پیامبر (ص) دعوت کرده‌اند.
از نظر رهبر انقلاب، وحدت یکی از شعارهای جدیّ جامعه اسلامی است و نه یکی از شعارهای معمول و عادی. ایشان وحدت را مسئله‌ای استراتژیک می‌دانند و به معنای انصراف مسلمین از عقائد خاصّ خود نمی‌بینند؛ بلکه به معنای تمسّک جمعی به حبل الله برای ایستادگی متّحدانه در برابر دشمن مشترک تعبیر می‌کنند.

مقام معظم رهبری باور دارند که وحدت اسلامی، سبب از بین رفتن اختلافات حاکمیت اسلامی، پیروزی در جبهه‌های مختلف، توسعه فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی، تقویت هوش محافظت از دین، شناسایی دشمنان واقعی، رفع فقر و بی‌عدالتی، حفظ کرامت و آزادگی مسلمانان و نشر صلح و عدالت در جهان خواهد شد.


راه‌کارهای رهبری برای ایجاد وحدت

ولی امر مسلمین جهان برای تحقق وحدت اسلامی، راه‌کارهای مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند که  به برخی از آن‌ها اشاره می شود:
پایبندی به قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت بشر و منبع اصلی هدایت و معصومین (ع) به عنوان راهبران حق.

رعایت ادب اختلاف در بین پیروان مذاهب مختلف و تجنب از تحقیر، توهین، تکفیر و خشونت علیه یکدیگر.

تقویت هوش محافظت از دین و شناسایی دشمنان واقعی اسلام و مسلمانان.

افشاگری اقدامات استکبار جهانی، صهیونیسم و آمریکا از سوی رسانه‌های انقلابی و نشر آگاهی در بین مسلمانان.

تعالّم علم و فرهنگ در بین مسلمانان و تعلّیم جهال به دست علمای صالح و پارسا.

دنبال کردن مطالبات به حق مسلمانان در برابر ظالمان و حمایت از گروه‌های مظلوم و مستضعف.

حذف قومی گرایی و ملی گرایی در بین مسلمانان و تأکید بر هویت اسلامی.

دنبال کردن روش‌های عقلایی برای حل اختلافات.

کد خبر 1725861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha