روحانیون از طریق مسجد، مدرسه و خانواده با  جوانان ارتباط برقرار کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری ویژگی مهم یک روحانی موفق را پای کار بودن و خدمتگزار مردم بودن دانست و گفت: روحانی باید با مردم از طریق مسجد و مدرسه وخانواده ها و بیان مسائل و پاسخگویی به مسائل ارتباط داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم تشرف طلبه‌ها به لباس مقدس روحانیت در مدرسه امام حسین (ع)، اظهار کرد: علم و فضیلت، تقوا و عدالت، بصیرت و آگاهی، حضور در میدان خدمت، جهاد و شهادت و آمادگی برای بسترسازی جهت ظهور حضرت بقیة الله الاعظم از شاخصه‌های روحانیت است.

وی با بیان اینکه فهم عمیق دین رسالت اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه است، عنوان کرد: روحانی در عرصه علم و فضیلت باید آنقدر بدرخشد که بتواند سخنگوی اسلام شود یعنی مجتهد جامع الشرایط و معتمد اهل بیت (ع) باشد.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه اگر روحانیت نبود انحراف و التقاط، بنیان دینداری را از بین می‌برد، افزود: هرجا جریانی مخالف حوزه و روحانیت دیدید، بدانید آن جریان فریب خورده و یا شیطان صفت هستند و یا آنکه سرویس‌های جاسوسی به واسطه آن، قصد دارند به اسلام ضربه وارد کنند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ما گرفتار اخباری گری از نوع جدید شدیم، که با نفی عقلانیت و توجه به بدیهیات عقلیه و نفی احتیاج به اصول فقه همراه است؛ قشری گری و سطحی نگری را بین طلاب و حوزه های روحانیت ترویج می‌کنند تا به اینجا برسند که با نفی مرجعیت، خودشان به نام اهل بیت (ع) مرجع شوند و همواره هم ازین افراد بی سواد وکم سواد ضربات سنگینی به پیکره اسلام وارد شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تحجر و انفعال در مقابل خط علم و فضیلت روحانیت می ایستد، گفت: توصیه اول به روحانیانی که تازه ملبس شدند این است که خط علم و فضیلت را تا رسیدن به قله های مهارت اسلامی ادامه بدهند و بخاطر مشغله و احتیاجات ونیازهای زندگی از این مسیر منحرف نشوند.

وی در توصیه دیگری به روحانیون بر تقوا و عدالت تاکید کرد و افزود: روحانیانی که ملبس می‌شوند هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اخلاقی باید پیشرفت کنند؛ اگر کسی فاصله گرفت لطف امام زمان (عج) شامل حالش نمی‌شود و تنها به اسم، سرباز امام زمان است ولی مورد بی توجهی امام قرار می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: برای آنکه جزو اعلام و بزرگان حوزه شد باید هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اخلاقی رشد کرد. امام راحل در نصیحت‌هایش به طلاب میفرمایند که طلاب جوان، قبل از این که جامعه به شما روی آورد خود را بسازید و اگر جامعه به شما روی آورد و خود را نساخته بودید آن وقت به جای مفید بودن به اسلام ضربه می‌زنید. 

وی تأکید کرد: اگر روحانی علم داشته باشد اما تقوا و عدالت نداشته باشد روحانی نما می‌شود که فقط لباس روحانیت را پوشیده است؛ اگر هم عدالت و تقوا داشته باشد ولی علم و فضیلت نداشته باشد انسان مومنی می‌شود که بازهم روحانی نیست؛ پس ذات هویت یک روحانی علم، فضیلت وتقوا است. 

آیت الله کعبی درباره وجه سوم هم بیان کرد: اگر روحانی تقوا و عدالت داشته باشد، علم وفضیلت هم داشته باشد اما بصیرت اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی نداشته باشد هم تقوا و هم علم و عدالتش به باد می‌رود.

وی افزود: یک روحانی باید مشغول کار خودش باشد اما نسبت به محیط پیرامونش هم شناخت داشته باشد به این معنا که خوب ببیند، خوب بشنود خوب تجزیه وتحلیل کند و خوب بخواند و خوب یادداشت کند تا بتواند به وقتش از آنها استفاده کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ویژگی مهم یک روحانی موفق را پای کار بودن و خدمتگزار مردم بودن دانست و عنوان کرد: روحانی باید با مردم از طریق مسجد و مدرسه وخانواده ها و بیان مسائل و پاسخگویی به مسائل ارتباط داشته باشد به‌ویژه با نسل جوان که نه تنها مهم بلکه واجب است و ویژگی مهم دیگر آمادگی برای جهاد وشهادت و اهتمام به امور مسلمین است.

انتهای پیام/

کد خبر 1728686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha