تحول دیجیتال در مساجد؛ به‌روزرسانی برنامه‌ها و ارتباط بهتر جامعه با مسجد

استفاده از فناوری‌های مدرن می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های مسجد را به‌روزرسانی کرده و ارتباط بهتری با اعضا برقرار کنید. فراگیر شدن ویروس کرونا در اواخر سال 1398 و تعطیل شدن مساجد و عبادتگاه‌ها ضرورت استفاده از فناوری برای توسعه فعالیت مساجد را نمایان‌تر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، فناوری‌های مدرن نقش مهمی در بهبود و به‌روزرسانی برنامه‌های مساجد و ارتباط بهتر با اعضا ایفا می‌کنند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ایجاد وبسایت مسجد، اپلیکیشن مسجد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تولید پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی و ایجاد سامانه ارتباطی، امکاناتی را برای بهبود برنامه‌های مسجد و ارتباط مؤثر با جامعه مسجد فراهم می‌کند.

استفاده از فناوری‌های مدرن می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های مسجد را به‌روزرسانی کرده و ارتباط بهتری با اعضا برقرار کنید. فراگیر شدن ویروس کرونا در اواخر سال 1398 و تعطیل شدن مساجد و عبادتگاه‌ها ضرورت استفاده از فناوری برای توسعه فعالیت مساجد را نمایان‌تر کرد.

یک کارشناس فناوری با بیان اینکه به نظر بنده 6 موضوع علم و فناوری باید در توسعه فعالیت‌های مسجد و استفاده از فناوری‌های نوین باید در دستور کار قرار گیرد، می‌گوید:  ایجاد یک وبسایت مسجد می‌تواند بسیار مفید باشد. از طریق وبسایت، می‌توانید اطلاعات مربوط به برنامه‌ها، سخنرانان، زمان‌بندی، تاریخ‌های مهم و اخبار مسجد را به‌روزرسانی کنید. همچنین، می‌توانید قسمتی را برای ثبت نام و ثبت نظرات و پیشنهادات اعضا اختصاص دهید.

تولید محتوای محلی برای جذب مردم محله به مسجد

سعید طهماسبی می‌افزاید: وبسایت مسجد علاوه بر کارآیی اطلاع رسانی، در زمینه پر کردن اوقات فراغت هم می‌تواند مثمر باشد و سهم به‌سزایی در وبگردی مخاطبان و به‌ویژه مخاطبان محلی داشته باشد؛ در واقع اگر در گذشته منبر رسانه محله و اجتماع بود امروزه وبسایت مسجد می‌تواند این نقش را ایفا کند و رسانه محله باشد.

وی با اشاره به اهمیت اپلیکیشن‌ها در دنیای ارتباطات بیان می‌کند: ایجاد یک اپلیکیشن برای مسجد می‌تواند تجربه کاربری بهتری را برای اعضا فراهم کند. از طریق اپلیکیشن، می‌توانید اطلاعات برنامه‌ها، اعلان‌ها، زمان‌بندی‌ها و اخبار را به‌روزرسانی کنید. همچنین، می‌توانید قابلیت‌هایی مانند ثبت نام آنلاین، ارسال پیام و دریافت بازخورد را در اپلیکیشن ارائه دهید.

این کارشناس فناوری با اشاره به اهمیت شبکه‌های اجتماعی نزد مخاطبان عنوان می‌کند: استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد را به‌روزرسانی کنید و با اعضا در ارتباط باشید. می‌توانید پست‌ها، تصاویر و ویدئوهای مرتبط با برنامه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مسجد به اشتراک بگذارید و اعضا را دعوت کنید تا در نظرسنجی‌ها شرکت کنند یا نظرات خود را در مورد برنامه‌ها بیان کنند.

وی اظهار می‌کند: رسانه‌های اجتماعی در توسعه ارتباط فرد با مسجد می‌توانند بسیار کارآیی داشته باشند و در آگاه سازی فرد موثر باشند.

طهماسبی با بیان اینکه یکی از راه‌های جذب مخاطب تولید محتوای موثر است به استقبال مخاطبان از پادکست‌ها و ویدوهای آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: با ایجاد پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی مرتبط با مباحث مذهبی، می‌توانید اعضا را به فعالیت و شرکت در برنامه‌های مسجد ترغیب کنید. می‌توانید سخنرانی‌ها، درس‌های مذهبی، تفسیر قرآن و سیره پیامبر را در قالب پادکست یا ویدئوهای آموزشی منتشر کنید و آنها رااز طریق وبسایت مسجد، اپلیکیشن مسجد، رسانه‌های اجتماعی، پادکست و ویدئوهای آموزشی به اعضا ارائه دهید.

او می‌افزاید: البته این محتوا می‌تواند شامل موضوعات روز، موضوعات محله و حتی آموزش درسی هم باشد به شرطی که مسئول رسانه مسجد به موضوعات محله اشراف داشته باشد و با توجه به نیاز مخاطبان محلی این محتوا را تولید کند.

استفاده از فناوری برای جذب مردم محلی به مساجد

وی بیان می‌کند: امروزه سیستم‌های هوشمند نمازخانه وجود دارند که می‌توانند در بهبود برنامه‌های مسجد کمک کنند. این سیستم‌ها می‌توانند در زمان‌بندی و اعلان‌های مربوط به نمازها، خطبه‌ها و برنامه‌های مذهبی به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید از طریق این سیستم‌ها فیلم‌ها و تصاویر مرتبط با برنامه‌ها را نمایش دهید.

این کارشناس فناوری عنوان می‌کند: ایجاد یک سامانه ارتباطی میان مسجد و اعضا می‌تواند ارتباط مستقیم و سریع را فراهم کند. می‌توانید از پیامک، ایمیل و نرم‌افزارهای پیام‌رسان برای ارسال اطلاعیه‌ها، یادآوری‌ها و اخبار به اعضا استفاده کنید. این سامانه ارتباطی می‌تواند به شما کمک کند تا با اعضا در ارتباط باشید و برنامه‌ها را به‌روزرسانی کنید.

وی ادامه می‌دهد: با استفاده از این فناوری‌ها، می‌توانید برنامه‌های مسجد را بهبود بخشید و اعضا را به شرکت فعال‌تر در فعالیت‌های مسجد ترغیب کنید. همچنین، این فناوری‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا ارتباط بهتری بین جامعه و مسجد برقرار کنید و نظرات و پیشنهادات اعضا را بهبود دهید.

طهمسابی می‌گوید: استفاده از علم و فناوری برای توسعه فعالیت‌های مسجد ضرورت دارد و باید با استفاده از آنها مخاطبان جدیدی به مسجد جذب شوند. البته باید توجه داشت که هدف ما از به کارگیری این ابزارها جذب مردم به مساجد است و نباید فعالیت‌ها طوری شود که نمازگزاران احساس بی نیازی به مسجد پیدا کنند و حتی امور عبادی و اعتقادی‌شان را فقط از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن مسجد دنبال کنند.

هوش مصنوعی ابزاری برای توسعه فعالیت‌های مسجد

وی افزود: تحولات پرشتاب فناوری برای حوزه علمیه از یک سو نعمت و فرصت است و از سوی دیگر ممکن است جلوی سخت کوشی طلاب را بگیرد که خطرناک است چرا که با اعتماد به جست‌وجوی ساده، تلاش، حافظه، نوشتن را کم کرده و سستی ایجاد می‌کند.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه از این نعمت‌ها باید برای شناخت بهتر حقایق اسلام بهره ببریم نه اینکه تنبلی کنیم، عنوان کرد: در این فضا شبهات هم متنوع‌تر و گسترده‌تر شده و ما باید برای پاسخگویی به شبهات هم باید خود را برای وضع جدید آماده کنیم.

فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی

رئیس مرکز علمی امام حسین(ع) اهواز نیز با اشاره به اهمیت استفاده از دانش روز برای توسعه فعالیت‌های مسجد اظهار می‌کند: ذهن مانند یک کارخانه است که کار آن تجزیه، ترکیب، استنتاج از اطلاعات و بهره‌گیری از اطلاعات است؛ حالا کار ذهن را به یک ربات می‌دهیم و معلوماتی که در جهان هست را استفاده کنیم در واقع پدید آمدن هوش مصنوعی از جمله فرصت‌ها و تهدیدهای پژوهش است.

آیت الله عباس کعبی افزود: کسی که تسلط بر هوش مصنوعی یا همان داده پردازی اطلاعات را به دست گیرد قدرت شکل دهی به ذهن، فکر، اخلاق، آداب و رفتار جامعه را به دست می‌گیرد؛ اگر مثبت باشد فضای معرفتی بیشتر می‌شود، اگر مثبت نباشد فضای معرفتی متأثر می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پژوهش در جهان شفاف شده و همه اطلاعات دیده می‌شود، اظهار کرد: با سرعت پرشتاب فناوری، سرعت، دقت و شفافیت ایجاد شده و از سوی دیگر بستر برای جنگ ادراکی و شناختی فراهم شده است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برای مقابله با جنگ شناختی دشمن، متناسب با عصر هوش مصنوعی باید قدرت داده‌پردازی اطلاعات را بالا ببریم و از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای پژوهش، تحقیق و اجتهاد می‌توان بهره برد.

وی گفت: استفاده از دانش روز مانند وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و هوش مصنوعی در توسعه فعالیت‌های مسجد موثر است و برای بهره بردن از آنها باید قدرت داده پردازی اطلاعات را بالا ببریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با استفاده از فناوری‌های مدرن و اجرای روش‌های مطرح شده، می‌توان به‌روزرسانی برنامه‌های مسجد را بهبود بخشید و ارتباط بهتری با اعضا برقرار کرد. این فناوری‌ها می‌توانند امکان دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مربوط به برنامه‌ها، زمان‌بندی‌ها و اخبار مسجد را فراهم کنند و اعضا را به شرکت فعال‌تر در فعالیت‌های مسجد ترغیب کنند. همچنین، این فناوری‌ها ارتباط مستقیم با جامعه مسجد را تسهیل می‌کنند و نظرات و پیشنهادات اعضا را بهبود داده و در بهبود عملکرد و خدمات مسجد نقش مهمی ایفا می‌کنند. از این رو، بهبود برنامه‌های مساجد و استفاده از فناوری‌های مدرن در این زمینه، یک ضرورت و فرصت بزرگ برای جامعه مسلمانان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1728485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha