اجرای طرح حجاب سازگار با محیط زیست توسط طراح ژاپنی

سنت پوشاندن سر یا حجاب زنان مسلمان،یک طراح ژاپنی را بر آن داشت تا نسخه‌ای را که به گفته  او سازگار با محیط زیست، طراحی کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «antaranews»، سنت پوشاندن سر یا حجاب زنان مسلمان در میان سانتری‌ها، «اریکا ماسودا»، طراح ژاپنی را بر آن داشت تا نسخه‌ای را که به گفته  او سازگار با محیط زیست، طراحی کند.

سانتری (Santri) در اندونزی اصطلاحی عمومی است برای اشاره به کسی که آموزش‌های دینی اسلامی را در مدارس شبانه‌روزی اسلامی دنبال می‌کند. سانتری‌ها معمولا تا پایان تحصیل در مکان آموزشکده اسلامی می‌مانند.

ماسودا روز شنبه به مطبوعات در جاکارتا گفت که پوشش جدید را از ضایعات فلس ماهی بازیافت شده، الیاف واستر یا پارچه سنتی، که مملو از معنای فرهنگی اندونزیایی است، درست کرده است.

وی افزود: فرهنگ حجاب در اندونزی که در ژاپن وجود ندارد، توجه من را به خودش معطوف کرد و این ایده به دهنم رسید تا با استفاده از مواد کلاژنی از فلس های ماهی که اغلب با بی دقتی دور ریخته می شوند و تبدیل به زباله می شوند، نمونه ای از پوشش اسلامی را بسازد.

اجرای طرح حجاب سازگار با محیط زیست توسط طراح ژاپنی

ماسودا ابراز امیدواری کرد که استفاده از فلس ماهی به عنوان ماده اولیه برای تولید پوشش اسلامی روزی بتواند به راه حلی برای تغییرات آب و هوایی تبدیل شود و پایداری زیست محیطی را تضمین کند که می تواند در جاهای دیگر نیز تکرار شود.

ماسودا همچنین از دوستداران مد اسلامی در اندونزی دعوت کرد تا برای کاهش ضایعات نساجی که محیط زیست را تهدید می کند، با هم همکاری کنند و فقط دنبال گرایش های مد نباشند.

او با «بوبا آلفیان» یک طراح از اندونزی برای طراحی ۱۲ لباس مد اسلامی که در جاکارتا به نمایش گذاشته می شود، همکاری می کند.

به گفته آلفیان، بین الیاف تولید شده از کلاژن فلس ماهی و پارچه بافته شده معمولی تفاوت وجود دارد و آن به مراتب نرم بودن پارچه ای است که از فلس ماهی تهیه شده است.

اجرای طرح حجاب سازگار با محیط زیست توسط طراح ژاپنی

آلفیان گفت: من فکر می کنم این نرم ترین پارچه ای است که تا به حال در دست گرفته ام؛ خنک، زیبا و بسیار راحت است.

همکاری بین این دو همچنین ترکیبی از لباس‌های اسلامی با هنر «شیبوری» از کیوتو (ژاپن) را به وجود آورده است که به قیمت ۲۸ دلار در سراسر آمریکا عرضه می‌شود.

شیبوری، تکنیک ژاپنی رنگرزی پارچه، شامل فرو بردن پارچه تا شده در رنگ است تا الگوهای منحصر به فردی تولید شود.

روش‌های مختلفی برای دستیابی به نتایج شیبوری وجود دارد، و همین، یکی از چیزاهایی است که در جذابیت آن، موثر است. بسته به اینکه چطور پارچه مورد نظر را تا کنید، چین بدهید یا بپیچانید، الگو و طرح و نقش‌های متفاوتی به دست خواهید آورد.

کد خبر 1730880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha