کانون حجت ابن الحسن روستای کرسگان شهرستان فلاورجان در طرح «مسجد، کانون نشاط» کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به عنوان  مرکز برتر استان اصفهان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، طرح «مسجد، کانون نشاط» کانون های فرهنگی و هنری مساجد تابستان امسال در سراسر کشور اجرا شد که ۶۰۰ مرکز توانمند به مرحله نیمه نهایی ارزیابی رسیدند که سهم استان اصفهان از این تعداد، ۹ باب کانون بود.

کانون  فرهنگی و هنری حجت ابن الحسن روستای کرسگان شهرستان فلاورجان پساز ارزیابی نهایی به رتبه شایسته تقدیر دست یافت و در سطح ملی معرفی شد.

این کانون تنها مرکز استان اصفهان در این طرح بود که توانست در بین دیگر مراکز کشوری، موفق به کسب عنوان بر شود.

فعالیت های متنوع فرهنگی و هنری، فعال سازی نیروهای نوجوان و جوان و نقش آفرینی در روستا از مشخصه های سازنده و مثبت این کانون بود که نظر داوران را به خود جلب کرد.

کانون روستای کرسگان پیشتاز طرح «مسجد، کانون نشاط» اصفهان

کادرسازی و جذب نوجوانان

یکی از مهمترین شاخص های فعالیتی کانون حجت ابن الحسن روستای کرسگان شهرستان فلاورجان تمرکز بر جذب نوجوانان پسر و دختر و کادرسازی و استفاده از آنان در تیم مدیریتی بوده است.

این مرکز فرهنگی و هنری علاوه بر آموزش و تربیت نیروی انسانی، فرصت فعالیت را به نسل جدید داده تا آنان در کارهای فرهنگی روستا و کاون مشارکت کنند.

به گفته اهالی این رستا، دانش آموزانی که از سال ۹۸ در برنامه و کلاس های کانون شرکت کردند، کادر نوجوان کانون را تشکیل دادند و قسمتی از برنامه های کانون را مدیریت می‌کنند.

مربیان و کادر ارکان کانون از جوانان محل تشکیل شده اند و به صورت جهادی در کانون فعالیت دارند.

کانون روستای کرسگان پیشتاز طرح «مسجد، کانون نشاط» اصفهان

تنوع فعالیت ها و برنامه های فراغتی

برگزاری کلاس های آموزشی مهارتی و تربیتی، اردو، مسابقه، نمایشگاه کتاب و جشن های مناسبتی هر کدام سرفصلی از برنامه های اوقات فراغت این کانون به شمار می رود.

کانون فرهنگی و هنری حجت ابن الحسن(ع) شهرستان فلاورجان همچنین در ایام ماه محرم که با تابستان همزمان شده بود برنامه های فرهنگی را برای کودکان و نوجوانان اجرا کرد.

کانون روستای کرسگان پیشتاز طرح «مسجد، کانون نشاط» اصفهان

تعامل با مدرسه محل و جذب دانش آموزان به مسجد

مدیریت این کانون در برقراری تعاملات بین بخشی برنامه ریزی هایی را داشته که ارتباط نزدیکی با مدارس اطراف و اجرای برنامه های مشترک در مناسبت های مختلف با مدارس از جمله برگزاری مسابقات و برنامه های فرهنگی، توانسته امکان جذب را افزایش دهد.

اجرای گروه سرود، نمایش و تئاتر در برنامه های مسجد و مدرسه باعث جذب مخاطبین جدید به کانون شده و کلاس و حلقه های کودکان و نوجوانان در طول سال در حال برگزاری است.

ارتباط نزدیکی بین مربیان و کودکان و نوجوانان یکی دیگر از جلوه های ممتاز در جذب افراد و اجرای برنامه های اوقات فراغت شده است.

برگزاری اردوهای مختلف و اهدا جوایز هم باعث انگیزه بیشتر بچه ها برای جذب به کانون محسوب می شود که نهادهای فرهنگی مثل بنیاد المهدی و همچنین خیرین در این خصوص همکاری می کنند.

بهره برداری خانواده ها از برنامه های کانون

حلقه تربیتی و نشاط با حضور خانواده ها در کنار فرزندانشان تکمیل شده و همانطور که نوجوانان از فعالیت های اوقت فراغت کانون بهره بردند، خانواده های آنان نیز از برنامه های نشاط آور و آموزشی بی بهره نماندند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری حجت ابن الحسن(ع) شهرستان فلاورجان در این خصوص گفت: کلاسهای مشاوره به صورت متوالی برای والدین برگزار میگردد و نحوه ی ارتباط با نوجوانان و گفتگوی موثر در جلسات آموزشی مطرح می شود.

کانون روستای کرسگان پیشتاز طرح «مسجد، کانون نشاط» اصفهان

همبستگی جمعی برای کار فرهنگی روستا

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری حجت ابن الحسن(ع) شهرستان فلاورجان به رویکرد برنامه ها و فعالیت های کانون اشاره کرد و گفت: ایجاد همبستگی و دوستی برای کارهای فرهنگی با رویکرد نوجوان محوری در کانون از گذشته وجود داشته و این راه در دوره جدید مدیریت این مرکز ادامه دارد.

هادی انصاری افزود: مدیر مسئول قبلی کانون در حال حاضر به عنوان مربی در کنار تیم جدید فعالیت می کند و این سرمایه انسانی حفظ و همواره به دنبال جذب افراد جدید هستیم.

وی با اشاره به مشارکت نوجوانان در فعالیت های کانون، اذعان داشت: همین مولفه برای ایجاد جذابیت موثر بوده و آنان نقش آفرینی می کنند.

کانون روستای کرسگان پیشتاز طرح «مسجد، کانون نشاط» اصفهان

خدمات فرهنگی متنوع در روستا با محوریت کانون مساجد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فلاورجان با اشاره به فعالیت کانون های مساجد روستایی گفت: خدمات فرهنگی متنوع در روستا با محوریت این مراکز انجام می شود.

سید الیاس صالحیان ادامه داد: در شهرها نیز کانون های فرهنگی و هنری نقش آفرینی خوبی دارند اما در مناطق روستایی به لحاظ محدودیت ها، فعالیت های این مراکز حائز اهمیت است.

وی به افتخار آفرینی دو کانون فرهنگی و هنری حجت ابن الحسن و مهدی موعود این شهرستان در سطح ملی، خاطرنشان کرد: دو کانون روستایی فلاورجان در سطح ملی خوش درخشیده اند و افتخاری برای استان اصفهان و این منطقه هستند.

کد خبر 1731679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha