فیلم/«وائل الدحدوح» و خانواده‌اش/ ماجرای گزارشی که کامل نشد

درحالی که شبکه الجزیره تصمیم گرفت تا از «وائل الدحدوح» یکی از خبرنگاران مستقر خود در غزه گزارشی از وضعیتش و خانواده‌اش در شرایط سخت بمباران رژیم صهیونیستی تهیه کند، خبر شهادت خانواده‌اش به وی رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، طبق معمول، خبرنگاران الجزیره در غزه و سایر مناطق فلسطین از هیچ تلاشی حتی به خطر انداختن امنیت جان خود برای ارایه بهترین پوشش از حملات مستمر اسرائیل به نوار غزه که نزدیک به سه هفته طول کشیده است، دریغ نکردند.

«وائل الدحدوح» خبرنگار الجزیره در غزه که صبح، ظهر، عصر و شب می توان آن را روی صفحه نمایش تلویزیون درحال انتقال اخبار از رویدادهای غزه و فلسطین دید. خبرنگاران الجزیره از جمله الدحدوح در زمانی که رسانه‌های بزرگ از انتقال واقعیت سرباز می زنند، تلاش می کنند تا تحریف وقایع جلوگیری کنند و واقعیت‌ها را ثبت کنند.

برهمین اساس، الجزیره چند روز پیش تصمیم گرفت از خبرنگاران خود در غزه بخواهند گزارشی از الدحدوح به عنوان ستاره برجسته پوشش رسانه‌ای که روز و شب برای انعکاس بمباران رژیم صهیونیستی و خانه‌های ویران شده تلاش می کنند، گزارش تهیه کنند. زیرا مخاطبان بدانند که روزنامه نگار و خبرنگار قبل از هرچیزی، یک انسان است و بدانند که زندگی این افراد و خانواده‌هایشان چگونه پیش می رود.

یکی از پرسش‌هایی که در تهیه این گزارش از او پرسیده شده است، شرایط خانواده اش است که آیا می توان در این شرایط چه مدتی را با آنها گذراند؟ همچنین قبل از این خبرنگار باشد، به عنوان پدر و سرپرست خانواده هنگام پوشش این حوادث دردناک که بیشتر قربانیان زنان و کودکان هستند، چه احساسی دارد؟

درحالی تصمیم الجزیره در غزه تلاش می کرد، فرصت و زمان مناسبی برای ارتباط با الدحدوح و آگاهی از شرایط وی و خانواده‌اش پیدا کند، این خبر دردناک به دست الجزیره رسید که اشغالگران خانواده خانواده وائل الدحدوح، خبرنگار الجزیره را در نوار غزه هدف قرار داده است که در نتیجه آن الدحدوح، همسر، دختر و پسرش را از دست داد.

الدحدوح هنگام دریافت این خبر تکان دهند روی آنتن بود، جایی که خانواده او به مانند سایر خانواده‌ها فلسطینی بودند، هدف بمباران اشغالگران قرار گرفت تا به فهرست شش هزار و 546 شهید فلسطینی بپیوندند.

الدحدوح، همسرش آمنه و پسر 16 ساله اش محمود و دختر شش ساله‌اش شام و همچنین نوه 45 روزه‌اش «آدم» را از دست داد.

وی خانواده‌اش را به اردوگاه النصیرات، یکی از مناطقی که ارتش اسرائیل از ساکنان غزه خواست به آنجا بروند، منتقل کرده بود. اما بمباران اشغالگران نشان داد که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.

برهمین اساس، عجیب نیست که سخنان این خبرنگار داغدیده الجزیره با غم و طعنه آمیخته باشد و هدف قرار دادن کودکان و زنان در منطقه امن و اقدام اشغالگران در هدف قرار دادن این منطقه را با این عبارت تعبیر کند که ارتش اشغالگر، یک ارتش اخلاقی است.

الدحدوح تاکید کرد: اشک‌های ما از سرانسانیت است نه از روی ضعف. رژیم صهیونیستی به طور حتم شکست خورده است.

الدحدوح به مانند هر فلسطینی از اشغالکری اسرائیل رنج برده است، به طوری که هفت سال از عمر خود را در زندان‌های این رژیم گذراند،  وی در سال 1988  به دلیل مشارت در انتفاضه اول فلسطین بازداشت شد.

پس پایان زندانی اش، تحصیلات خود در دانشگاه اسلامی در غزه با مدرک لیسانس در رشته روزنامه نگاری و رسانه در سال 1998 به پایان رساند. سپس تلاش کرد تا برای تکمیل تحصیلاتش به خارج از فلسطین سفر کند، اما اشغالگران اجازه سفر به وی گرفتن مدرک فوق لیسانس از دادگاه ابودیس در کرانه باختری را نداند.

الدحدوح قبل از اینکه به عنوان خبرنگار در دفتر الجزیره در فلسطین مشغول شود،زندگی حرفه ای رسانه ای خود را با رسانه‌های فلسطین آغاز کرد تا در سال 2004 به عنوان خبرنگار الجزیره آغاز به کار کرد و سپس به عنوان مدیردفتر الجزیره در غزه شد.

الدحدوح در طول دو سال گذشته به همراه همکارانش همه جنگ‌های نوار غزه را پوشش داد و در طول این جنگ‌ها نزدیک به 20 نفر از نزدیکانش از جمله برادران و پسرعموهایش را از دست داد.

کد خبر 1730574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha